Hjälp oss optimera föräldraledigheten!

Sorry det var inte meningen att låta så kategorisk eller skapa starka reaktioner. Jag ska tydliggöra vad jag menar.

Bästa användningen av dubbeldagarna är, som du skriver, mellan 12 och 15 månaders ålder, om båda vill vara lediga samtidigt och skydda sin SGI.

Dubbeldagarna har ingen betydelse för att garantera ledighet från arbetsgivaren, eftersom man oavsett inte kan bli nekad innan barnet är 18 månader.

Att ta ut dubbeldagarna under barnets första år är ”bara” relevant om man behöver pengarna och är beredd att korta den totala lediga perioden med barnet. Man bränner ju igenom de dagarna dubbelt så fort!

Men om man inte tänkt vara ledig extra länge eller är rädd att dagar brinner inne i slutändan, är det en bra idé att ta ut dem tidigt.

Min poäng är att att dubbeldagarna inte är så ”speciella” och jag vill slå hål på myten om att man måste använda för att kunna vara ledig samtidigt. De flesta tar sina dubbeldagar i samband med födseln och det behöver man inte om man har ekonomin att låta bli.