Hjälp mig, du är mitt enda hopp | Hur kommer man in på bostadsmarknaden i Stockholm?

Ni har 280 000 sparat. Med den insatsen kan ni låna upp till 1,9 MSEK. Tyvärr räcker det ingen vart. Säg att ni kan öka månadssparat till 10000 kr/mån. Om ett år har ni då 400 000 sparat. Då kan ni låna upp till 2,7 MSEK. Om två år 520 000 kr sparat och kan då låna 3,5 MSEK. Om tre år 640 000 kr sparar och kan då låna 4,3 MSEK. Osv.

Så även om ni ökar sparandet rejält dröjer det ganska många år innan ni kan låna belopp för att kunna köpa en enkel villa utanför Stockholm. Trist! Frågan är om villadrömmen är värd så många års hårt sparande och slit? Om barnen är äldre bör man kanske fundera på om det fortfarande så man vill bo på lång sikt.

Alternativet är att bli ”ekonomisk flykting” som föreslås här ovan och flytta till typ Trosa eller Tierp. Men jag har full förståelse att det kanske varken lockar eller fungerar att byta liv på det sättet. Det är ett jättebeslut. Bor själv i Sthlm (med familj) och vi övervägde att flytta till Nyköping under en period (som fö är fullt av utflugna Stockholmare). Är glad i efterhand att vi inte ryckte upp våra rötter och startade om. Dessutom hade det livet inneburit mycket pendling, vilket är en stor stressfaktor på flera plan. Visst, det finns de som får det att fungera men det är inte för mig/oss. Trivs ni i den lägenhet och område ni bor i idag och funkar det långsiktigt? Då hade jag övervägt att bo kvar, fortsätta det fina sparandet, bygga ekonomisk frihet och leva bekymmersfritt. Och inte slösa bort de bästa åren i livet på Trosabussen till Liljeholmen…

3 gillningar