Tack för ett bra inlägg!
Tittar själv på hur jag ska/bör göra och har tittat på fasträntekonto hos marginalen bank.
Jag är säkert i ett annat läge än du. Vi avser gå i pension i förtid och leva en del på vårt sparade kapital under ett antal år. Det är nu 5 år innan denna tidspunkt och därmed börjar den tidpunkt komma att vi behöver ‘säkra hem’ det investerade kapital som vi räknar med att behöva göra uttag på om 5år, dvs det vi behöver för löpande kostnader vilket vi räknar på kommer ligga på ~400 000 per år varje år tills ordinarie pension träder in.
Detta kapital vill jag ju därmed låta rulla på ett fasträntekonto, samtidigt känns det inte helt rätt att låsa allt på ett bräde i 5 år, så ditt upplägg lät väldigt inspirerande. Dvs låsa upp så att en 5e del kommer lös varje år, så får man ta ny ställning till dem då (i samband med övrig ombalansering).
Och eftersom vi kommer behöva ha totalt ca 2 000 000 år 4 innan första 400’ ska plockas ut helt så kommer vi att ligga precis under insättningsgarantin (2 personer * 1 050 000). Vi får se, troligen fördelar vi kontona på två olika institut för att sprida riskerna ytterligare.
Kassakapitalet som beräknats behövas under året från år 5 och framåt kommer så klart att ligga på ett olåst konto med 0.8% (eller vad de bästa kontona då ligger på)