Om de står på dig kan man nog anta att de blir spärrade om du dör.
Mamma kunde inte använda sitt ICAkort när pappa hade dött eftersom båda stod för kontot. Att mamma hade gjort ALLA inköp de senaste tio åren hjälpte inte.
När min svärfar dog tömde en av hans döttrar hans lönekonto direkt, innan det hann spärras. Förmodligen olagligt men det var ändå hans hustrus pengar så inget dåligt samvete för det!
Återkoppling: Nu är bufferthinken full, mitt ekonomiska självförtroende har stärks, kan äntligen börja investera på riktigt samt möjligheten att sova bättre om nätterna
Storleken på bufferten är olika beroende på individens livssituation. Jag hade absolut inte haft mer än 50K. Man kan tänka att har du 4-5 miljoner på ISKnså behöver du 0-buffert. Du bara belånar dina aktier eller säljer av lite.
Sen kan du ha ett kreditkort med 50k i kredit. Då har du åtkomst till 50K omedelbart.
Personligen har jag samma summa i buffert som jag har kredit på bankortet,…20.000:-
jag har inte under dom senaste 10åren vid nått tillfälle maxat detta så egentligen är det för mycket…
Sen har jag en årslön på ISK räntedelen som jag får ut på några dagar som det skulle behövas…har aldrig hänt.
Jag har VÄLDIGT svårt att se ett scenario där jag skulle behöva pengar snabbare än jag kan sälja räntedelen på ISK. . .så det där med flera månaders buffert har JAG aldrig förstått mig på-