Hjälp med pension

Jag är 52 år och måste nu ”ta mig i kragen”och flytta min tjänstepension från traditionell försäkring till fondförsäkring. Jag har under så många år ”stoppat huvudet i sanden” då det har känts så svårt att ta tag i detta men nu har jag bestämt mig för att flytta pengarna så att jag får en bättre avkastning.

Jag har verkligen noll kunskap om detta men vad jag har förstått så är ett bra alternativ att välja en passiv bred global aktie indexfond som är passivt förvaltad.

Men hur sjutton vet jag vem som är det?
Det finns fem olika alternativ på fondförsäkring med entrelösning…Swedbank, SPP, Nordea, Länsförsäkringar, Handelsbanken.

Vad ska jag välja, snälla kan någon förklara för mig?

1 gillning

Hej! Kan du se fondutbudet hos varje försäkringsgivare innan du väljer? Då kan vi peka ut vilka som är passiva.

Kolla den här tråden på ämnet, kanske hjälper med beslutet :+1:

Jag har LF, deras entrelösning är 80 % LF global , 20 % LF Sverige. Tycker den verkar som ett bra val.

3 gillningar

Det låter som att du har ITP avtalet för industritjänstemän.

Först, det är ”bara” 50% du kan flytta. Hälften måste ligga i traditionell.

Kollektivavtal är upphandlade så fondlösningarna är alla bra och billiga. I princip kan du välja vilken som. De flesta rekar Länsförsäkringar som bäst. SPP brukar också vara poppis men som sagt vilken som är bra.

Om det är ITP du har så byter du genom att logga in på Avtalat.se. Enkelt att göra.

Just do it :+1:

1 gillning

Samma som jag körde på efter att ha jämfört LF och SHB. Tyckte det var riktigt bra att man fick LF för 0,07% i avgift samt att det var 80% LF Global och 20% i deras Sverigefond i deras entrelösning.

0,07 i avgift på bägge?

Jag är 40 och kom nyligen på att man kunde göra aktiva val själv och flytta en del av tjp (ITP) till en fondförsäkring. Önskar jag förstått detta tidigare eftersom man får en mkt högre avkastning av en fondförsäkring. Läste på en hel del. Jämförde SHB och LF då jag tyckte det stod mellan någon av dem.

Blev till slut LF pga deras entrelösning. Tyckte det var riktigt bra att man fick LF Global för 0,07% i avgift samt att det var 80% LF Global och 20% i deras Sverigefond. Nu är flytten igång vilket tar runt 3 månader, man hamnar automatiskt i denna entrelösning så behöver inte göra ngt mer sen. Känns jättebra att ha fått det gjort!

Du kan kolla på Konsumenternas och Avtalat för mer information. Men skulle tipsa om att ta tag i detta och göra en flytt asap, det är väldigt enkelt och görs med några knapptryck på Avtalat.se

1 gillning

LF Global 0,07% → 80% innehav

LF Sverige Vision B 0,09% → 20% innehav

Jag har nu bytt ut Handelsbanken där jag betalade 0,13 för 80% i deras globala indexfond och 20% i deras svenska indexfond. Eftersom entrelösningen i Länsförsäkringar var identisk (80% global och 20% sverige) men billigare så valde jag att byta. Tack för tipset:)

1 gillning

Så bra att du jämförde och hittade en lösning som blev bättre för dig :smiling_face:

Bara för att jag är nyfiken, vart har du ditt bolån om du har ngt? Är det på SHB?

Jag har nämligen mitt bolån på SHB men eftersom jag redan har bra ränterabatt så sa de att det inte skulle göra sån stor skillnad på rabatten om jag flyttade tjp till dem, därför kändes det också mer värt att just nu välja LF pga deras rabatter och tillgång till LF Global.

Hej!

Jag har HB, men kommer att byta till LF och SAVR. När jag konkurrensutsatte HB (inkl allehanda försäkringar)så visade det sig att de var mycket bättre på allt. Har varit trogen HB kund länge och har ett bra sparat kapital, högt pensionssparande och ett bolån som motsvarar ca 25% av marknadspris men betalt alldeles för mycket. Jag har betalt miljonbelopp till storbanken i onödan. Det förstår jag nu. Känner mig sviken och köper bankaktier av dem istället. Vet inte om jag hade tur, men jag var tydlig med att jag skulle använda LF ägda SAVR i stor omfattning men kunde använda även de pengarna för att få till en minst sagt bra deal med bank och försäkringsbolaget LF.