Hej! Efter att ha lyssnat på de senaste avsnitten om indexfonder blev jag sugen på att gå in och analysera några för att se om det är bra. Det var inte så lätt och jag behöver er hjälp!
Låt oss börja med denna: Nordea Global Passiv
Namn och pris
Man kan läsa om den på nordeas sida och på Avanza. Först, notera att fonden faktiskt heter Nordea Global Passiv Tillväxt med det sista.
Priset är väl ok, men på det temat: visas kurvan före eller efter avgifter när de jämförts med andra saker?
Index
Jämförelseindex ska vara “MSCI World, avkastningsindex net return” enligt Nordea och “MSCI World NR USD” enligt Avanza. Hur jämför jag fonden mot det indexet på ett bra sätt? Nordea visar en graf, men är det efter avgifter och går det att lita på? Kan man söka efter fonder som ska följa det indexet så man kan se om denna fond har gått bra. Är detta ett bra index? Många frågor!
Nyckeltal
Var hittar vi active share (aktiv andel) och tracking error?
Hoppas någon kan hjälpa med att reda ut detta! Tack!
Hittas enklast (tyvärr) i årsredovisningen. Sid 509 i denna pdf för 2019:
Tycker det är beklagligt att dessa inte framgår hos Avanza /NN
Enklast är att titta vad fonden har för Tracking error. 2019 hade den ett på 0,4% (avvikelser från sitt jämförelseindex) vilket är helt ok. Att jämföra med Länsförsäkringar global indexnära som brukar ligga på 0,2-0,3.
Japp mycket bra! Täcker in alla utvecklade länder marknadsviktat, Men saknar tyvärr tillväxtmarknader, så det behöver du lägga till om du vill ha exponering mot det. Ca 86% global och 14% tillväxt är marknadsviktat MSCI ACWI. Saknar även småbolag, men svårt att hitta global småbolagsfond till vettigt pris.
Ja det är märkligt. Jag brukar dock jämföra mest med kategorin och se vilka innehaven är. Men så använder jag Morningstar mest för att undersöka ”minst dåliga” alternativet för olika tjänstepensioner när man egentligen inte har så bra fonder tillgängliga eller inte kan flytta. Bolagen har en tendens att peta i innehaven som är tillgängliga för olika TP avtal. Tex har Nordea gjort så med ITPK så mycket att det nu blir flytt till SPP
Då vet jag var jag hittar nyckeltalen, synd att de är så gömda! Tack för infon!
Så om vi jämför denna med Länsförsäkringar Global Indexnära, så har den ett större tracking error. Jag antar att det kan betyda att den vissa år går bättre, men ibland också sämre? Det betyder väl bara att den inte följer indexet lika bra, inte att den nödvändigtvis går sämre? Nu vill man ju ha en som följer index bra men ändå…
Såg nu ja att Länsförsäkringar Global Indexnära följer samma index, men man kan altså inte göra tvärtom? Att man tar ett index och letar fonder som följer det? @JFB, är det något sådant du menar när du kollar på Morningstar i samma kategori? Kan du visa mer exakt vad du kollar på? Är det bara den ± kategori? För då har den ju gått bättre än kategorin i alla utom ett år (från 2014). Men du skriver senare också att du använder den för att hitta minst dåliga, så hur får du fram fonderna i samma kategori?
Så om jag nu vill jämföra Nordea Global Passiv Tillväxt med Länsförsäkringar Global Indexnära, hur gör jag bäst? Jag plottade dem hos Avanza, men tycker de ligger exakt på varandra (förutom enstaka dagar). Borde inte tracking error eller avgiften synas mer? Eller är det så lite skillnad att det inte gör det? Från de graferna har jag svårt att säga att Länsförsäkringars är bättre även om avgiften är lägre? Eller missar jag något?
Med så små skillnader i Tracking error kommer dom gå väldigt likt varandra, dock vet man med säkerhet att LF Global kommer följa indexet med lite större säkerhet till 0,2% lägre avgift. Men i det stora hela kommer dom som sagt gå ungefär likadant.
Större osäkerhet/risk om man väljer en fond som Tex Öhman global hållbar marknad med ett Tracking error över 2%, då kan det gå lite hur som helst över tid. Har man tur slår man index, men har man otur så har man gått rejält mycket sämre precis när man behöver pengarna. Prova jämföra den på Avanza med LF så får du se hur mycket det kan variera över tid.
Kollar mest vilket index fonden följer, innehav och länder för att verifiera att det är ok mot det jag vill ha. Kollar också lite på hur den ligger mot kategori och index så inte PE, PS tal sticker ut mycket. Inte speciellt noggrant för jag är inte speciellt oroad så länge inriktningen och avgiften är OK.
Ja, alltså, jag och min fru har begåvats med tjänstepension på rätt många ställen och en hel del är gamla och får inte flyttas. Så jag använder Morningstsr för att titta lite närmare på fonder som erbjuds på de olika ställena. Jobbar på att konsolidera det så gott det går men just nu har vi TP hos LF, SPP, Skandia, SEB och Nordea. När de gör rockader i vilka fonder man får välja så kollar jag upp ”minst dåliga” alternativet för de olika fonderna vi får välja bland. Det är inte så många fonder så jag kollar upp olika alternativ de erbjuder på tex global, Sverige, tillväxtmarknader mfl.