Home hacks och andra tips som underlättar vår vardag

I dunno, inget du ska satsa på kanske :partying_face:

1 gillning

Man kan ju inspireras och anpassa till större sammanhang/vinklade lösningar etc.

1 gillning

När jag jobbar hemma har jag alltid ett par särskilda sneakers på mig, sen när jag slutar tar jag av mig dem. På det sättet får jag en tydlig gräns när jag mentalt kan släppa jobbet och påbörja fritiden :smile:

3 gillningar

Lätt hänt med jobbet:

“I would tell you about the things they put me through
The pain I’ve been subjected to”
:wink:

1 gillning

Blir det inte svettig? Kan knappt ha sandaler inne ens.

Haha, tur för mig så är det kul (för det mesta) :laughing:

1 gillning

I just detta fallet är det en fördel att ha dålig blodtillförsel till fötterna :smile:

Längesen jag skrev nåt här. Mitt senaste lifehack är att städa en vardagskväll. Innan gjorde jag det på helgen och tyckte hela dagen var förstörd.

Någon har nämnt det ovan men jag vill verkligen hålla med om att skaftdammsugare är otroligt skönt. Har inte plats för robotdammsugare.

2 gillningar

Min robotdammsugare står parkerad under sängen, på så sätt tar den ingen plats :slight_smile:

3 gillningar

Vi har robotdammsugare nere och skaffade precis skaft för trapp och övervåning. Kan absolut rekommendera Samsung jet 75 om någon är intresserad av något annat än dyson.

3 gillningar

Det är smart, vi har sedan länge torsdagar som ”städdag” då har man hela helgen det rent och fint hemma utan ångest.

4 gillningar

Mitt lifehack: Jag har skaffat mig ett enklare liv! Det är ett lifehack av lite mer omfattande slag och kanske inte för alla.

Jag har bytt till en arbetsplats inom gångavstånd (800m) från hemmet. Radikalt minskad transportkostnad både i tid och pengar och framförallt slipper jag bli irriterad på alla idioter i trafiken samt epor och traktorer…

Bor i kommunal (känns pålitligare än privat) hyresrätt med varmhyra vilket mentalt är mycket energibesparande! Jag behöver inte oroa mig för orimliga elräkningar, räntehöjningar eller oförutsedda kostnader relaterade till boendet.

Tvättstuga är icke att underskatta! Tvätten tar några timmar och under tvättiden städar jag hela lägenheten. Jag är ledig onsdagar och har vikt förmiddagen till hushållsarbetet vilket gör att helgerna kan ägnas helt och hållet åt roligare aktiviteter. Deltidsarbete (80%) möjliggör detta. Obehaget kring hushållsarbetet är borta och det är dessutom riktigt trevligt eftersom jag samtidigt lyssnar på poddar som tex RikaTillsammans😀.

Med hjälp av metoden KonMarie har jag rensat och organiserat hemmet. Nu har jag mindre saker att ta hand om, vet var saker finns, det är lättstädat och framförallt är det aldrig rörigt längre.

Ett till lifehack är att omvandla pengar till tid. Just nu funderar jag på om bilen (som mestadels står på parkeringen) är värd tre arbetsdagar i månaden eller om jag ska gå ner ännu mer i arbetstid🙂

22 gillningar

Måndagar som städdag sen så jobbar man så huser är rent resten av veckan

Ja allt det där funkar så länge man inte har småbarn.
:rofl::nerd_face:

1 gillning

Jag började min “resa” med att förenkla mitt liv när barnen var små :upside_down_face: Att börja rensa och kategorisera med KonMarie metoden var första steget till att få minskat kaos, tro mig - det var kaos :exploding_head:

3 gillningar

6 gillningar

Det här är väl mera ett mentalt hack, men att förändra sin egen inställning till vad man behöver är väldigt bekvämt. Kallas via negativa, eller att förbättra genom att ta bort.

