Hjälp! Vad göra med vardagslyx när sambo börjar studera?

Haha! Det var kanske att ta det lite långt :sweat_smile::wink:

Min poäng var mer att du tycker sig ha ansvar för att ha ett överskott, medan hon tycker att du ansvarar för att nuvarande levnadsstandard bibehålls. Båda målsättningarna är ju i lagens mening helt okej, men dom är fundamentalt olika.
Ur ett utifrånperspektiv ser det ut som att du tänker på lång sikt och hon tänker på kortare sikt. Det kanske går att utmana henne till att drömma mer om framtiden?

Måste ni verkligen ha en så pass ny och stor bil som tvingar er till billån, högre avgifter för skatt, service, försäkring etc.

Nu har vi en helt annan ekonomiskt situation men jag har allt ekonomi ansvar hemma. Jag är också en siffer människa som mest tycker om att kolla på siffror för att se trender. Däremot märkte jag ganska fort med min fru att hon blev utråkad och tog åt inte åt sig vår situation när vi bara kollade och diskuterade siffror.

Det jag gjorde för att få upp hennes intresse och förståelse för vår ekonomiska situation var att satsa mycket på att visualisera datan på ett för henne lättförståeligt sätt.

Enbart utifrån den förbättrade visualiseringen har vi fått en markant bättre diskussion kring vår ekonomi hemma. Detta kanske skulle fungera för dig också?

3 gillningar

Tror “DIN” bil är det som snabbast/enklast skulle kunna göra stor skillnad. Din verkliga kostnad vet du egentligen inte eftersom du visar din utgift för lånet. Värdeminskningen kan vara både högre och lägre än den avbetalningstakt du har.

Säg att du säljer din nuvarande (man får bra betalt för begagnade bilar idag) och sen t ex konsumentleasar en aningens mindre/billigare bil, ev en elbil. Då bör du kunna komma ner emot 4000kr/månad. Då spar du direkt 2000kr/månad jämfört med din kalkyl. Personligen hade jag behållit garageplatsen ändå eftersom det “bara” skiljer 500kr/månad mot gatan och att du då dessutom antagligen riskerar att få P-böter någon gång ibland.

Då är ett e-sim kort för 69 kr/mån, elförbrukningen i en bostadsrätt på 75 kvm oavsett om tvätt/torktumlare körs dagligen ändå småpengar.

Jag förstår frihetskänslan med “DIN” bil eftersom jag själv gillar bilar och har flera stycken MEN det är en av de saker man lägger mest pengar på utöver bostad och mat. Av de tre är oftast bilen det som gör minst “ont” eller besvär med att försöka skala ner kostnaden på. Genom att hitta ett billigare bilägande ELLER annat alternativ om möjligt.

4 gillningar

Jag tycker att vissa varor hos Coop är lite dyrare än andra mataffärer. Kan din sambo storhandlar eller handlar i andra mataffärer t.ex. Lidl, Willys? Barnen är nyfikna att titta på olika saker, det blir kul att gå till andra mataffärer också.

Jag lyckas att minska matkostnader när jag storhandlar, handlar i andra mataffärer, fyser in matresten , hemgjorda köttbullar och lasagne. Jag försöker att variera kosten genom att prova olika recept eller ingredienser. t.ex. 1kg köttfärs, 500g gör köttbullar (tillägger rivna morätter eller majs i) och 500g gör köttfarssås.

1 gillning

Hur dyra olika butiker är har enligt min erfarenhet främst koppling till var butiken är belägen. Det är säkert så att mindre COOP-butiker kan vara dyra men gällande Stora COOP så är det inte dyrare än ICA Maxi.

Det finns en tydlig koppling mellan matpriser och områdens “finhet”. Butiker i enklare områden är billigare än de i dyrare områden. Undantag är lågprisbutiker som har fokus på låga priser istället för diffusa saker som “matglädje” och “service”.

Om man handlar på Stora COOP eller ICA Maxi i vanliga fall finns det definitivt pengar att spara genom att handla på Willys eller Lidl. Det handlar då inte om att handla alla varor i en viss butik utan att känna till vilken butik som har olika varor under eget märke och kanske även erbjudanden. Att kompletteringshandla i en billigare butik sparar pengar. Man behöver inte åka dit så ofta och det kan då vara vettigt att köpa en hög av varor med längre hållbarhet.

1 gillning

Ja, de kostnader jag har för just min nuvarande bil är 2997kr för lånet, 862kr för försäkringen, 451kr för serviceavtalet och 262kr för skatten, alltså 4572kr/månad. När jag väljer t.ex. en Skoda Octavia med de tillbehör jag tycker att vi har krav på (dragkrok, bl.a.) så landar jag, med försäkringen, på 4958kr/månad.
Jag har inte räknat med värdeminskningen i kalkylen för min bil men den totala kostnaden inkl slitage, etc. ser ut att uppnå ~8500kr på denna sida: Vad kostar bilen? Räkna med M Sverige! - Riksförbundet M Sverige

Jag har ändå svårt att förstå att en privatleasad bil är så mycket mer prisvärd än en bil med lån. När jag är färdig med leasingperioden så har jag t.ex. för Skodan betalat 180.000kr och får välja att göra samma sak igen, sannolikt för samma kostnad. Det är alltså 180.000kr per treårsperiod där jag i slutändan inte har ett försäljningsvärde på bilen, vilket jag kan göra med bilen jag köpt genom lån.

