Jag har funderat ganska mycket på detta. Vad det handlar om är “ränta på ränta” för dina ansträngningar tidigare i livet.
För många i din position så satt de flitigt och läste sina läxor på högstadiet, gymnasiet (och högskolan). Sopgubben eller vårdbiträdet var istället ute och hade kul med sina vänner etc…
I dagsläget kan det mycket väl vara så att du inte anstränger dig mer än dem, men du har fått “ränta på ränta” för dina ansträngningar tidigare i livet.
Grattis!
Hur länge och hur högt upp i ålder behåller man ett sådant jobb, till 65? Om inte, vad brukar karriärvägen vara sedan?
Jag tänker lite fördomsfullt på en ganska sliten svettig kille på 54 år med två hjärtattacker som fått sparken då nya yngre förmågor tagit över jobbet. Inte så premium, eller hög total livstidslön efter skatt.
Dvs som en välbetald hyrsjuksköterska, innan den kommande kartellbildningen bland landstingen.
Ja, och just därför blir ofta diskussionen när vårdpersonal gnäller på långa dagar och nätter och låga löner inte så rättvisande.
Men jag håller helt med dig om din första åsikt, läkare är nog bra för den som inte gillar att konkurrera men vill ha en hög lön. Dock tror jag över 100 000 kr per månad är svårt att nå som anställd (ej hyr) läkare, men det närmar väl sig det i vissa fall.
Inte alla, det finns även en hel del som jobbar med t.ex. försäkringsmatematik och kvantitativ analys. Känner till personer som tjänar 3+ MSEK per år på detta i Sverige.
Hur kan det ge så stora pengar? Hur länge behåller man ett sådant jobb, till pension? Vad gör man efter det, vad har man att bygga vidare på?
Hur ser din familj på det? Tar du in deras åsikter eller kör du ditt eget race?
Faktiskt viktigt med bra löner i statlig sektor så de kan rekrytera vettig personal, men som du säger över 100 000 kr är svårt att nå där.
Vad de får för pengarna? Lugn boendemiljö och att barnen får bästa möjligheterna till nätverk, det är väl svaret?
Ärligt talat känns priserna i Djursholm på bostäder passa de som tjänar 300 000 kr i månaden och mer, snarare än 100 000 kr per månad. 100 000 kr per månad i dagsläget är mer en “Täbylön”, speciellt om den andra i paret har ett vanligt jobb som t.ex. lärare. Självklart med undantag för de som ärvt och fått mycket pengar.
Pratar vi om stockholmslöner här eller hur har corona påverkat detta, kan man sitta remote på en liten ort och få den lönen?
Du har låg insyn i hur storföretag fungerar!!!
Precis!
Det är sjukt svårt att bli av med personer i storföretag, även om de saknar kontakter.
Antar att det är en balansgång där. Det är alltid värre att införa på nytt än att bara behålla som tidigare. Många kommer nog välja att skatta i annat land så då blir det 0 för sossarna.
Är väl inte så konstigt egentligen att säljarna (de som drar in pengar till bolaget) är de som tjänar mest pengar? En generell kvota för en säljare är runt 800,000-1,500,000USD, dvs beloppet som de ska sälja för att nå sina mål. Generellt är dessa också subscription (SaaS) baserade, så i själva verket så betyder ett årskontrakt på 1M USD ett bra mycket större lifetime value.
Man kan jobba med detta hur länge som helst givet att man är duktig. Vill man gå vidare så kan du bli exempelvis bli säljchef (då inte osannolikt med en årslön på 3M+ SEK) eller välja något helt annat. Försäljning är någonting som vi gör mer eller mindre i alla roller, branscher och även i det privata, så att kunna försäljning kommer gynna dig oavsett vad du går vidare till.
Känner flertalet personer som är nära pensionen, och en hel del i 30-35 års åldern, så det är en blandat skara. Inom IT-branschen så är det vanligt med en god worklife balance så det är generellt ganska god psykisk och fysisk hälsa på folket.
Jo, jag gjorde mina läxor på högstadiet. Men inte för att jag var så fantastisk målmedveten utan för att jag tyckte det var en självklarhet och varken särskilt svårt eller jobbigt. Samma på gymnasiet. Samma på civilingenjörsutbildningen (om än lite mer utmanande). För mig har det gått av bara farten och jag har som sagt inte slitit mer än någon annan. Är därför ödmjuk inför de karriärmässiga framgångar jag haft i livet.
