Hjälp med feedback på en portfölj

Hej allihopa! :slight_smile:

Tack för hjälpen senast! Jag är här idag med ett nytt dilemma!

Min syster och hennes man har varit hos banken och satt upp ett långsiktigt sparande i fonder – både till pensionen och till sitt barn. Det är banken/rådgivaren som sköter all handel, så de kan varken köpa, sälja eller byta fond själva.

Nu till det som jag funderar lite över (okej, det är kanske mest jag som tycker att det här är ett problem :smiley: ). Rådgivaren har valt tre aktivt förvaltade fonder, och två av dem har – enligt mig – alldeles för höga avgifter.

Här är hur portföljen ser ut:

Investeringskonto (till barnet):

Fond 1: Carnegie Sverigefond A, cirka 20% av summan [avgift: 1,42%]
Fond 2: Swedbank Robur Globalfond A, resten [avgift: 1,39%]

Pensionssparande:
Fond: Swedbank Robur Transfer, 100% [avgift: 0,56%]
Det här är en generationsfond och avgiften känns ändå ganska okej, men jag är lite tveksam till att ha hela pensionskapitalet investeras i en enda aktiv fond.

Jag har kollat innehaven i alla tre fonder, och ärligt talat ser jag inte att de skiljer sig så mycket från vanliga, billiga indexfonder.

Hur tänker ni kring en sådan här portfölj? Tycker ni det verkar rimligt, eller borde de fundera på att byta till billigare alternativ?

Jag funderar på om jag ska rekommendera att de bara öppnar ett isk hos Avanza, Lysa eller Nordnet och väljer en billig global passivfond!

1 gillning

Trist att din syster och hennes man har hamnat hos en rångivare.

Helt klart för höga avgifter. Lysa, Opti eller bara en vettig, billig global indexfond skulle ge dom mycket bättre avkastning.

Jag skulle visat dom RTs jämför avgifter för fonder tjänst, så de ser skillnaden själva.

Edit
Tjänsten hittas här och är gratis.

1 gillning

Tack för svaret! Som nybörjare själv kände jag inte riktigt för att gå emot vad en rådgivare har sagt/gjort innan jag bollat med er här i forumet! Så det känns bra att du håller med om att det är orimliga avgifter :heart:

2 gillningar

Tror just kalkylatorn är ett bra första steg. För har man dålig koll och ogärna vill sätta sig in i investerande, så känns bankernas säljare trygga.

Men visar man upp svart på vitt vad de troligen kommer förlora i avkastning på den falska tryggheten, så kanske de tänker om.

Finns bra och oberoende rådgivare utanför bankerna, men de betalar man per timme och dubbelkollar så de inte får bonus för vissa av kundernas val.

1 gillning

Tack att du påminner om kalkylatorn, tänkte inte alls på det! Kommer absolut visa det till dem imorgon!!!

2 gillningar