Hjälp mig med min privatekonomi!

Jag tänkte på “extra guldkant, mycket resor och nöjen” samt bygga nytt hus. Allt sådant sparande mår bäst på sparkonto, då ni ska göra det i närtid gissar jag?

Vad för privata investeringar tänker du på?

Njae, barnen är fortfarande väldigt små och den lyxen tänker jag mig passar bäst när dom är lite större. Låt säga 5-7år fram i tiden.

Långsiktiga pensionsinvesteringar av det slag som passar er bäst beroende på ålder och andra eventuella faktorer.

Ser ut som ni har en bra strategi med systematiskt spararande.
Livet ska levas och investeras, dels i en själv och med till sina nära.

Pensionssparandet skulle jag öka, se till att ta bort onödiga lån om ni nu har det?

Ett problem som jag också upplevt. Lösningen för oss var att utgå från fyra-hinkar-modellen och de olika tidshorisonter de representerar. De skapar ett bra ramverk att fundera över buffertbehov i form av önskad omställningstid vid olika oönskade livshändelser (arbetslöshet, långtidssjukdom etc). Det ger er också ett ramverk för att diskutera era livsmål, vilka belopp de kräver och när. Detta blir era sparmål. När ni plockat in dessa i respektive hink efter tidsperiod blir steget att hitta lämplig sparform för respektive hink inte så långt.
Lekhinken kan ni lämna därhän om ni inte har ett specifikt intresse av denna typ av investeringar.

Våra hinkar ser vi över då något i vårt liv förändras eller minst en gång om året. Har funkat bra hittills och jag hoppas det gör det för er också.

1 gillning

Menar inte att vara arrogant men jag tror en tydligare uppställning hade gjort det enklare att ta beslut.
Exempelvis:
Du blandar brutto och netto, vissa utgifter inkomster tar du x2, du specificerar inte de fasta utgifterna och de rörliga utgifterna nämner du inte alls.

Om du ställer upp budgeten bättre kommer vägvalen uppenbara sig.

Ja, det skulle jag spontant säga, för jag tror det är precis den här typen av saker vi kommer dyka ner i under året.

Läs mer här:

och här:

Eller kanske ta ett snack med @janbolmeson, eller ställ en fråga i den tråd jag länkade till först här ovan?

Den enda inkomsten x2 är två barnbidrag. Var blandar jag brutto och netto?

Det som ingår i 25K är alla fasta utgifter som ränta, försäkringar, vatten/avlopp, sophämtning, bredband, mobiler, dagis avgift etc. Även en del rörliga utgifter ingår här med såsom mat och nöjen. Vi brukar göra av med 25K ± några tusen helt enkelt.

1 gillning

Vi gör ju det idag, 2000kr var. Borde vi öka det då menar du?

Tack för input. Har inga fler lån än bolånet.

Min gissning är att just pensionskapital kommer att bli ett problem för många i framtiden, speciellt för de som har många år kvar till sin officiella pensionsdag. Man behöver naturligtvis inte öronmärka pengar för just pension om man har annat kapital att frigöra när det så småningom behövs.

Ok ingen bil?

Jo, försökring och bränsle är inräknat i 25K.

1 gillning

Så länge du ligger över brytpunkten för statlig skatt tycker jag du kan överväga löneväxling, förutsatt att du kan placera pengarna i aktiefonder till låga avgifter. Skatten på pensionssparande är lägre än ISK. Jag löneväxlar 10 000 kronor per månad och funderar på att öka.

Gå ner i arbetstid kanske?

Det vill jag inte :slight_smile:

Som jag förstått har ni nu 7000kr extra varje månad? Tycker er ekonomi ser bra ut, bra sparande osv.

Passa på att leva lite extra kanske? Mer aktiviteter med barnen? Äta ut mer? Börja ny hobby? Låt säga 3500kr nöje och upplevelser, och 35000 sparande?

Så skulle jag gjort iallafall.

Ja jag ökar min inkomst med det men efter att vi betalat alla utgifter både rörliga och fasta samt sparat så har vi långt över 10K över. Därför vi funderar på att tex amortera mer eller spara mer. Kan absolut dela upp det vi vet bara inte hur. Lägga mer på nöje är en bra idé, vi försöker hinna med att göra roliga saker med barnen även fast det inte alltid kostar pengar. Jag funderar på att starta ytterligare ett semestersparande som ska gå till specifika långresor. Jag skulle gärna vilja resa till thailand, afrika, maldiverna, USA mm. Tänker att ett sådant sparande inte rörs på några år förens där är låt säga 200K och sedan åka på en riktig brakresa.

Pengar är inte till någon nytta om de inte har något syfte. Vad gillar ni att göra? Med småbarn är man ganska låst i vad som kan göras, men med ett hus finns det ju möjligheter till pool etc. Att betala av saker som bilar och hus är också vettigt om man råkar ha mycket pengar över. Resor funkar ju, en längre till något trevligt land typ sydafrika eller australien över sommaren, sen 2 veckor till thailand över vintern. Finns mycket att se, och är inte gratis, men ger mycket upplevelser.

Jobbar du inom bemanning? Gissar på det givet din titel och lön. Kanske kan ta lite mindre pass och lägga mer tid på någon hobby? Jag jobbar 80% med IT och hade såklart tjänat mer vid 100%, men tycker detta ger en bra balans i livet. Två “lediga” dagar där allt ska göras samt småbarn som äter upp all ledig tid var för mig sjukt stressande, speciellt om en eller båda föräldrar jobbar udda tider, kvällar, helger.

Ha ett familjeråd, sätt upp mål för vad ni ska göra med pengarna.

/

2 gillningar