Hög lön men sverige är svårt, trögt, dyrt och krångligt. Gör jag rätt?

Exakt @nhb och @econ101!

Låt oss upprepa exemplet:

Du jobbar som konsult anställd i ett bolag. Ditt jobb kostar kunden 150 tkr plus moms. Du får 60 tkr i lön och ett par tusen i pension plus lite friskvårdsbidrag, utbildning mm. Det kostar kostar din arbetsgivare kanske 85 tkr. Resten behåller de. (Och ja, du får lön när du är sjuk, föräldraledig, du får trevliga fester mm. Men bara för att hålla räkningen ren säger vi det.)

Du startar eget och forsätter jobba för kunden. De fortsätter att betala samma 150 tkr (trots att du inte blir utbytbar, men bara för att du är så skicklig). Du tar 60 tkr i lön, får ut 42 precis som tidigare, betalar samma skatt som tidigare med 20% statlig inkomstskatt på sista 9 tkr. Den lön du då tar ger dig möjlighet att plocka ut nästan 24 tkr i utdelning för endast bolagsskatt och om du så önskar 21 tkr i pensionsavsättning. Allt givet att du har täckning för det. (Ids inte räkna om det blir över på dina 150 tkr eller om du går back eller plus, men ponera att det går jämnt upp. Sedan får man ta med i beräkningen de gånger man inte har uppdrag, är sjuk osv, men det hörde inte till räkneexemplet.) Själv värderar jag friheten att kunna vara ledig allra högst.

Nog är väl det mer förmånligt i en direkt jämförelse? Och javisst är det lite krångligt i början, men inte så svårt. Ta hjälp, det lönar sig.
Att enmansbolag skulle ha mer förmåner än större har jag svårt att se poängen med. Det är ju knappast vi som ger arbetstillfällen och jo, någon stans behöver vi starta och då har vi ju typ 30% istället för 50% enligt tidigare exempel. Så snart du anställer ökar utdelningsmöjligheterna, ett rimligt incitament om du frågar mig.

En sak jag tror att alla företagare drabbas av är att vi ser alla skatter passera egna konton. Men hey, det är samma belopp som rör sig till och från Skatteverket (eller ja, mindre då) som när man är anställd. Så om man tänker efter noga är det väl ändå någon slags rimlighet inbyggd i systemet?

En fundering jag haft på sistone är att mer seniora som därmed drar högre löner ofta väljer att avsluta sina bolag och gå på lön. Är det tryggheten till jämn hög inkomst eller är det att vågskål lön/utdelning krymper, eller bara bekvämlighet och risk? Någon som har en matematisk analys på detta?

2 gillningar