Konstruktivt???
Vi har helt klart inte samma uppfattning om vad det ordet innebär!
Konstruktivt???
Vi har helt klart inte samma uppfattning om vad det ordet innebär!
Vad menar du?
Om du läser det jag skrev igen så står det att humorn ska vara en metod att hantera känslorna och synnerhet hopplösheten. Så att man får utrymme att börja tänka konstruktivt istället för att låta känslorna ta över.
Skyttegravshumor är inget nytt och kan nog vara en hälsosam reaktion för att hantera en jobbig verklighet.
Gatan som leder fram till Rysslands ambassad i Litauens huvudstad Vilnius kommer i framtiden heta “Ukrainska hjältars väg”, meddelar borgmästare Remigijus Simasius.
Kanske något för Stockholm också?
För att försöka förklara.
Scrubs är en komedi har ett avsnitt där läkarna slår vad om en patient kommer leva eller dö, samt gör massa osamkliga skämt för någon utomstånde och det uppstår en situation om hur etiskt det är.
Men dom avslutar allting med följande ganska seriösa scenen.
Hmm, jag förstår tanken med att skoja om det allvarliga.
Den är kanske inte fel i de flesta fall men här har ett land, eller en person, brottsligen överfallit ett annat land genom att inleda ett krig mot det landet.
Människor dödas, skadas och invalidiseras.
De får sina liv och sitt land förstört för lång tid framåt, både ryssar och ukrainare.
Oskyldiga sprängs medvetet i luften, kvinnor och barn mördas och våldtas.
Jag kan inte under några omständigheter se att lustigheter på deras bekostnad kan vara annat än smaklöst och olämpligt.
För mig obegripligt hur @janbolmeson kunde starta denna tråden!
Stäng och ta bort den omgående enligt mig.
Tänk er löpet på Aftonbladet: “I RT-forumet skrattar man åt krigets offer”…
Jag tar i alla fall kraftigt avstånd från detta!!!
Vem är det som skrattar åt krigets offer? Kan se rubrikerna framför mig “Kent Hansson fultolkar på rikatillsammans-forumet”
Kan du länka till ett enda skämt i denna tråden som är på bekostnad av någon av dessa individer som är oskyldiga?
Som sagt så är det ingen här som skämtat på offren (Ukrainas) bekostnad. Att skämta om Putin och hans armés tillkortakommanden och sprida detta på sociala medier är snarare psykologisk krigföring mot Ryssland.
Ta alla otaliga inlägg från ukrainsk civilbefolkning som leker runt med ryskt försvarsmateriel. Det skadar givetvis bilden av Ryssland online, inte tvärtom
Utöver att det ger såväl civil som militär befolkning ett sätt att hantera sorgen så åsamkar det direkt skada på Rysslands anseende.
Jag ser humorn i inläggen.
Jag förstår att det är menat som satir/nidbilder av Putins ryssland.
Men jag tycker ändå det är osmakligt, skrattet fastnar i halsen och skämten lämnar en fadd eftersmak.
Vi tycker helt enkelt olika här.
Det gör man ibland, jag får väl acceptera att ni vill skratta åt det på ett sätt som jag inte vill och låta bli att öppna denna tråden helt enkelt…
Vänta… Jag trodde du hade problem med att det skojades på Rysslands bekostnad? Men du fördömer alltså Rysslands agerande, men tycker ÄNDÅ inte man ska skoja om det?
Herre Jesus. En viss typ av människa kommer jag aldrig förstå.
Jag tar kraftigt avstånd från ditt uttalande!
Det kliar givetvis i fingrarna att skriva några riktigt osmakliga skämt, för att Kent ska få något att bita i. Men lyckligtvis är jag ingen stor humorist.
Det enda lagliga sättet att kritisera makten är att vara en lustigkurre, det handlar inte om att ha rätt utan om att få rätt
Hjälp mig med vilka skämt / satir som är olämpliga och varför så tar jag bort dem. Jag håller med dig att kriget är en katastrof för ALLA inblandade - även ryssarna. De flesta ryssar vill inte ha kriget. Notera att inget inlägg är gör sig lustig på döda personers bekostnad eller liknande.
