Generellt är det svårt att hyra ut bostadsrätt. Det behövs oftast skäl som studier eller arbete på annan ort.
—————————-
Här kommer mina tankar och råd till er.
Först lite frågor:
- Hur gamla är ni ungefär?
- Hur gamla är barnen ungefär? Vill ni ha fler barn?
- Bor ni i innerstad, närförort, förort, ytterförort? Var skulle ni vilja bo?
Du skriver att ni båda är frilansare, och att du är koreograf. Om din partner inte frilansar i något tydligt distansyrke (grafisk designer, redovisningsekonom, programmerare, etc) eller i ett väldigt lokalt yrke (lärare, sjuksköterska, etc), och också behöver pendla, så tror jag verkligen inte på förslagen ovan med att pendla långt från Nyköping/Strängnäs/Trosa/Gävle etc. Blir otroligt mycket tid som försvinner.
Du skriver att ni sparar 9% eller 5600 kr. Jag antar att procenten är på nettolönen. Det ger en total månadsinkomst netto på 62 000 kr, eller 31 000 kr per person. Det är en hel del pengar. Om att bo i hus verkligen är ert mål, så tror jag ni kan ändra bland utgifterna och spara betydligt mer.
Det sättet jag skulle rekommendera att göra det på är att gå igenom alla utgifter 12-18 mån tillbaka och se vad ni faktiskt lägger pengar på. Jag har själv gjort detta och slagits av både hur lite vissa saker jag verkligen värdesätter kostar, och hur mycket det ibland springer iväg på annat.
Jag tror att ni efter en sådan övning troligen kan sänka utgifterna från 56500 kr till 30000-40000 kr. Om inte annat är det en nyttig övning för boendet i hus, oväntade kostnader kommer lätt och dagens ränta kan både dubblas och tvådubblas, iaf teoretiskt.
Låt oss räkna på ett sparutrymme på 20 tkr istället. Om ett år är ni då uppe i 520 tkr, vilket ger utrymme till objekt för 3.5 mkr, och om två år 5 mkr. Många sparar längre tid än så, men med era goda inkomster kan det gå snabbt, om ni vill och om ni prioriterar det högre än det ni lägger pengarna på nu. Det är dock svårt att ta det beslutet utan att se siffrorna, därav förslaget att gå igenom och kategorisera utgifter 1 år bakåt.
Det kan också vara möjligt att få blancolån till en del av kontantinsatsen. Många banker säger nej, men bland annat SBAB har med det. Du kan testa era förutsättningar i deras kalkylator: Se hur mycket du kan låna och vad vi kan erbjuda dig - SBAB - SBAB När jag fyller i den med lite gissningar om er situation, så verkar de väldigt villiga att ge blancolån, troligen pga era relativt goda löner. Ni kan potentiellt köpa redan nu.
För de beloppen går det att hitta åtminstone radhus inom SL:s spårbundna kollektivtrafik. Om priserna fortsätter uppåt, så kan ni byta till hus senare, om de går ner eller står still bor ni iaf i ett trevligt radhus.
Angående risken för nedgångar, så skulle jag hantera det genom att undvika att köpa något som jag inte ser att jag kan bo i minst fem år framåt, särskilt då ni redan nu säger att ni söker större, och att ni har en hyresrätt som går att byta med.
Gällande specifika områden, så skulle jag kolla efter radhus i antingen Vallentuna/Åkersberga eller Upplands Väsby. Båda är trygga områden, med spårbunden kollektivtrafik direkt till Stockholms innerstad, med priser ni kan nå på 1-2 år. Alla trivs dock inte så långt från stan. Det beror mycket på vad man själv vill och värdesätter. Till exempel har jag ovan skrivit om spårbunden kollektivtrafik två gånger. Det är viktigt för mig, men om det inte är viktigt för er finns det radhus i den prisklassen i både Tyresö, Haninge, Värmdö, till exempel.
Här kommer lite ”hacks” som inte är centrala, men som kan vara kul att tänka på om ni är intresserade och orkar optimera ytterligare, utöver det viktigaste, sparandet.
- Om man vill få pengarna att räcka längre och är händiga kan det i vissa fall löna sig att köpa renoveringsobjekt, och lägga tid på att fixa till det själv. Det kan också leda till massa stress och att man går isär. Notera att det verkligen beror på objekt. Jag har personligen sett renoveringsobjekt som gått för summor som gör att man antingen tjänar 0.5 mkr på renoveringen, eller förlorar lika mycket.
- Om man prioriterar värdeutveckling, så går det att spekulera i vilka områden som kommer gå upp mer i pris än andra, och välja därefter. En sådan mekanism är ifall kollektivtrafik ska byggas till området. Om det är snart, är det förmodligen redan inprisat, men om det skall vara klart om 5-10 år, så tror jag att det finns chans att göra klipp. Med så lång horisont finns risken att det planeras om, men det är också lite därför det inte är inprisat redan.
- Om ni vill fortsätta spara för att gå från radhus till hus i framtiden, eller för något annat syfte, är ett ”hack” att hålla ned boendekostnaderna genom att hyra ut en del. Beroende på familjesituation kan det fungera bra med inneboende. Ett annat sätt är att ha en separat del för detta. För just radhus, eller snarare kedjehus, så har jag sett flera hemnetannonser där garaget är ombyggt till uthyrningsdel. Jag har också sett några radhus i västerort med två ingångar. Detta skulle kunna dra in 5000-10000 kr i månaden extra, vilket behöver vägas mot krånglet och den mer begränsade marknaden att köpa ifrån.
————————/
Du skriver också om hyresbostadskarriär. Det är fullt möjligt att göra en sådan, även om det inte är lätt heller. Det finns bytessajter, där man kan ha sin lägenhet upplagd en längre tid för att se om någon nappar.
En sista sak jag kom att tänka på är att du skriver att ni båda är frilansare. Om det är så att någon av er tjänar över gränsen för statlig skatt, så kan det vara befogat att göra det i ett eget aktiebolag, om ni inte redan gör det. Om ni gör det genom egenanställningsföretag, så kan det också finnas pengar att spara på deras avgift. Slutligen kan det vara värt att ta en kik på eventuell tjänstepension, det är något man ofta får ansvara för själv som frilansare.