Hjälp! Storlek på bufferthink?

Jo, men jag investerar efter devisen “Idag är den bästa dagen att köpa, idag är den bästa dagen att sälja” och har därför inget behov av en särskild bufferthink. Jag har ungefär en 10.000-lapp som marginal, för att inte behöva logga in på internetbanken mer än någon gång i månaden.

Inga kval inför att plocka ut 50, 100 eller för den delen 500k från börsen om livet så kräver. Men det har inte hänt på flera år.

1 gillning

Jag märkte detsamma själv, jag hade runt 500k i buffert runt årsskiftet och gick och nojade mer över att den växt sig för stor än hela det här årets börsnedgång.

2 gillningar

Känner igen mig här… Är också mycket för att optimera så nu överväger jag att skippa buffert och vid behov används kreditkort, låna på portföljen eller mellanriskhinken och istället amortera eller investera för de cirka 2 månaders utgifter som vi haft på sparkonto. Vi har en sparkvot på 50+ % så behöver vi cash minskar vi bara sparandet…

1 nettomånadslön räcker gott. Kombinera detta med ett kreditkort på 20-50-tusen kr.

Skaffar du bil så addera säg 10k till bufferten.

1 gillning

Buffert i all ära. Men har man en på en två tre månaders spending, så är det en annan sak som är billigare; att man har en inkomstförsäkring. Arbetslöshet är ändå antagligen den största risken. Jag har en inkomstförsäkring via facket och sedan förlängt den med 50 dagar. Det ger mig 200 dagar på 80% av lönen, vilket motsvarar en 13 månaders buffert har jag räknat ut för mig. Jag är ju ändå med i facket så att lägga på en förlängd inkomstförsäkring kostar mig några tior till i månaden. Så skit i en stor buffert, se till att försäkra inkomsten.

2 gillningar

Finns mycket värre fall än arbetslöshet. T.ex att ens barn, föräldrar eller partner blir allvarligt sjuk. Om det mot förmodan sker så är det en lättnad att ha tillräcklig stor buffert för att slippa behöva oroa sig för ekonomin.

Har varit med om detta oss nära vänner där hen hamnade i en jobbig ekonomisk sits vid partners plötsliga dödsfall.

4 gillningar

Jag har precis varit i den situationen, där ens barn blir allvarligt sjuk (leukemi). Tack vare sjukvårdsystemet i Finland (liknande Sveriges) slog detta i stort sett inte alls ekonomiskt ner på oss. Sen slog det ner på oss enormt på många andra plan givetvis.

1 gillning

Detta är ju dock inte TS situation (vad jag kan utläsa).

Har man barn/fru/hus/bil/båt bör bufferten såklart öka men bor man ensam i en hyresrätt och har stabil ekonomi och a-kassa finns föga anledning att panga på med en gigantisk buffert.

Om det är svårt att bestämma sig för storleken på buffert så är mitt tips att köra Soffpotatisen.

50% in på sparkonto och 50% in på börsen.

Låt sparkontot bara växa och använd pengarna med sunt förnuft.

1 gillning

Finns ett maxbelopp i Sverige som i praktiken medför stora ersättningssänkningar för de flesta, osäker hur det fungerar i Finland. Sen när både mina far och morföräldrar var döende så tog det mellan 4-5 månader för försäkringskassan att ta beslut om man var berättigad för närstående vård eller inte. Kan nog vara bra att ha en buffert så man klarar handläggningstiden :zipper_mouth_face:.

Vid dödsfall så var det som skedde min vän var att bufferten fanns på konton oss hens döda partner samt de hade gemensama lönekonton. Alla konton frystes och min vän stod utan pengar överhuvudtaget…

Alltså, här tror jag det beror mycket på hur du är som person.

Själv har jag små omkostnader, men på grund av osäker jobbmarknad så har jag som mål att spara ihop 12-18 månaders utgifter om jag skulle stå utan inkomst en period. Så min buffert bygger på att jag vill känna trygghet, snarare än vad som är troligt att jag kommer att åka på för “oförutsedda smällar”. Sen så blir det ju också i praktiken en slags krockkudde mot långvariga börsdippar då min buffer tillåter mig att rida ut vågen snarare än att tvingas sälja i ofördelaktigt läge.

Vad vill du ha bufferten till? Vilken funktion fyller den i ditt parande?

Har du ej A-kassa?

Det här är väldigt klokt att tänka på. Vi har hälften av pengarna på Lysa, hälften på Avanza, med min fru som ägare till det ena och jag till det andra, just efter att ha hört om liknande från bekanta.

Var detta svaret menat för mig?

Arbetar inte under sådana former att jag kvalificerar mig för A-kassa. :slightly_smiling_face:

1 gillning

3 månadsutgifter låter väl sunt? ^^

SBAB har ett trevligt formulär där du kan räkna ut utifrån din situation:

1 gillning

Viktigt att tänka på om man har gemensam ekonomi. Min mamma hade problem med det när pappa dog.

Ja, det är ju en bra poäng, även fast gemensam ekonomi inte behöver betyda gemensamma konton enligt mig.

Hursomhelst, det här fick mig att fundera på en relaterad sak. Vi har ett antal kreditkort som står för en del av bufferten, dessa står skrivna i mitt namn men min fru har sidokort.
Hur blir det med de om jag skulle dö?

Fyllde formuläret hos SBAB, formuläret ansåg att jag skulle ha en buffert på 48 500 kr och är den cirka summan som jag har bestämt ska vara i min bufferthink :slight_smile:

2 gillningar

Nej, det behöver inte betyda det men är ändå värt att tänka på. Många med gemensam ekonomi har nog också gemensamma konton.

1 gillning