Höj din lön vs sänk dina utgifter

Jag resonerar precis tvärtom angående tjänster.

Att betala någon för en tjänst för jag måste jobba 4 ggr så länge för betala för tjänsten är helt bakvänt för mig. (Om man tjänar så ens nettolön överstiger timkostnaden för den tjänsten man hyr in är det en annan sak. Det gör inte jag, trots en hygglig lön över brytgränsen)

Få saker ger mig sån skön känsla som att tex göra lite underhåll på bilen en förmiddag och veta att man sparat in 2-3 dagslöner mot att lämna in bilen, och sen kan man unna sig något extra för en del av pengarna man sparar, tex en fin utemiddag med frun eller ett nytt verktygskåo till garaget

Men det är olika sätt att värdera sin tid, (och vad man har för intressen) det ena är inte bättre än det andra,

6 gillningar

Det var positivt menat! :slight_smile:

Jag tror också att vi är mer överens än det verkar.

Förstår ditt exempel och du har en poäng i det.

2 gillningar

Snarare så att man måste fortsätta byta för att ligga kvar på en lågkostnadsnivå.

Känner mig träffad och med all rätta!

Du har helt rätt. Det är bra att tänka lite kring kostnader och sådant, men det viktigaste är att leva medan man kan

Jag gör så mycket. Inte just falsk Wallenbergare men jag köper billigare styckverket och jag tillagar dem bra. Det är sjukt gott.

1 gillning

Det mesta här i livet blir någon form av avtagande kurva om man plottar värde/ansträngning, och jag skulle vilja påstå att det gäller för både lönearbete och sänkning av utgifter.

Om man tillhör medelklassklägget med tillhörande yrke (ingenjör representing) så kommer man nog förr eller senare upp till löner runt brytpunkten utan att för den sakens skull jobba ihjäl sig eller ta på sig allt för mycket stress och slit. Visst kan man anstränga sig för att få upp lönen ytterliggare men det ska mycket till för att nettolönen ska bli märkbart högre.

Hämtade nedan graf från det privata arkivet, som visar förhållandet mellan brutto och netto lön, har något år på nacken så ta det med en nypa salt, men kontentan är att du kan vara en comfy jira ingenjör och ha en ödmjuk lön på 55k som ger dig 42k ish ut, Men även om du lyckas nå upp till en väldigt hög lön, säg 70k brutto så är det liksom 7k mer netto. Och det kommer nog för dom flesta innebära år av slit, stress, ansvar och arbetsveckor långt över 40 timmar.

Om man faktiskt slår ut den högre lönen per arbetad timme, eller något mer diffust som stress/ansvar så är jag inte alls övertygad att det är ett särskilt bra utbyte. Och jag är precis som trådstartaren övertygad att snitt-svensken har mycket mer att vinna på att se över sina utgifter istället. Om man fortsätter på exemplet med ingenjören vid brytgränsen så är det nog betydligt enklare att minska sina utgifter med 7k än att gå från 55k till 70k brutto lön.

Hittade en annan graf i arkivet som kanske tydliggör det ytterligare. Det är nog inte helt ovanligt att folk väljer att pendla för att få upp sin lön. Och det låter coolt och så, riktig go getter attityd. Att pendla en timme till jobbet för att få upp sin lön till 70k från 50k hade nog många accepterat. Men timlönen blir ju den samma som någon som tjänar 50k men bor bredvid sitt jobb.

Nu var ovan för pendling, men den kreativa kan ju byta ut tiden som läggs på pendling till tid som läggs på obetald övertid eller likartat, beräkningen blir den samma :face_blowing_a_kiss: .

Med det sagt så är det inte självklart att det gäller för snitt personen på rikatillsammans. Jag har utgifter på ca 12-15k per månad, och visst jag skulle kunna sluta äta ute med kollegor och käka mer bönor osv osv för att spara några tusenlappar till, men då börjar vi igen röra oss bort från den röda sweet spot cirkeln i ovan grav.

Nu skulle man kunna invända med att rådet att öka sin lön främst är för folk med lägre lön, och det är okej och förmodligen rimligt, men jag tror inte ovan kontext är helt ovanlig på forumet.

9 gillningar

Att bara ha en El-kostnad på 84000kr för 35000mil, är otroligt bra.

Gissar att du bara har med den rörliga elkostnaden (exkl skatt moms o andra avgifter) men jag kan ha gissat fel.

Sedan kan man ju fundera om man ska ha med viss andel av de fasta el-kostnader i denna beräkning oxå. T ex om man är villa-ägare så måste man troligen skaffa en större säkring om man skaffar el-bil. Därefter kan man få högre effekt-avgifter (om man har en sådan nätverksägare som tar ut sådant)

Först och främst, jag tycker att det är mycket bra att podden tar upp alternativet att höja sin inkomst eftersom det inte pratas så mycket om det medan det pratas mycket om att sänka utgifter.

