Högsta ränta med insättningsgaranti 2.25%?

Beror på hur man ser på saken, men återigen, man får ut 1/7 per år och har möjlighet till förtidsinlösen om det verkligen krävs. Har man slutat arbeta och vill ha en säker placering för vardagliga köp under 7 års tid så är det ju uppenbart en buffert.
I mitt fall har jag 10% korta räntor (fördelat 5% bankkonto bundet, 5% bankkonto rörligt) och då är detta upplägg en del av portföljen.

Jag försöker tolka uttagsreglerna från Marginalen, så här lyder texten:
“Avgift för uttag är 2 % årlig ränta på uttaget belopp för återstående sparperiod, dock minst 200 kr. Om saldot understiger 40 000 kr anses kontot förtidsinlöst.”
Exempel: Säg att man vill ta ut pengarna halvvägs, dvs. efter 3.5 år. Då har man fått 2.11% effektiv ränta under dessa 3.5 år och sedan får man en straffavgift om 2% per år så går man ca ±0? Eller tappar man även den intjänade räntan?

Tolkar det är som du beskriver för Marginalen. Brukar vara liknande att resultatet blir i princip “utan ränta” om man bryter upplägget men det är i alla fall möjligt om det händer något oförutsett.

Observera att enligt Avanza så kan man tex INTE bryta ett låst 1-års sparkonto i förtid hos t ex Collector om man gått via Avanza. Läser man på Collectors hemsida och har skapat sparkonton den vägen kan man dock det. Hos Collector står det för 1-årigt t ex;

• Insatta medel får fritt disponeras.
• Vid förtida uttag gäller att räntan reduceras till f.n. 0 % på kontots behållning från dagen för senaste ränteutbetalning.
• Inlåningsränta om f.n. 0 % utgår för det fall att kontots behållning understiger 10 000 kronor.
• Avslutas kontot under innevarande 12-månadersperiod utgår inlåningsränta om f.n. 0 % för hela perioden.