Högre räntor - Amortera eller investera?

Vi har idag <50% belåning och 1,04% i bunden ränta till i höst sedan 2020. Vi såg vårt nuvarande boende som tillfälligt 2020-2024 eftersom döttrarna nästa år fyller 23/20år. (=på väg mot eget boende)

Vi fyller 49/56år i år och är också i en slags ”nedtrappningsfas” jobbmässigt och har därför begränsade inkomster och vill inte heller röra TJP-pengar för tidigt i onödan.

Av olika anledningar bor vi nog kvar ytterligare några år som det ser ut nu. Med kommande räntor på 4,5% så är det både en likviditets & känslomässig fråga att vi inte vill ha så stora löpande ränteutgifter.

Utnyttjade därför vår ”likviditetsbackup” =skog som jag ägt hela livet. Pga att det började svaja i världsekonomin valde jag därför att sälja av all skog i två omgångar under 2021/2022. Så därav har vi nu samtidigt både likvida medel och samtidigt lån.

Vi planerar därmed att minska ner lånen i två steg. I första steget i höst när de bundna lånen löper ut. Samtidigt är också planen att stötta döttrarnas första boende.

I det hela ingår eventuellt också att sälja sommarstugan inom några år som det andra steget för att minska lånen ner till lämplig pensionsnivå. Då får vi också mindre att sköta om, kan resa mer och även stötta döttrarna mer ekonomiskt till deras första boende.

Lyckades faktiskt vara skuldfri en period i livet för några år sedan. Var en otroligt skön KÄNSLA! Sen började det gnaga lite. Sen dök flytten upp på tapeten och jag började hänga här på RT. Så numera har vi landat i att vi nog ändå ska ha en del lån som pensionärer.

Vi ser det som bättre att vi som föräldrar lånar upp det amorteringsfritt till bra ränta. Ger det till döttrarna som därmed behöver låna mindre till sitt första boende.

2 gillningar