Tror “DIN” bil är det som snabbast/enklast skulle kunna göra stor skillnad. Din verkliga kostnad vet du egentligen inte eftersom du visar din utgift för lånet. Värdeminskningen kan vara både högre och lägre än den avbetalningstakt du har.
Säg att du säljer din nuvarande (man får bra betalt för begagnade bilar idag) och sen t ex konsumentleasar en aningens mindre/billigare bil, ev en elbil. Då bör du kunna komma ner emot 4000kr/månad. Då spar du direkt 2000kr/månad jämfört med din kalkyl. Personligen hade jag behållit garageplatsen ändå eftersom det “bara” skiljer 500kr/månad mot gatan och att du då dessutom antagligen riskerar att få P-böter någon gång ibland.
Då är ett e-sim kort för 69 kr/mån, elförbrukningen i en bostadsrätt på 75 kvm oavsett om tvätt/torktumlare körs dagligen ändå småpengar.
Jag förstår frihetskänslan med “DIN” bil eftersom jag själv gillar bilar och har flera stycken MEN det är en av de saker man lägger mest pengar på utöver bostad och mat. Av de tre är oftast bilen det som gör minst “ont” eller besvär med att försöka skala ner kostnaden på. Genom att hitta ett billigare bilägande ELLER annat alternativ om möjligt.