Så man betalar bara ränta på de faktiska pengar man lånat.
Men man betalar ISK ränta på hela belånade beloppet?
Tex du har 100k i fonder. 20k är lån med 20% belåningsgrad. Du säljer 15k och ahr 85k fonder.
Efter försäljningen betlar du ränta för 5k belånade fonder. Men du betalar 20k ISK skatt fram till kvartalsskiftet.
Efter kvartalskiftet betlar du 5k ISK skatt och hos avanza betalar du ränta för de 5k du belånat.
Har aldrig nyttjat men funderar över om jag kommer nyttja den vid en större nedgång, säg minst 20%. Tills dess gnetar jag på som vanligt med månatliga investeringar.
Kan det vara en bra plan? Har 15-20 år kvar tills pensionen
Som alltid så är det en plan som bygger på en tänkt framtida timing man har tur med. Du har 1 miljon, sitter i 5 år och hoppas (?) på nedgång, Efter 5 år kommer den äntligen, dina nu 2 miljoner droppar till 1.5 miljoner, du lånar aggresivt 500000 och hoppas att det inte dyker mer, det går upp igen och du har tjänat 166000. Alternativet är att du redan nu belånar dig modest och långsiktigt med 10%, om 5 år har du 2.2 miljoner och slapp hoppas på timing.
Jag tänker att du betalat ISK-skatt på 100k i exemplet, eftersom jag antar att det var vad du hade där vid ingången till kvartalet. Att du sen säljer fondandelar påverkar inte skatten som redan är dragen.
Nej det ska inte kosta dig någon ränta. Tidigare kompenserade Avanza detta med någon inbetalning om jag minns rätt för att motverka den högre skattebelastning iom att det fanns outnyttjade pengar på kontot. Men sen blev det någon skattemässig oklarhet kring detta upplägg och de behövde göra om det. Se nedan för hur de löste det
Skatteverket höll tidigare inte med Avanza om deras beräkning. Numera gör Avanza i enlighet med Skatteverkets regler så att de i slutet av varje kvartal för över alla kontanter från ISK till kreditkontot och amorterar skulden (så länge det finns en skuld). Därför kommer man vid nästkommande kvartal ha ett lägre ingående marknadsvärde på ISK och få ett lägre skatteunderlag och därmed skatt.
Jag använder krediten främst som buffert. Skulle det komma någon större utgift som jag inte kan hantera med min månadslön så tar jag det med kreditkontot. På så sätt slipper jag ha en massa pengar på ett sparkonto som knappt ger någon avkastning. I höst kommer jag att ta ledigt i ett halvår eller så för att resa, och då kommer jag att spendera från kreditkontot, för att sedan betala av det när jag börjar jobba igen. På så sätt behöver jag inte sälja något för att leva utan lön under en period.
Jag håller på att beta av min existerande kredit och hoppas nolla den lagom tills jag åker. Gissar att ett halvårs resande kanske tar mig till 3 % belåning eller så. Beror på hur mycket kul grejer som kostar pengar jag hittar. Kanske mer, kanske mindre.
Hur löser du detta rent praktiskt? Som jag förstår så är ju krediten ämnad för köp av aktier/fonder. Hur gör du ett uttag på kredit, för att täcka en större utgift?
Jag gör ett uttag från Avanza och det dras direkt från kreditkontot. Inga problem. Avanza låtsas som att det inte är så det fungerar, och säger att man måste sälja för att göra uttag, men det stämmer inte, utan det är fritt fram. Min gissning är att de måste säga så för att det inte ska räknas som konsumtionslån eller liknande, men i prktiken bryr de sig inte. Pengar är fungibla.