Har du möjlighet att fördumma det för mig så jag förstår varför leasing ändå är mer gynnsamt?

haha!:rofl:
OT: Jag såg en gång en handskriven reklamskylt med texten “Udda strumpor 10 kr styck” . bra deal för den enbente!

1 gillning

Har du kollat på t ex en Kia Ceed PHEV samma storlek som Octavian. 2995+drag 335kr, försäkring 325kr, V-hjul 377kr, service avtal ingår. (Kostar annars 175kr) Totalt 4032kr/mån. Skatt 30 kr/mån.

Sen tillkommer bränsle/el. Din korta vardagskörning under 4 mil kör du på el för kanske 2,5-3kr/mil. Resten på bensin för kanske 9kr/mil. Säg att 1000mil vardagskörning på el och 500 mil bensin. Blir då 625kr/mån.

Som du ser är många av kostnaderna lägre än du anger för V60. Totalt 4700kr/mån + parkeringen för 1000kr/mån.

Sen kan du säkert pruta lite på det i alla fall. Vinterdäcken bör du kunna få gratis t ex om du jämför mellan flera olika handlare.

MG hade tidigare kampanj på en mindre elbil för 1995/mån.

Kia e-Niro har kostat från 3295kr/mån

I slutet av året brukar det kunna finnas bra kampanjer.

Då åker ni också helt ny bil, fulla garantier, 2 omgångar nya däck från start osv. Visst en Kia Ceed är ok men inte alls lika trevlig/bekväm som en V60. Men du vill ha tips för att få ned dina kostnader. :wink:

Lånet är bara finansiering och har lite att göra med den faktiska kostnaden. Du får i så fall tänka ränta på genomsnittslånet under 7 år = 210/2x0,036x0,7x12=220kr/mån efter ränteavdrag. Sen brukar det finnas aviavgifter och uppläggningsavgifter. Brukar bli 50-75kr/mån ungefär (dock samma sak/kostnad för konsumentleasing)

Sen får du lägga på värdeminskningen. Du lånade 210 och den kanske är värt 70 efter 7år om jag bara höftar en siffra helt fritt. (210-70)/7/12=1667kr/månad.

Sen gissar jag att din V60 egentligen kostade mer än 210 i inköp? (Dvs du la kanske en kontantinsats på 20% eller mer, är ett krav för vanliga billån) La du 20% så är det ytterligare 42000kr som fördelas på 7år =500kr/månad.

Försäkring vill du nog ha helförsäkring framöver efter 3år då stiger den kostnaden. Sen behöver du säkert en omgång nya däck under de 7 åren. Lite reparationer kan det också bli på 7 år utöver service, besiktning börjar ju komma efter några år osv. Så det tickar på mer än man tror under åren.

3 gillningar

Bra poäng med skatten var tvungen att räkna lite extra på det här med skatten också.
skodan manuell 120hp har då 120g/km → 3570kr/år dvs 298kr/mån
skodan automat 120hp har då 118g/km → 3356kr/mån dvs 280-298 + 280 = 262kr/mån mot bas
skodan med 150hp och automat 125g/km → 4105kr/år dvs 342-298 + 620 = 664kr/mån mot bas

kollar vi då på
toyota corolla combi hybrid style paketet (ink automat) 112g/km → 2714kr/år dvs 226kr/mån. Så 72kr/mån billigare mot skoda manuell, då ingår också automatlåda samt hybridtekniken som bör ge lägre bränslekostnader. (Speciellt då ni kör ganska korta sträckor och i stan).

Detta är givet att det inte går att ladda hemma då vinner såklart kias olika modeller, då de ligger i samma prisklass men med väldigt låg skatt.

Men vänta lite nu.

Var inte förutsättningarna att sambon skall studera i två år? För mig låter det lite drastiskt att börja flytta (som nämndes tidigare) för en kortare tid med ansträngd ekonomi. Om lönen från TS räcker att täcka det basala så låter det som en lösning. Vill de optimera lite så sälj bilen och hyr när det behövs för att sedan köp bil igen efter två år när båda lönerna börjar trilla in.

7 tkr i månaden för bil låter för mig som en enorm summa som kör en 20 år gammal SAAB som kostade 30tkr i inköp. Det måste väl gå att hitta en billigare bil, det verkar inte som att det är ett alternativ att inte ha bil alls. MG ZS kan man väl leasa för ca 2 tkr / månad.

