Jag är en outbildad kvinna på 50 år. Jag har trots relativt små medel lyckats skapa mig en stabil ekonomisk situation vilket jag är väldigt stolt och tacksam över. Jag har under mina första yrkesverksamma år arbetat som undersköterska men när jag var 34 år halkade jag in i en helt annan bransch och lyckades relativt snabbt att dubbla min lön som jag hade tidigare.
Jag växte upp i ett arbetarhem med en far som hade problem med sitt mående och jag blev tidigt i livet varse hur viktigt det är att ha en stabil ekonomisk situation. Den erfarenheten har präglat hela mitt liv.
Min familj består av min man sedan 28 år tillbaka samt våra två barn, vår dotter på 20 år samt vår son på 17 år. Vi bor i en villa i en medelstor stad. Vår dotter är halvt utflugen då hon har jobbat utomlands efter studenten samt rest under flera perioder. Vår son bor hemma och studerar på gymnasienivå. Min man har ett bra och tryggt jobb och är statligt anställd. Vi har en bra försäkring som innebär att om någon av oss går bort så kan vi lösa halva bolånet. Barnen har varsitt sparande i fonder på ca 200 000 kr vardera.
Min ekonomiska situation ser i dagsläget ut så här. Vår villa är värderad till ca 3 150 000 kr. Vi har ett bolån på 1 599 918 kr. Huset har inga större renoveringsbehov. Jag har inga lån utöver detta. Jag har i dagsläget ett fondsparande på Nordnet på 1 000 000 kr samt ett vanligt sparkonto på Swedbank på 467 063 kr samt ett annat fondkonto som jag nyligen ärvt av min mamma vid hennes bortgång på 230 660 kr på Swedbank.
Jag och min man har alltid haft en delad ekonomi då vi har varit så olika i hur vi har hanterat pengar, det hade aldrig fungerat om vi skulle ha haft en gemensam ekonomi. Samt att jag har en otroligt dyr hobby som jag lägger mycket pengar på, så det skulle inte kännas rättvist om han skulle behöva stå för dessa kostnader. Vi delar alla gemensamma kostnader på två och därefter väljer vi fritt hur vi vill göra med resterande delen av våra pengar.