Tips på hur man får föräldrar att byta från dyra fonder?

Jag fick precis höra av föräldrarna att de ett tag sedan anlitade Max Matthiessen AB, för att göra ändringar angående deras pension. De verkar ha betalat per timme men de kan helt klart ha placerat i dyra fonder pga råden. De känner och gillar den högt uppsatta rådgivaren, så känner att jag behöver veta lite mer om dem innan jag börjar uttrycka någon slags kritik och få dem att byta. Har någon haft någon erfarenhet av denna firman eller hur de går tillväga och hur man skall få någon att byta från dem?

Vad jag förstått så Max Matthiessen är fristående, och inte oberoende, eftersom de ofta rekommenderar sina kunder att köpa sina egna fond-i-fonder.

Kolla därför gärna upp vad dom blivit rådda att investera i för fonder och vad dom har för avgift, och återkom :slight_smile:

2 gillningar

Tack! Jag ska få dem att kolla vad de har för avgift :+1:

1 gillning

Läs den här. Bra läsning. Säkert mycket till hjälp. @Runnemo

3 gillningar

Yes, kom ihåg att det är extra viktigt att kolla upp den årliga kostnaden för dessa fond-i-fond lösningar och inte bara förvaltningsavgiften, kan även ligga andra skalavgifter. Kan vara en djungel att få fram vad man faktiskt betalar på sitt kapital.

2 gillningar

Superbra. Tack till er båda :+1:

Räknade iallafall fram att Navigera Aktie 1 underpresterat index med 2.36% per år (CAGR 10år). Relativt lika deras (ytliga) fondavgift.

Ska kolla om det är denna skiten som införskaffats.

1 gillning

Ofta behöver man hjälpa andra personer att förstå “varför” man ska byta och därefter göra det enkelt att byta. Så jag hade t.ex. visat dem vad det innebär med 2 % per år eller hur mycket de har betalat i onödan. Det brukar ha bra effekt. :blush:

4 gillningar

Tack för senast Jan :joy: . Viste inte exakt hur jag får det lika snygt som du har rättat till det :+1::grin:

Perfekt, det ska jag göra! Bra tips :relaxed:

1 gillning

Du kan bara fråga dina kära föräldrar vem de tror mer på sonen eller på rångivarna :grin::+1: ? Du kan även låta de läsa texten skrivna av småspararguiden :+1:

1 gillning

Haha de har väldigt högt förtroende för denna snubben så det blir nog inte en lätt fight.

Jag kollade in i fondens avgifter och hittade en massa olika avgifter och det är svårt att riktigt få ett grepp om dem alla. Någon som förstår bättre? Förlåt för att det blir lite off-topic.

Enklaste är att försöka få en överblick av hur mycket de har satt in när och sedan kan man försöka jämföra det med t.ex. Stockholmsbörsen eller liknande.

1 gillning

De två första siffrorna kan ju aldrig gälla samtidigt, men i övrigt tycker jag det är riktiga skitvillkor och att du pedagogiskt bör rita, bygga lego eller annat för att visa hur mycket det kostar.

Vill de sedan skita i dina råd så är de ju fria att göra detta. Jag har haft samma snack med egna släktingar om andra dyra fonder (dock inte så här illa) och ibland är det som att prata med en vägg. Folk därute är livrädda för siffror och ekonomi.

4 gillningar

Hade själv M&M påtvingat i TJP. Samma dag som jag sa upp mig flyttade jag till Avanza, usch vilka avgifter de tog i onödan, nästan på gränsen till kriminellt att sådana skojare får fortsätta.

Man kan väl visa rätt enkelt med ränta på ränta kallylatorn hur mycket pengar de går miste om? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Här finns en kalkylator där man kan jämföra två fonder med olika avgifter:

4 gillningar

Redan där drar man ju öronen åt sig. De gör de aktivt krångligt och svårt att förstå avtalen vilket då gör att de måste tillhandahålla en rångivare som kan “hjälpa” folk.

2 gillningar

jag har bara pratat med mina föräldrar och förklarat hur mycket pengar dem förlorar på det och då har jag fått dem att byta