Väldigt många aspekter av tillvaron kan göras bättre genom att ta bort något som är dåligt.

Är du sjuk? Ta bort det som gör dig sjuk.

Är du överviktig? Ta bort mat, läsk, godis och onödig frukt. Ta bort såser, tillbehör, alkohol, vin, sprit, chips, snabbmat, biogodis, lunchrestauranger. Man kan till och med hoppa över en måltid utan att det är något problem, man kanske blir lite hungrig.

Är ditt hem för litet? Ta bort möbler eller ta bort dina egna behov av utrymme.

Har du ont om tid? Ta bort TV:n, ta bort sociala medier, ta bort arbetspendling, ta bort arbetstid, ta bort Netflix, ta bort komplicerad matlagning, ta bort tråkiga aktiviteter, ta bort “roliga” aktiviteter.

Är det fullt i köksskåpen? Städa bort den köksutrustning du inte använt på ett år. Sälj eller skänk bort köksmaskiner du inte använder. Ha ett vattenglas du använder när du är törstig istället för att ta nya. Släng bort mat du inte borde äta.

Är det fullt i garderoberna? Skicka bort alla kläder du inte “känner” för att använda och köp endast ett fåtal nya.

Släpp alla känslor av att du förlorar något när du gör dig av med något som du betalt pengar för. Det är sunk cost fallancy. Det finns bara här och nu. Du har ett föremål som gör ditt liv sämre. Då ska det bort. Punkt. Sälj det om det går.

Jag försöker tillämpa funktionell minimalism, och bara köpa sådant som verkligen gör tillvaron bättre.

Det svåraste är att barnen tycker att jag är världens tråkmåns som inte vill köpa något och blir mycket gladare av att göra mig av med grejor än att köpa nya.

13 gillningar

Säg nej till all marknadsföring, och bestäm för början att du säger nej till alla erbjudanden som du får. De enda du köper är sådant som du själv, utifrån dina egna tankar, kommit på att du vill ha.

Det här sparar tid och fokus. All marknadsföring är utformad för att nå ditt känslosystem. Även om du inte behöver en ny TV, så innebär erbjudandet om att köpa en TV till ett pris som känns attraktivt att du måste spendera tid och mental energi på att bestämma dig för att inte köpa.

Hur man fixar det här rent praktiskt:

• Ingen reklam tack på postlådan. Om det kommer en bibba ändå, skicka den direkt i soptunnan.
  • Adblockers i webbläsaren. Välj bort webbsidor med massor av reklam (som t.ex. tidningar som DN, Aftonbladet, Expressen osv).
  • Undvik kundklubbar för att samla poäng och få erbjudanden, och välj undantagen noga. Det är stort skillnad i hur bra erbjudanden kundklubbar ger. Det kan vara vettigt på ställen där man handlar ofta.
  • Ta bort alla nyhetsbrev från webbutiker.
  • Anmäl ditt telefonnummer till NIX-registret, och om någon telefonförsäljare ändå ringer igenom så avbryt denne och säg att du inte är intresserad av säljsamtal. Och när du blir uppmärksammad av säljare på stan eller när de ringer på hos dig, så förklara att du inte ens är intresserad av att höra vad de har att erbjuda.
    Att just undvika den här typen av påflugen försäljning är extra viktigt, eftersom det aldrig är bra erbjudanden i praktiken. Själva grejen med försäljningsmetoden är att sälja till personer som har svårt att säga nej. Och det är svårt, säljarna har välutvecklad teknik som nyttjar hur vårt psyke fungerar. Och särskilt välgörenhets-säljarna kan vara svåra. Men nej, du bestämmer själv hemma i lugn och ro vilka välgörenhetsorganisationer du vill jobba med.
10 gillningar

Så bra skrivet! Funktionell minimalism lägger jag till som metod för ett enklare liv🙂

4 gillningar

Bra grejer och det mesta är redan gjort.

Choose life.

3 gillningar