Höj din lön vs sänk dina utgifter

Jag tror ni fastnat lite i Jans rätt verklighetsfrånvända “be om högre lön”. Där är han ute och cyklar.
Men det finns så många fler sätt att öka inkomsten som inte behöver betyda att man gör våld på sig själv.

Hälsningar från ca 50 mil utanför Sundbyberg

2 gillningar

Håller med! Jagade ofta förr också ”extra pengar” men var så mycket lättare att sadla om till ”en sparad krona är en tjänad krona”

rekord denna månad i sparande som resultat

2 gillningar

Nu låter det ju som att du säljer dig själv på onlyfans. Varför är du annars så kryptisk kring vad det är för syssla.. :wink:

Skämt åsido. Det är tur att vi alla är olika. Jag gör gärna saker själv på huset snarare än att anlita hantverkare. Det är kul, tidskrävande och något alla kan göra. hmm… vi kanske inte är så olika ändå?

2 gillningar

Lite kanske. :man_biking:

Ja, fast jag vänder mig mot din beskrivning av att man gör våld på sig själv. Mitt vuxna liv har innehållit så många måsten, krav och annat även utanför jobbet att jag inte kan säga att det fanns rum för att håva in 10k på fritiden (som exempel). Däremot fanns det möjlighet att skala bort saker, speciellt med tid och erfarenhet i bagaget. Men det är inte att göra våld, det är att se möjligheter. :smiley:

Jag har ca 60 mil dit, men nog minns du väl Lorrygängets uppfinnare?

3 gillningar

För mig är det att göra våld på mig själv att spara in på småsaker och att räkna varenda krona, mår helt enkelt inte bra av det.

SPRIT!!! NÅGON SOM VILL HA SPRIT!!! :slight_smile:

2 gillningar

Jag håller med dig och jag hör min egen pappas (och han var INTE snål) ord ringandes i öronen… “det du blir rik på är inte inkomsterna i första hand, utan utgifterna”…

Där han menade att hålla nere onödiga utgifter är ett första effektivt sätt att öka sin disponibla inkomst, i akt och mening att kunna spara/investera klokt och därefter se tiden an och låta tiden få chans att göra sitt för tillväxten.

Det tror jag fortfarande är ett mantra som passar majoriteten av inkomsttagare bra. Men det blir också tydligt att detta forum frekventeras av många IT/tech ingenjörer och företagare som verkar ha påfallande lätt att fortlöpande öka sina inkomster påtagligt. Det är däremot inte ett sätt som fungerar så väl för en stor del av svenska löneinkomsttagare och för dem är kontrollen på utgifternas storlek cruisal för att nå ekonomisk framgång, även som låg/medel inkomsttagare :victory_hand:

12 gillningar

Höja lönen är kanon. Det slår både på pension och livskvalité.

Men att sänka sina kostnader är ofta också det livskvalité. Är man lite närvarande i sina beslut så ser man snabbt att det mesta man köper är skräp eller något som används i väldigt liten utsträckning. Eller skapar mer kostnader.

Jag köpte en fin klocka. Då måste jag ha extra försäkring. Dyrt. Sålde klockan. Den var mer jobb än den glädjen den gav.

Generellt används klädesplagg några gånger innan det glöms bort i garderoben. Jag brukar alltid inventera vad jag har innan jag köper nytt. Ofta finns allt jag behöver redan. Då slipper jag lägga tid och pengar på att köpa nytt. Livskvalité för mig som hatar shopping.

Jag köper in städhjälp och ibland trädgårdshjälp, det kommer jag aldrig dra in på. Herregud, vilken game changer. Man får så mycket mer fritid och slipper dåligt samvete.

Så jag vill slå ett slag för att låga kostnader och låg konsumtion ofta innebär högre livskvalité. Men att kostnad för tjänster är värt pengarna.

5 gillningar

Det jag alltid stör mig på när det hurtigt tipsas om att minska sina utgifter är att det ofta utgår ifrån att man inte redan gjort det. Vad ska jag göra som redan äter matlåda, inte dricker take away kaffe och sedan länge sagt upp onödiga abonnemang??? :smiley:

8 gillningar

Vad är det att störas över, har du minskat dina utgifter effektivt på ett sätt som passar dig då har du ju redan gjort allt du kan/vill…

När det gäller att minska dina personliga utgifter då är ju du själv isolerat in charge. När det gäller att “bara” öka sina inkomster, då är det ju definitivt svårare att se på saken på samma förhållandevis enkla sätt :woman_shrugging:

4 gillningar

Visserligen men det vore så skönt att på nytt kunna spara jättemycket pengar bara genom att byta ett abonnemang :smiley:

3 gillningar

Okidoki, jag förstår hur du tänker. Jag tänker mer på alla som lägger sitt överskott på hälsofördämrande verksamhet. Det handlar väl om vad man lägger i orden att göra våld på sig själv…

2 gillningar

Då får man landa i acceptansen - att man gör så gott man kan med förutsättningarna man har.