Tvärtom har jag tagit bort inlägg som länkat till bilder på krigsfångar eller andra hemskheter. Även om jag ibland tror att vi skulle behövt se hur illa krigets verklighet ser ut, för nu sitter vi ändå på distans och kan dissociera från det. Det finns några klipp där ute som bara får en att bryta ihop.
Att då skämta om ukrainska bönder som slipper betala skatt, får bonus när de upptäcker att vissa saker inte är stål utan aluminium eller en kondom med Putin så blir det i alla fall för mig coping mekanism. Att när man ändå gråter så mycket så kan man ibland lika gärna få skratta åt eländet.
Det inte något specifikt skämt som sker på någons bekostnad som är problemet, utan hela konceptet med en dedikerad tråd för skämt som baseras på det pågående kriget mellan ryssland och ukraina.
I mina ögon är det fel och osmakligt.
Som jag ser det är det en priviligerad grupp som skrattar åt något som de uppfattar som humoristiskt i den fruktansvärt tragiska situationen som kriget utgör.
Givet den stora skillnaden i våra förutsättningar så tycker jag vi ska vara försiktiga med sådant.
Men som sagt, vi tycker olika och så är det ju ibland.
Tack för att du hejdar mig lite @Nightowl 
Jag omformulerade mig, blir lite het då jag verkligen triggades av detta ämne… Ber om ursäkt för det…
Jag har stor förståelse för hur du ser på detta, jag har också svårt för den här tråden. Jag tycker hela grejen med det här kriget är så oerhört sorglig.
Jag har också i andra sammanhang svårt för satir så det kanske är en del i att jag har svårt för tråden.
Samtidigt har jag en gnutta förståelse för att det kan vara ett sätt att ”get by” eller hur det var de formulerade det i Scrubs. Och skämtet med spåkvinnan hittade faktiskt lite hem även hos mig.
Vi är olika. Vi hanterar svårigheter på olika sätt.

Känner att jag bör be @janbolmeson och övriga som skrivit inlägg i denna tråden om ursäkt 
Jag gick för hårt fram i mina kommentarer och tillförde verkligen inget värde här 
Min enda ursäkt är att jag, som sagt, verkligen triggades av tanken på att skapa en tråd enkomt för lustigheter relaterade till kriget. Detta tycker jag fortfarande är tveksamt men min reaktion var klart dålig och oproportionerlig.
Vi behöver alla känna att vi bidrar och vi behöver alla våra egna strategier för att hantera situationen. Jag ber ödmjukast om ursäkt för att jag satte mig till doms över era inlägg, inte min sak att göra!
Jag är djupt imponerad av den fina debatten här! Att alla drivs av ett behov av att hantera det svåra som sker, på ett konstruktivt sätt! Att man kan tycka olika men ändå försöka förstå varandra och försöka visa respekt för varandras åsikter, kompromissa och vara beredd på att be om ursäkt.tänk hur annorlunda världen hade sett ut idag, om politik präglades av samma värderingar som vi ser här! 
Jag blir så glad av att läsa @Nightowl och @Kent_Hansson, @Lynx och @Mig (mm) som så fint dansar i detta allt annat än enkla ämne, med grace och respekt. All heder till er alla.
Känslor går höga och det är lätt att reagera. Att då i efterklokhetens kranka ljus komma åter och säga Oops, jag tabbade mig är så himla fint!
Och jag håller med om detta:
för det är jag också!
Jag kallar dem för ‘sticky conversations’, de där samtalsämnena som inte alls är enkla och lätta att hantera, utan de som gärna klibbar ihop och fastnar liksom. Och vikten av att INTE undvika dessa ämnena utan våga sig upp på dansgolvet, väl medveten om att sannolikheten är att det smyger sig både en, två och fler gånger och ÄNDÅ göra det. Stort är vad det är!
För precis så här är det ju:
Någon behöver humorn, någon behöver allvaret, någon behöver tystnaden, någon behöver en kram.
![]()