Gillar denna poster av Pawel Jonca:
Humor och satir är inte bara ett sätt att få folk att må bättre i eländiga situationer. Det är också ett vapen. Lite Putinskämt är t.ex. ett effektivt vapen mot rysk propaganda.
Varför stoppade den ryska kolonnen på väg mot Kiev? Det var Jan Bolmessons gamla V90 som sålts dit och sedan vägrade starta på infartsvägen, därav blockerades vägen
Faktum är att det sitter instruktioner lite i Ikea-stil på själva pansarskottet. Med siffror vid säkringar mm i den ordning man ska utföra de olika momenten.
… och tur är väl det. Vill minnas att det finns väldigt många av varandra oberoende säkringar som man måste passera innan det kan låta poff.
Om jag inte minns fel är det först transportsäkringen som ska ur, sedan färdigsäkringen, sedan avfyrningssäkring, och först då händer något om man trycker på avtryckaren som man så klart också måste hitta till. Missar du ett av dessa fyra steg, vilket ju kan vara lätt hänt i en stressad situation, händer inget.
Sedan kan det ju vara bra med varningstexten / symbolen om säkerhetsavstånd bakom vapnet. Lätt att inte tänka på i en stressad situation. Jag skulle spontant säga att det är ungefär lika dåligt att vara precis framför den som precis bakom den, när man skjuter. Särskilt i liggande ställning, där man måste ligga i sidleds vinkelrätt mot skjutriktningen. För ligger man med fötterna bakåt så kommer de att vara precis bakom bakblåset, och då sitter inte foten kvar på benet efteråt. Jag hoppas verkligen att de inte bara får en hög pansarskott utan en faktisk genomgång hur den fungerar, utöver IKEA-manualen…