Hjälpa syskon att kunna köpa hus - hur ska man tänka?

Såklart finns det tillfällen det bara är tvärnej men man får ju anta att TS bedömer att syskonet är pålitligt.
Jag ser framför mig:
-TS syster har varit gift med en genomsnittlig rikatillsammare, de har bott i hans hus. Han har löpande fakturerat henne för slitage på skithusstolen. TS syster har inte blivit kompenserad för att varit mammaledig med tre barn utan är hon så lat så hon bara går hemma och vilar sig så får hon skylla sig själv.
-Alternativen är nu att: TS hjälper till (han har råd och systern bruk av narkotika är som mest rekreationellt), skitdyr hyresrätt eller slita upp tre barn från skolor och kompisar.

Jag är mest fascinerad över hur det sitter i ryggraden på många att svaret är en föreläsning om förtjänsterna med långsiktigt sparande i breda indexfonder och en stängd dörr så får systern välja mellan alternativ två och tre bäst hon vill.

3 gillningar

Hela min släkt är helt normal, varken narkomaner eller spelmissbrukare finns, vad jag vet. Mina syskon har samtliga en god ekonomi och behöver ingen som helst hjälp.

Som Melwa skriver kan en “,hjälp” innebära att problemen bara blir större. Detta hjälper ingen.

I ditt fall gör du säkert rätt som ställer upp för dina syskon. Det är däremot ingen självklarhet att göra detta.

Jag har själv en bekant som ställde upp för sitt barnbarn med några 100 000. Barnbarnet fortsatte i vanlig ordning, varför hen lika gärna kunde ha slängt pengarna i sjön.

Varför söker ditt barnbarn inte skuldsanering? säger jag. Nej, hon vill inte leva på existensminimum säger min bekant och fortsätter att pumpa in pengar. Nej. Det är ingen ide att vara dumsnäll.

4 gillningar

Som medlånetagare ska min ekonomi klara mitt halva hus plus 100% av det andra huset.
Banken sa nej till medlånetagare, skönt det :slight_smile:

Däremot kunde syskonet få ett eget lån om kontant insatsen höjdes med 350tkr, huset prutade ner med 250tkr, 38%s kontantinsats. Dessvärre så saknas de pengarna o vi andra syskon får ev. låna ut det, men hellre det än medlånetagare!
Ett billigare objekt = lägenhet ,är det jag jobbar för…

3 gillningar

Bra att banken sa nej till medlåntagare! Skulle du känna dig tvingad att låna ut pengar, se till att skriva ett ordentligt skuldebrev och givetvis en inteckning som säkerhet.

1 gillning