Med detta sagt så har förstås även mitt liv innehållit en del motgångar och jag har med facit i hand tagit en del felaktiga beslut. Men att t.ex. hinna med allvarligt sjuka anhöriga utan att behöva känna stress för att kunna betala räkningarna är jag tacksam för.
Om du gillar teknik så skulle jag föreslå högskoleingenjör (ej civilingenjör) inom datateknik eller elektronik.
En bekant valde det senare, dvs elektronik, arbetade 1-1,5 år som anställd, tog reda på vad hans arbetsgivare tog för honom per timme och sa sedan upp sig och konsultar sen dess som egen inom det. Nyckelgrejen här är att elektronik och datateknik är bristområden, det är viktigt! Gärna söker ju kunder folk med erfarenhet (20 år gammal, minst 30 års erfarenhet ), men är det brist så går juniorer jättebra om priset är rätt och det finns åtminstone basal erfarenhet.
Det som gjort att min bekant med så lite erfarenhet fått uppdrag som egen utan att vara backad av någon “större organisation” är att han delvis under studierna var noga med att bygga 2-3 st miniprojekt på fritiden så han kunde peka på både teoretisk förståelse (studierna) och praktisk (miniprojekten) när han sökte jobb (och senare kunder).
Under de första 1-1,5 åren som anställd (konsult, 2 uppdrag), var han nog med att:
göra ett så bra jobb det är möjligt trots novis (kanske självklart, men ja…)
löpande dokumentera allt han lär sig så det blir lättare att uppdatera cv inför nästa gig (t x program/tekniker/ansvar
löpande träna på att kommunicera mot kund eller hjälpa kund med struktur när han märkte att det kanske inte var så uppstyrt på uppdraget
4 visa framfötter och ta initiativ, se tidigare punkten för exempel
se till att ha minst 2 bra referenser från avslutat uppdrag
där negativ jargong funnits (ett av uppdragen) inte blivit en del av det, utan pratat av sig med vänner istället, så kund uppfattat honom som positiv och enkel att ha att göra med
Sen handlar ju allt bara om pris. Jag tror han la sig något lägre än vad hans f d arbetsgivare tog runt 650-700 kr/h, dvs får in 104-112 000 kr/mån innan skatt. Resonemanget, gissar jag, är att det fortfarande är bra mycket mer än han hade i lön och att som 23-24-åring har han tid att steg för steg öka timpriset allteftersom han blir mer erfaren.
En sista grej. Han valde aktiv att inte plugga master eller civilingenjör eftersom han snabbt ville ut och arbeta, inte få mer i studieskuld och resonerade att det skulle ta mycket lång tid att med något högre lön ta igen de två åren av ingen lön. Inget hindrar ju honom att senare läsa master ifall han är sugen.<
Obs! Älskar du att plugga, så gör det. Min bekant är mycket mer praktiskt lagd så 3 år var nästan på gränsen för vad han orkade.
I vissa fall kan man få till lågbeskattad utdelning enligt både huvudmetoden (baserat på löneuttag) och baserat på schablonmetoden. Finns skrivet om det i andra trådar.
Tar man ut lön upp till brytpunkten från AB1 och utdelning från AB1 på drygt 275.000 och därefter utdelning från AB2 om 187.500 så blir den totala nettoersättningen 750.000 om året efter skatt.
Det finns lite caveats dock. Man behöver man minst två olika sorters uppdrag så att verksamheten inte blir för lika varandra.
Generellt sett betyder två olika sorters uppdrag att det måste ske från två olika uppdragsgivare, två olika företag. Ungefärligt räkneexempel nedan, som antar att du är mellan 24-65 år och ensam ägare, och att bolaget ej är börsnoterad. Dvs, bolagen nedan är ett typiska 3:12-bolag. Antar vidare att bolagens räkenskapsår är kalenderår, dvs januari till december.
Låt säga att du har två kunder, kund A och B. Du vill minska din skatt maximalt och kunderna struntar i vilket bolag du säljer genom. Du skapar därför Ditt Bolag A och Ditt Bolag B. Vidare säljer du 8 månader programmering för 125 000 kr / mån exkl moms genom Ditt Bolag A till kund A. Vi antar vidare att du till kund B lyckats få till en affär med i form av 2 mån programmering för det fasta priset 240 000 kr, genom Ditt Bolag B.
