Bankerna tjänar miljarder på rönte höjningar så beskatta dom istället som andra länder redan har börjat med!
Och här sitter jag och tror att bankerna redan betalar skatt…
Hur skall man eller vill man få igenom det på en reglerad arbetsmarknad och en kapitalekonomi, för min del handlar detta om något som går att ändra realistiskt.
Famous last words, när den ”tillfälliga” syltburken är öppen. #värnskatt
Och… välkommen till forumet! ![]()
Har du lån? Är du under KALPen? Om det blir ja på båda frågorna då undrar jag vad problemet är.
Och… välkommen till forumet! ![]()
Tack! Har lån men tycker man bör belysa ämnet då allt nuvarande verkar självklart. Finns för många ensidiga ekonomiska experter i sfären.
Eller den ‘tillfälliga höjda räntan’. Anser att pengarna hellre går in i skolan än ett svart hål. Skatten kommer ikapp dig var man sig vill eller inte, pga inflationen.
Det är inte bara bolån man vill göra dyrare. Man vil också göra företagslån dyrare. Så svårt att se att höja skatter skulle vara effektivt eller mer “rättvist”.
Nej det var inte vad jag menade, men du har ju själv konstruerat ett svar istället för att invänta mitt.
Jag tycker ditt förslag är klokt och vittnar om en fömåga att tänka utanför boxen.
Tyvärr är den fria tanken i vårt lättkränkta och politiskt korrekta samhälle en bristvara.
Det fanns förstås personer som förstod att exprimentet med låga räntor, ja t.o.m. minusräntor, skulle leda till problem på sikt men dessa personer var inte intressanta att lyssna till.
Ibland är tydligen inte det viktiga vad någon säger utan vem som säger det och också i rätt tid.
Tack för din trådstart.
Höjd skatt, särskilt på arbete, har många negativa effekter som man inte får med normala räntor. Så vore ingen bra idé.
Om man ökar momsen så drabbas de som köper mest varor procentuellt, det vill säga de som har minst pengar.
Om man ökar “skatten”, så är det väldigt generellt, då du inte definierar “skatt”. En killgissning är att du menar inkomstskatten. Om man skulle öka inkomstskatten proportionellt så skulle fattiga människor drabbas mer än rika människor, då fattiga människor har mycket lägre marginaler än vad rika människor har.
Jag säger inte att dina teorier inte kan fungera, men frågan är om de skulle fungera så som du tänkt dig.
Tänker mer punktskatter och vill påpeka att det handlar om temporära höjningar som måste regleras i en lag. Många av här svaren låter som man blir upprörd och det är förståeligt om det skulle röra sig om en statisk höjning. En tillfällig höjning skulle även ha en lugnande effekt för marknaden och såklart en positiv effekt för statens finanser.
Tack! Exakt så är det, men samtidigt har det alltid varit så med ‘fritänkande’ genom tiderna.
Att höja skatten å momsen kommer mer drabba dom som har det knapert å går på knäna å dom som har pengar kommer å köra som vanligt…
Så iden är inte bra alls…
Nej, en “tillfällig” höjning av skatterna har inte en “tillfällig” effekt för marknaden, utan den gör att marknaden avstår från landet i fråga.
Du kommer att få en extremt sämre tillväxt i landet.
Det kanske är positivt för dig, då alla får det lika illa och då är alla jämlika. Jag tycker dock det är extremt dåligt för alla personer som lever i landet, då alla får en sämre levnadsstandard.
Vi väntar med spänning ![]()
Det bästa sättet att hantera att man tycker att banker tjänar för mycket pengar är att köpa bankaktier.
Jag blir glad när vissa banker redovisar höga vinster!
Det är en grov förenkling.
Det beror helt på var du befinner dig på Lafferkurvan och hur statsfinanserna ser ut.
UK hade verkligen inte råd med det budgetunderskottet Truss ville populista.
Svenska staten gör ett överskott i princip årligen och har amoterar av statsskulden till så låga nivåer att det börjar bli ett problem.
Sverige hade mått bra av lite skattreformer, men sänkt kapitalskatt eller höjt brytpunkt kanske inte får samma utväxlibg som hljt grundavdrag.
Nordea betalar inte skatt i Sverige.
Italien har nyligen infört en skatt på “övervinster”.
Italienska banker har betydligt lägre lönsamhet än svenska.
Det finns ingen vid sina sinnens fulla bruk som skulle klassa Italiens regering som “vänster”.
Det är bara en tidsfråga innan de förslag som bubblar inom EU när det gäller kapitalskatter på de ofta väldigt lönsamma företagen blir vrrklighet. Och nej, det kommer inte bli företagsflykt. Det kommer vara ett krav för atr öht ha verksamheten kvar.
Vi har haft en lång tid när klyftorna ökar, även i I länder och den poltiska trenden är i motsatt riktning på övergripande nivå.
Det är nog mest en fråga om hur starka de stora finansinstituten i Tyskland och Frankrike är och deras lobbyverksamhet lyckas.