HR pressar om löneanspråk vid ny anställning

Power Negotiators know you’re usually better off if you can get the other side to commit to a position first. Several reasons are obvious:

• Their first offer may be much better than you expected.

• It gives you information about them before you have to tell them anything.

• It enables you to bracket their proposal. If they state a price first, you can bracket them, so if you end up splitting the difference, you’ll get what you want. If they can get you to commit first, they can then bracket your proposal. Then if you end up splitting the difference, they get what they wanted.

(c) Secrets of power negotiating, R Dawson.

2 gillningar

Och för att få bättre koll på vad detta är så bör man kontakta någon facklig representant för få reda på vad man från fackets sida anser är en marknadsmässig lön. Be HR om kontaktuppgifter om man inte hittar någon på annat sätt.

Du kan väl ge dem mellan tummen och pekis, men säg “från xx till Xx” eller “inom 15% av summa Xx”

1 gillning

Då kommer de erbjuda bottendelen av lönespannet.

1 gillning

Be om att få ringa chef eller team-ansvarig och få en arbets/ansvarsbeskrivning då så kan du ge ett anspråk efter det? Ofta står ju chefens kontaktuppgifter i annons för eventuella frågor.

Allt beror på utgångsläge. Just nu kan jag bara tänka mig byta jobb om lönen och arbetsuppgifterna uppfyller mina krav då jag trivs och utvecklas väldig mycket i min nuvarande roll, så jag säger tidigt i processen vad är den minsta lönen som jag skulle kunna tänka mig acceptera, t.ex “jag kommer inte acceptera mindre än X”.

När jag var arbetslös och inte hade samma förhandlingsutrymme så gjorde jag lite research kring lönenivåerna för rollerna jag sökte då och sa att jag ville ha “X” +/- 10%. I slutet fick jag X + 10% så det är inte alltid att dem väljer den lägsta siffra man anger.