Höga avgifter 2021

Jag har dessa fonder med höga avgifter,ska jag sälja dessa?

1. Didner & Gerge Global avgift 1,78
    2.Swebank Robur Ny Teknik A avg 1,44
  2. Spiltan Högräntefond avg 1,27
  3. Handelsbanken Hälsovård Tema avg 1,56

Jag hade bytt mot lågkostnadsindexfonder, men då är jag en indexkramare.

2 gillningar

Vill du och tror på aktiva förvaltare så finns ju alltid prispressaren på aktivt förvaltade aktiefonder: SAVR! Good Luck

Jag är riktigt dålig på räntefonder men 1,27% i avgift för en räntefond känns som att större delen av den förmodade avkastningen lär gå upp i rök. Eller är det bara jag som tänker så?

I övrigt så är jag skaptisk till många av dessa fonder då avgiften är så hög. Jag kan rekommendera att läsa igenom följande: (Jag använder mig själv av detta när jag väljer fonder, har rekommenderat dessa fonder till min mamma, sambo m. fl.)

Bästa fonderna 2021 | Tips på olika typer av bra fonder till ditt sparande (rikatillsammans.se)

1 gillning

Hej Marie-Louise,

För att kunna ge dig vägledning till en sund och rimlig riskprofil för dig som investerare så hade det varit bra att veta vad sparandet är till för, t.ex när vill du använda pengar (tidshorisont).
På så sätt kan vi ge dig lite mer vägledning till ditt sparande :slight_smile:

Hej Robin. Jag har ett ISK-konto som jag tänkte spara i 5 år till om det går för jag har gått i pension och har ej så mycket pengar att röra mig med. Jag har även ett kapitalsparkonto
som ska sparas i tio år till dessa pengar ska mina barnbarn få.

För ett sparande på en tidshorisont på 5 år så hade jag rekommenderat dig till att kolla in en av modellportföljerna som kallas “Nybörjarportföljen”, en blandning mellan aktier och räntor som förhoppningsvis ger dig en avkastning men samtidigt lite stabilitet :slight_smile:

Kolla in avsnittet om modellportföljen via länken ovan :slight_smile:

För ett sparande på 10 års sikt så hade iaf jag valt att följa “Globala Barnportföljen”, en mer aggressiv portfölj för att maximera avkastning istället för att bevara ett värde.
(Skrolla ned en bit i denna länken för att komma till Globala Barnportföljen).

Tack snälla du för hjälpen.

1 gillning