Rådet att överväga en annan boendelösning var åtminstone från min sida inte ett råd inriktat på att lösa situationen kopplat till studier utan mer ett allmänt råd för att förbättra effektiviteten i den ekonomiska kostymen. Det heter ju att det är dyrt att vara fattig och det ligger ju mycket i det. Har man ordentliga inkomster bör man kunna prioritera kostnadseffektivitet.

1 gillning

Samma här, sen får man extra barnbidrag från csn också. Tror det är någon tusenlapp i månaden.
Tilläggs bidrag gäller i 3 år förutsatt att din partner har tjänat en viss del under 2 år.

Mycket bra poäng. Tack!
Vi har dock problemet att varken vår hyresvärd eller min arbetsgivare tillhandahåller laddmöjligheter, så pluginhybrider fungerar inte i dagsläget.
Jag är inte helt insatt i hur traditionella hybridbilar fungerar. De laddar vid körning/bromsning över en viss hastighet och bilen går på enbart elmotor upp till en viss hastighet, eller har jag fel?

Så om jag räknar bort drivmedel eftersom jag inte har möjlighet till laddplats och ser mina nuvarande bilkostnader, samt hänsyn till att bilen kostade 280.000kr och dess värdeminskning, så kostar min bil idag:

• Lån: 2997kr/mån
  • Försäkring: 862kr/mån (alt. halvförsäkring för 477kr/mån för halvförsäkring)
  • Serviceavtal: 451kr/mån
  • Skatt: 257kr/mån
  • Värdeminskning (20% i 7 år): ~2600/mån
  • Ny uppsättning däck var femte år: 10000kr
    7167kr/månad.
    Även om jag räknar med försäljningen av bilen efter låneperioden så har den kostat 543000kr om jag inte räknar helt fel.
    En dyrare leasingbil kan jag utnyttja tre gånger om innan jag kommer upp i samma totalkostnad. Varför köper man ens en bil??
Bil Lån/månadskost. Försäkring Skatt Serviceavtal Värdeminskning Däck Antal År Restvärde Total kostnad Månadskostnad Efter försäljning
V60 nuvarande 2 997,00 kr 862,00 kr 257,00 kr 451,00 kr 2 600,00 kr 10 000,00 kr 7 58 500,00 kr 602 028,00 kr 7 167,00 kr 543 528,00 kr
V60, billigare försäkring 2 997,00 kr 477,00 kr 257,00 kr 451,00 kr 2 600,00 kr 10 000,00 kr 7 58 500,00 kr 569 688,00 kr 6 782,00 kr 511 188,00 kr
Tiguan 3 495,00 kr 401,00 kr 738,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 9 0,00 kr 500 472,00 kr 4 634,00 kr 500 472,00 kr
Golf Sportscombi (lease) 3 995,00 kr 401,00 kr 500,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 9 0,00 kr 528 768,00 kr 4 896,00 kr 528 768,00 kr
Toyota Rav4 (lease) 4 447,00 kr 389,00 kr 500,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 9 0,00 kr 576 288,00 kr 5 336,00 kr 576 288,00 kr
Peugeot 3008 Bensin (lease) 3 499,00 kr 400,00 kr 500,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 9 0,00 kr 475 092,00 kr 4 399,00 kr 475 092,00 kr
Peugeot 3008 Hybrid (lease) 4 299,00 kr 400,00 kr 500,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 0,00 kr 9,00 kr 0,00 kr 561 492,00 kr 5 199,00 kr 561 492,00 kr

(Jag har ingen aning om skatten på leasingbilarna.)

MG ZS är väl aningen liten och helt slutsåld resten av året enligt hemsidan, men det finns absolut fler billiga leasingbilar där några är av intresse. Jag försöker bara förstå konceptet och varför det är mer prisvärt än att köpa en nybyggnad bil.

Man behöver i princip inte tänka på det (man behöver aktivt inte göra något utan det sköter sig själv). Men ja principen är att bilen laddar upp ett litet batteri när man lättar på gasen/bromsar lätt. Denna elen används sen dels vid start från stillastående (så man får lite bättre vrid och effektivtet). Sen används det när motor inte belastas mycket, tänk konstant hastighet dels i lägre hastigheter men även på landsväg/motorväg. Störst övertag har de ju vid stadskörning med många start stop så att elmotorn får jobba. Sämst är det när man kör långa sträckor i höghastighet, då blir det i princip som en vanlig bil utan hybridteknik. Rav4an som du tittade på har t.ex. denna tekniken.

Recension av rav4

1 gillning

Helt ärligt:

Det är ju inte så att er situation är helt ekonomiskt rationellt perfekt och sen plötsligt så råkade ni skaffa en bil som kostade 8000kr/mån.

Magkänslan säger mig att det finns ett underliggande mindset här som har orsakat flera av dessa beslut. Lägger ingen värdering i om det är rätt eller fel.

Oj, det gick från frågor om tips till anklagelse om irrationella beslut och underliggande mindset.

En traditionell hybridbil kan du se som en ovanligt snål bensinbil. Varken mer eller mindre.

1 gillning