Jag tror också att många skulle vinna på att på riktigt fundera över hur de skulle kunna öka sina inkomster och inte reflexmässigt slå det ifrån sig och säga att det inte går.

MEN, för många är det inte värt det. Det kan krävas att man får lämna en arbetsplats man trivs på, att man får lämna en bransch man vill vara i, att man får pendla, får högre ansvar, mindre möjlighet att lämna jobbet på jobbet mm.

När jag började spara på riktigt hade jag små barn och jobbade deltid. Den lägst hängande frukten för mig var så klart att gå upp till heltid men det hade ju vara kontraproduktivt eftersom det jag sökte var mer tid med mina barn. Att minska utgifter var en mindre uppoffring än alla andra alternativ jag kunde komma på.

4 gillningar

Det är inklusive allt men jag har ett körmönster som är extremt lämpad för elbil. Bor i SE3, och i år, som varit ett dyrt elår, har jag en rörlig elkostnad för laddning på 0,38 öre inklusive skatt. Sen tillkommer överföringsavgifterna på en krona.

Hemligheten, förutom att jag förstås är noga med att bara ladda när det är som billigast, är Grid Rewards på Tibber. Alltså att du ibland får betalt för att ladda vid elöverskott. Jag ställer nästan aldrig in avresetid utan har man bara lite is i magen så kommer det nästan alltid tillräckligt med GR för att man ska ta sig till jobbet. :smiley:

Men precis som med historisk avkastning, det är förstås osäkert om jag kan hålla samma låga nivå ytterligare sex år.

1 gillning

Rätt mentalitet!

Det senaste jag gjorde för att sänka utgifterna var att ha barn, konstigt nog. Några medelstora engångsköp, visst. Tvättmaskin, barnvagn, bilstol, etc, och det fanns ingen plan att sänka utgifterna. Det har mest blivit en blandning av att laga mycket storkok, och att äta väldigt mycket med föräldrar. Stor del av matkostnaderna har alltså förskjutits på dem, mestadels min far.
Min tjej är nere på några hundralappar i månaden på fika med vänninor typ. Någon bebisgrej kan hon få för sig att köpa här och där också.
Jag har mest märkt att jag spenderar ca 5000 mindre per månad de tre lönerna efter hans födsel.

Alltså. Du sänkte dina utgifter med 5000kr och så får du barnbidrag på det. det är 6250kr i månaden per barn. Som att skrapa hem klöver på triss.

Sanningen är ju att den som är föräldraledig går minst 5000kr back varje månad på att vara hemma och att ni förmodligen har gjort av med runt 15’000 innan födseln. Vagn, babyskydd, skötväska, skötbord, kläder, säng, babynest, babygym etc. Och det kommer mer framöver, då kommer fritidsaktiviteter och 200 presenter om året till barnkalas och födelsedagspresenter och julklappar, och i förlängningen, mobiltelefoner och mobilabonemang och gaming-datorer och surfplattor.

Ännu dyrare är att skaffa ett större hus i en lugn och barnvänlig ort på bra pendlingsavstånd till jobb samt större säkrare bil. Sen tar man ofta inte så stora kliv karriärsmässigt under småbarnåren.
Många går ner i tid, eller väntar med att ta på sig mer ansvar tills barnen är större.

Det är en ren förlustaffär att skaffa barn, men andra barnet är lite billigare, förutsatt att allt det jag skrev om är på plats. Men överlag en mycket trevlig förlustaffär.

Grattis till knodden.

1 gillning

Min största nedskärning i utgifter kommer av sig själv, utan ansträngning nu när barnen börjar bli vuxna och flyttar ut. Detta i kombination med att både jag och min fru har haft rätt hygglig löneutveckling på våra jobb, jag upp 8000 netto på 3 år (även om inflationen ätit lite av den), hon upp 7000 om några månader när hon byter tjänst (till en roligare), så vår ekonomi ändras rätt radikalt.

Vi har i princip inte gjort någon livsstilsökning alls heller, utan bor kvar i samma hus vi köpte när vi hade 18500 i bruttolön (totalt), bruksbil från 2013 och en hyggligt ny från 2020. Käkar matlådor till lunch köper möbler på Blocket.

Vi han leva bra på en lön när barnen flyttat, så vi har det lite obekväma problemet snart att vad ska vi göra med våra pengar? Sluta jobba är inte aktuellt på länge än för någon av oss.

4 gillningar

Det är så bra att det är felräknat.