5 gillningar

Då är ditt sätt bra för dig :+1:

Problemet för många människor är ju att de till varje pris vill ha’de som “alla andra”, leva som “alla andra”, köpa och konsumera som “alla andra”… utan att egentligen veta ett smack om hur “alla andra” egentligen har det.

Kan man inte hålla koll på sin egen förmåga och kapacitet att konsumera som “alla andra” så hamnar man efter i det långa loppet. Dyra, onödiga, slentrianmässiga och dåliga inköp för tom. lånade pengar leder inte till ekonomisk framgång, i synnerhet inte när majoriteten av det egna konsumerandet bygger på en falsk bild av vad “alla andra” har råd med.

Att hålla koll på utgifterna handlar sällan om att räkna varenda krona in absurdum (jmf Emils pappa), man behöver inte bli extremfundamentalist för att ha en sund inställning till sitt eget spenderande :+1:

2 gillningar

Jag kan bara nicka medhållande och noterar hur många av dessa som bl a sagt att AI nu underlättar deras arbete betänkligt, att de inte behöver jobba 100% och liknande slitna uttalanden. Någonstans betalar vi för mycket för deras tjänster…

Med den brandfacklan tar jag fram :popcorn: och ser :globe_showing_europe_africa: :fire: .

2 gillningar

Jag förstår hur ni resonerar och tro det eller ej, jag har haft en prylköpartid som trots en hög inkomst höll på att fälla mig. Det var dock ett sjukligt beteende från min sida.

Faktum kvarstår dock, en ekonomi i balans där det inte finns några saker som flippat ut kan minska sina utgifter ytterst begränsat. Vi pratar enstaka 100-lappar. Kan du spara mer utan att det blir knasigt har du gjort något tokigt tidigare.

Vem som helst kan tjäna mer pengar genom tex att sätta upp en print-on-demand som kränger saker via etsy, amazon mm.

Det tar några timmar en kväll att sätta upp sen rullar det på utan någon insats alls egentligen.

Vem som helst kan med en gratis AI skapa appar till iPhone o Android.

Jag tror att det som saknas mest är idéerna och lösningstänket. :slight_smile:

Kanske låter lite hård men jag vill bara allas väl. :slight_smile:

2 gillningar

Kan så vara och jag förstår att du vill väl, men vem som helst kan nog inte enkelt göra det du föreslår. För dessa är koll på utgifterna mycket enklare och faktiskt mycket effektivare i det långa loppet.

Inte jag, skulle kunna det… kunna kanske jag skulle, men det skulle verkligen vara både en uppoffring och en stor ansträngning för mig. Jag håller mkt hellre koll på min utgifter utan att det på något sätt “blir knasigt” bara därför, istället för att börja nasa ditten och datten… vilken plåga det skulle vara :see_no_evil_monkey: :face_exhaling:

3 gillningar

Du ger iaf intryck av att kunna formulera dig väl i skrift. Det är mer än nog för att kunna få ut en steg för steg guide om hur man skall göra och vad man skall trycka på. :slight_smile:

Menar vi verkligen samma sak? Självklart skall man ha koll på utgifterna men det jag pratar om är att inte köpa den där goda matbiten till familjen på fredagskvällen eller att inte äta en utelunch med sin goda vän.

I min värld kostar det mycket mer än det smakar. Det är inte att hålla koll på utgifterna för mig, det är ovärdigt snålande.

Allt sparande i uppbyggnadsfasen är uppoffringar.

Antingen så får du göra rätt stora uppoffringar genom att skära ner på dina utgifter eller så får du hitta lösningar som ger dig extra inkomster. :slight_smile:

Båda gör lite ont men på olika sätt.

3 gillningar

Det är nog här vi tänker annorlunda. Jag låg på 65-70% sparkvot de sista åren. Jag tjänade mer än en femhundring. :wink:

Men om man vill behålla sin själ då?

Jag tror att du blundar lite för en del av de levnadssituationer som finns därute. Men jag uppskattar din positivism. :smiley: :+1:

Vad skulle vem som helst kunna spara 2000:- på här idag? Jag tror inte att den prylen finns där det går.

Men alla, och då menar jag verkligen alla, skulle kunna dra in 2000:-. Visst, det skulle krävs lite ansträngning men det går för alla.

Om det är att vara naiv att man tror gott om människor, visst då är jag naiv. :slight_smile:

2 gillningar

Tack… tror jag :wink:

Vi är nog mer överens än motsatsen… men tänk dig att man kan köpa en förhållandevis billig ingrediens och lägga tid på att tillaga tex en “falsk” Wallenbergare på fläskfärs/blandfärs istf kalvfärs med alla rättens relativt billiga tillbehör och sen få till en lyxig fredagsmiddag till en bråkdel av priset för en snordyr snabblagad köttdetalj.

Det behöver varken bli dåligt, sämre, snålt eller fattigt att tänka på kostnaden för inköp… men man får ju iof alltid investera sin tid och omsorg istället.

Fast eg är det väl precis det du gör i ditt exempel med app-skapandet, så kanske är det mest bara olika varianter på samma tema :+1:

3 gillningar