Hej Linus och välkommen till forumet!
Gällande Home Assistant och laddning och urladdning av hembatteri är min uppfattning att det inte är lönt ekonomiskt. Man sparar väldigt små pengar på att använda batteriet på det sättet med nuvarande elpriser. Jag kan rekommendera att läsa mer om stödtjänster på denna tråd: Hedga elpriset - investera i ett batteri - Nr 211 av MilletGtR
Däremot, om huvudsyftet med anläggningen är att du vill vara självförsörjande är det en helt annan fråga.
Är du ändå intresserad är det bra att du vet vad du sätter dig in i. Jag började med rätt så enkelt med att skapa en sensor för de billigaste 2-3 timmarna på dagen och urladdning de dyraste typ 5 timmarna på dagen, utifrån Nordpool-integrationen. Därefter automatisering på när batteriet ska ladda ur och ladda beroende på båda sensorerna. So far so good.
Men sen kommer andra förutsättningar och elpriser som gör att man måste lägga till villkor för dessa, och systemet bara växer och växer och blir ohanterligt. Till slut hade jag på tok för många parametrar i automatiseringarna (t.ex. prognos solproduktion, utomhustemperatur, två olika modes för om batteriet ska ladda med solel eller från elnätet, olika gränser för när batteriet ska mata tillbaka till elnätet osv. osv.) Nu ca 1 år senare är jag fortfarande inte helt nöjd med hur systemet agerar,
I det stora hela var det roligt att hålla på med HA och batteri-systemet, men nu är jag glad att jag slipper. Jag har nämligen nu i dagarna skaffat en balanseringstjänst (Flower Hub) där jag hyr ut mitt batteri till Flower, som agerar aggregator åt Svenska kraftnät. Jag skulle vilja säga att ersättningen från balanseringstjänsten är i storleksordningen 10x högre än vad man kan spara på att använda batteriet själv.