Vill bara hålla med allt du skriver. Jag som 50+ har troligen nått “sista” jobbet jag bytt till för att klättra i karriären och lönen är tillräcklig hög för att jag inte tycker det är värt att lägga mer tid och energi på de få % extra jag skulle kunna tjäna.
Däremot har jag alltid tjänat tillräckligt mycket för att inte behöva bry mig så mycket om de “små” utgifterna och har dragit på mig, gissar jag, ganska många olater som kostar dumma pengar. Så har lovat mig själv att till hösten blir det mer fokus på gå igenom vad jag faktiskt betalar för och se om det inte går att spra in tusenlappar där. Kommer vara betydligt enklare än öka min lön.
Inkomsterna däremot ökar ju också automatiskt med börsen så det bästa man kan göra där ju faktiskt öka sparkvoten. Hittar man tusenlappar i minskade utgifter och lägger dem till sparande så ser jag bara win-win på det.

1 gillning

Min åsikt är börja med att sänka utgifterna, det ger en omedelbar effekt och oftast utan ansträngning. Att höja inkomsterna är betydligt långsammare, som snabbast 1-2 månader eftersom övertid eller extrapass kommer först på lönen månaden efter. Och ännu mer långsamt om man ska söka nytt jobb, då är det minst 3 månader (uppsägningstiden) + söktiden. Och nytt jobb kommer uppoffringar på en helt annan nivå än att minska utgifterna. Det är uppoffringar som energi, stressnivå och tid, ofta en kombination av dessa.
Minska utgifter är da shit enligt mig.

3 gillningar

Tråkig kommentar.

Låt oss säga att någon får väldigt låga elkostnader genom t.ex egen sol/vind-kraft eller gratis el från jobb eller liknande måste man då klanka ned på det och säga att det är fel?

2 gillningar

Det hör ju inte riktigt hit. Om vederbörande hade berättat att hen når dessa låga elkostnader pga att han vunnit ett eget kärnkraftverk på lotto eller har en flock mulåsnor som driver en generator så kanske det hade varit mer relevant. Men nu blir det mest mental bokföring och snurriga resonemang för att självrättfärdiga något som i själva verket kostar betydligt mer. Om man kan räkna.

Vad är det för fel på uträkningen TS har gjort för sina elkostnader då? Jag hittar bara ett inlägg om det och det ser väl OK ut.

Tycker inte det är helt orimligt.

På vårt förra elavtal kostade elbilen 2 kr per mil ungefär, inklusive alla skatter mm. Nu kostar den 4 kr per mil, men ett timavtal och aktiv med när man laddar kommer man långt under det, speciellt som ts ibland får betalt för att ladda.

Körmönster spelar också in givetvis. Kör man som en biltjuv eller ägg under skosulan? Färre långturer eller många korta körningar?

Hej!

Ny på forumet (mitt första inlägg/svar) och ganska ny som poddlyssnare.

Första gången jag hörde @janbolmeson säga “höj dina inkomster” så reagerade jag “lätt negativt” men min syn har ändrats lite efter hand. Tolkade det först som att det bara gällde lön men tänker nu bredare på det som andra också påpekat här.

För mig har det under min arbetskarriär (civilingenjör med examen 1997) skett en hel del förändringar under åren med hur jag ser på min inkomstnivå. Tror det är ganska naturligt i takt med att inkomstnivån ökat och nästa stora steg kräver en annan insats än tidigare. Jag har ju i någon mån haft tur med mitt yrkesval och de möjligheter som erbjudits längs vägen.

Har bytt arbetsgivare ett antal gånger och de flesta gånger men inte alla har det inneburit ett steg upp vad gäller lön.

Jag tror också att över en viss nivå (individuell) så blir stora löneökningar mindre intressanta om de inte samtidigt också ger något annat i form av utmaning, kolleger eller annat. I alla fall för mig. Hade jag försökt säga det till en yngre variant av mig själv hade jag nog inte lyckats komma fram med budskapet.

Har varit igenom diverse faser med att skapa inkomster på andra sätt vid sidan om med varierande framgång. Har kommit fram till att jag trodde jag ville något som innebär en arbetsinsats jag inte var beredd att ta på mig.

Tycker det är bra att frågan diskuteras och vill mena att “öka din inkomst” är ett bättre råd till min dotter än till mig. För mig handlar det nu om att skala bort det onödiga i form av utgifter som inte ger mig något, öka min sparkvot och bli skarpare i vad jag vill använda pengarna till. Tänker på @angaudlinn som pratade om att känns sig själv i ett av poddavsnitten.

Kanske öka din inkomst men med förnuft
och
Skär bort onödiga utgifter som inte ger dig något
och
investera mellanskillnaden, eller åtminstone en del av den för att maximer din egna lycka/njutning.

Tack för mig

8 gillningar