Hur använder ni er värdepapperskredit?

Våran ligger oanvänd som backup om vi skulle behöva krediter av nån anledning.

1 gillning

Ah okej, menar du att du väljer att inte betala räntan utan låter den ticka på tills du balanserar om (om betalar den med det nya lånet)?

Jag funderade mer på den praktiska/vardagliga konstnaden för räntan om man skulle betala den varje dag/månad från sin plånbok och hur det skulle påverka en, men jag antar att om man inte lever med små marginaler i övrigt så är det inte ett speciellt stort problem, eller så missförstod jag din förklaring helt.

EDIT: tog bort en irrelevant mening.

Smartare i så fall, tycker jag, är att ta ut pengar från krediten och sätta in på sparkonto med insättningsgaranti och med högre ränta.

Det fyller samma funktion men med skillnaden att man även får ett riskfritt positivt räntenetto löpande.

Krediten är sysselsatt till låg/ingen risk och kan när som helst användas till annat på samma sätt som när den ligger helt onyttjad.

Det skulle man ju kunna göra, men det är mer jobb och jag vill förenkla ekonomin så mycket som möjligt. Dessutom verkar marginalräntan hos IBKR vara 5% och det är väl högre än man får hos någon bank?

Jo, du har bättre räntor för vissa belåningsgrader hos Montrose, Avanza m.fl.

Speciellt vid högre förmånsnivåer.

IBKR har jag inte koll på.

Över tid så ökar portföljens värde pga den naturliga avkastningen. Lånet ökar också, både till följd av att räntekostnaden läggs till lånet, och att jag lånar mer och mer för att hålla en konstant belåningsgrad. Det blir aldrig någon kostnad “som märks”, det enda som händer är att den extra avkastningen jag får till följd av hävstången, blir aningen lägre än om jag hade kunnat låna pengar helt räntefritt.

1 gillning

Ah jag förstår, då är jag helt med på hur du gör/menar. Jag antar att man får hoppas att inte det blir längre platta perioder isåfall? Och med tanke på allväders så kanske volatiliteten inte är en relevant risk att fundera på heller. Jag får kika in allväders-tråden för mer detaljer antar jag. :+1:

Min andra paragraf var en kommentar på mitt tidigare svar som du citerade och som inte var riktad mot dig och din situation. :slight_smile: kanske lite virrigt bland svaren.

2 gillningar

Förutom det som nämnts i tråden så nyttjar jag det till att köpa och sälja fonder samtidigt samt att ta ut pengar med en gång utan att behöva vänta på att värdepapper ska säljas.

Även praktiskt vid handel/balansering av portföljer med enskilda aktier. Man slipper tänka på exakta belopp som är tillgängligt. Eftersom det är en viss spread + courtage så blir det svårt att på förhand veta exakt belopp.

3 gillningar

Du kanske har koll på det redan, men du betalar lite extra i skatt när du gör så eftersom det blir en extra insättning till ditt ISK.

3 gillningar

Helt ärligt så nej det hade jag inte koll på, fast jag har funderat på om det är så. Samtidigt så kan det inte handla om så många kronor. Är nog värt det för jag tycker verkligen det underlättar :blush:

1 gillning

De är lite de här tänket som gör att jag bara har 5% belåning. Vill inte hamna över 10% om jag sedan innan bestämt att de är den nivån jag vill hålla, Skulle jag ha en högre belåning, så behöver jag ha en större buffert för att kunna betala av vid nedgång utan att behöva sälja vid dåligt tillfälle.

Som @RobertK skriver så beror nog lämplig lånenivå mycket på hur volatil man tror ens portfölj är, har man 100% aktier (och kanske lite bitcoin? :slight_smile:) eller är de en stor del räntefonder

Min rekommendation är att inte ha mer belåning än att man klarar av en krasch utan att minska sitt lån om / när det händer. Dvs att även om räntan blir högre så litar man på sin portfölj och att den nu större hävstången kommer att väga upp den extra räntekostnaden när portföljen väl svänger uppåt igen.

Det kanske är så du menar, men att ha extra stor buffert för att köra belåning är i min mening helt fel, då är det mycket bättre att “låna av sig själv” (räntefritt) och investera med mindre hävstång, eller ingen hävstång alls.

Ja, förväntad max drawdown (samt avkastning kontra räntepremien) är det som borde styra hur stor belåning man kör med. En aktieportfölj exempelvis har ca 5-6X högre förväntad drawdown än en riskparitetsportfölj och bör därmed belånas betydligt försiktigare, eller inte alls.

2 gillningar

Newbiefråga: Om någon lånar för 1.3% ränta hos <insert mäklare> och sätter in pengarna hos samma mäklare på en korträntefond där man troligtvis får about 2% i avkastning (efter isk skatt) får man då i runda slängar 0.7% gratis pengar av <insert mäklare>?

Vad är det jag missar? Är det sånt folk gör? Vill förstå, inte göra.

Ja men varför låna och bara få 0.7% i mellanskillnad när du kan få 5.3%? Räknat på 7% avkastning i en vanlig globalfond.

1 gillning

Om riksbankerna höjer de korta räntorna kan korta räntefonder minska i värde och vips så har du gjort en förlustaffär.

Så det är inte helt riskfritt

Kolla in AMF räntefond kort på Avanza tex. Mellan januari 2022 och december 2022 sjönk den 0.7%, och på det skulle man ha behövt betala ränta för med.

2 gillningar

Ooof tack för den. Avanzas korta räntefond är så ny att det såg helt riskfritt ut. Får tänka om.

Du kan göra det riskfritt genom att låna och sätta in det på sparkonto med insättningsgaranti istället.

Det går att låna, ta ut pengarna och stoppa in på annan nischbank med högräntekonton.

1 gillning

Har också runt 5 % belåning, under 10 % känns iaf tycker jag som både säkert och billigt. Krävs runt 88 % nedgång för att bli tvingad att sälja när man ligger på 10 % belåning om man har globala fonder. Jag har hittills bara använt den en gång när tillfälle ges och jag inte har pengar att sätta in för månaden. Så senast var i April när jag ville köpa lite bigtech och inte ville vänta.

Hmmm, det är lite det här jag undrar hur det fungerar. Jag har precis blivit beviljad VP-kredit hos Montrose. Nu tar jag rent hittepåsiffror för att göra det enkelt att räkna. Låt säga jag har 2 miljoner på ISK, och jag använder 200 000 kr av krediten för att ha 1.10 i hävstång. Då har jag 2.2 miljoner på ISK, och därmed 200k i skuld på krediten. Men utav de 2 miljonerna jag hade från början (innan utnyttjad kredit) så var egentligen 200k en buffert som jag valde investera (jag vet att kortsiktiga pengar ska man inte ha på börsen, men nu är det hittepå som sagt) på mitt ISK istället för att ha det på fasträntekonto.

Sen efter ett tag: börsen har gått jättebra och det har stigit till 2.250 miljoner på kort tid (inkl de där 200k jag flyttade från krediten till ISK:t). Men nu pajar värmepumpen, och jag vill ta ut 150k för att köpa en ny. Kan jag inte ta ut de 150k så länge det finns en utnyttjad kredit på 200k sen tidigare? :grimacing:

jag har Avanza.

Enligt avtalet får jag inte ta ut pengar när jag har utnyttjad belåning. Däremot har de ingen spärr så jag kan ta ut pengarna.

Har inte testat att plocka ut så vet inte hur de hanterar det i praktiken. Montrose kan ha andra regler så kolla med dem

1 gillning