Det mesta här i livet blir någon form av avtagande kurva om man plottar värde/ansträngning, och jag skulle vilja påstå att det gäller för både lönearbete och sänkning av utgifter.
Om man tillhör medelklassklägget med tillhörande yrke (ingenjör representing) så kommer man nog förr eller senare upp till löner runt brytpunkten utan att för den sakens skull jobba ihjäl sig eller ta på sig allt för mycket stress och slit. Visst kan man anstränga sig för att få upp lönen ytterliggare men det ska mycket till för att nettolönen ska bli märkbart högre.
Hämtade nedan graf från det privata arkivet, som visar förhållandet mellan brutto och netto lön, har något år på nacken så ta det med en nypa salt, men kontentan är att du kan vara en comfy jira ingenjör och ha en ödmjuk lön på 55k som ger dig 42k ish ut, Men även om du lyckas nå upp till en väldigt hög lön, säg 70k brutto så är det liksom 7k mer netto. Och det kommer nog för dom flesta innebära år av slit, stress, ansvar och arbetsveckor långt över 40 timmar.
Om man faktiskt slår ut den högre lönen per arbetad timme, eller något mer diffust som stress/ansvar så är jag inte alls övertygad att det är ett särskilt bra utbyte. Och jag är precis som trådstartaren övertygad att snitt-svensken har mycket mer att vinna på att se över sina utgifter istället. Om man fortsätter på exemplet med ingenjören vid brytgränsen så är det nog betydligt enklare att minska sina utgifter med 7k än att gå från 55k till 70k brutto lön.
Hittade en annan graf i arkivet som kanske tydliggör det ytterligare. Det är nog inte helt ovanligt att folk väljer att pendla för att få upp sin lön. Och det låter coolt och så, riktig go getter attityd. Att pendla en timme till jobbet för att få upp sin lön till 70k från 50k hade nog många accepterat. Men timlönen blir ju den samma som någon som tjänar 50k men bor bredvid sitt jobb.
Nu var ovan för pendling, men den kreativa kan ju byta ut tiden som läggs på pendling till tid som läggs på obetald övertid eller likartat, beräkningen blir den samma
.
Med det sagt så är det inte självklart att det gäller för snitt personen på rikatillsammans. Jag har utgifter på ca 12-15k per månad, och visst jag skulle kunna sluta äta ute med kollegor och käka mer bönor osv osv för att spara några tusenlappar till, men då börjar vi igen röra oss bort från den röda sweet spot cirkeln i ovan grav.
Nu skulle man kunna invända med att rådet att öka sin lön främst är för folk med lägre lön, och det är okej och förmodligen rimligt, men jag tror inte ovan kontext är helt ovanlig på forumet.