Ditt Bolag A kommer alltså under exempelåret ovan dra in 1 000 000 kr och Ditt Bolag B 240 000 kr.
Du bestämmer dig för att ta ut lön upp till gränsen för statlig skatt, genom ditt första bolag, ca 46 000 kr år 2022. Detta för att maxa sjukdomsgrundande inkomst och nästan (de sista procenten är generellt sett inte skattemässigt värda att komma upp i) maxa avsättningen till allmän pension. Det kommer kosta dig 46 000 kr * 12 * 1,3142 (31,42% är arbetsgivaravgift), dvs ca 725 000 kr. Du har alltså kvar ungefär 275 000 kr. Återkommer till denna siffra lite senare längre ned.
Genom ditt andra bolag tar du inte ut någon lön alls eller kostnader. Du kan förstås göra det, men det vore inte optimalt i detta exempel.
2022 går, du jobbar på och drar in pengar och vips så är det januari 2023. Dags för bokslut! Du har tagit ut lön i bolag A och inget ur bolag B. Dvs, du kan välja att använda huvudregeln för ditt första bolag och förenklingsregeln[1] för ditt andra bolag:
Halva lönesumman från första bolaget kan användas för utdelning. Det ger: 46 000 * 6 = 276 000 kr. Av de ca 275 000 kr som bolag A gjorde i vinst dras först bolagsskatt 20,6%. Ca 218 000 kr återstår till utdelning. Utdelningsskatt gör att du får 174-175 000 kr i handen. Du svär över att du inte tog mer betalt av kund så du kom upp i 275 000 kr i utdelningsbara medel efter bolagsskatt, men gläds åt att utdelningsutrymme som inte används detta år kan sparas med uppräkningsränta på ca 4% till kommande år. Hurra!
För det andra bolaget använder du förenklingsregeln. Från vinsten på 240 000 kr drar du först bolagsskatt. Återstår gör ca 190 000 kr. Du har utrymme på 185 000 kr och väljer att dela ut det. Du får 148 000 kr i handen. De andra 5 000 kronorna går betala ut som lön eller sparas. [2]
[1] Fotnot
Förenklingsregeln kan användas för 1 st bolag per 1 st fysisk person. Du kan alltså inte skapa flera aktiebolag där inget lönekrav finns och dela ut genom. Däremot kan du ju registrera ett bolag på mamma, ett på pappa, ett på din sambo, bror etc och att de sen skänker utdelning från de bolagen tillbaka till dig. Det kan dock bli rätt komplicerat om du inte råkar ha lika många kunder som bolag eftersom du då skulle behöva skapa någon form av koncernstruktur där de bolagen äger ett huvudbolag alla kunder hanteras genom. Oh well. Det låter kanske lite mysko/olagligt, men är i de flesta fall inte det, bara komplicerat. Källa: pratat med Skattebetalarna och Skatteverket om detta. Så länge sakerna görs strukturerat, noga och rätt går det. Men… skulle det bli tal om stora belopp där sådan fantasifull struktur ens är aktuellt: var inte dumsnål: anlita skattejurist och gå med i Skattebetalarna, så du får bra korrekta råd.
[2] Fotnot
Det går inte använda utdelningsutrymme från bolag A för att dela ut med för bolag B och tvärtom.
Vilken fantastiskt pedagogisk och bra förklaring, tack! Jag hade ett AB under några år (bara ett , och jag avvecklade det för något år sedan). Det jag under åren med AB var frustrerad över, var att det verkade omöjligt att hitta en bra redovsiningskonsult som kunde ge precis den här typen av vägledning. Jag vet att de finns - alltså de som både kan bokföring och redovisning, men som också förstår/har det här mer affärsmässiga och taktisk/stragtegiska perspektivet. Jag kommer starta bolag igen, men då vill jag ha en bra redovisningskonsult till hjälp, som kan bidra med den här typen av kompetens. Vad ska man söka efter kompetensmässigt och var? Hur kravställer man den tjänsten för att få det HÄR? Tacksam för tips!
Min bild har alltid varit att de flesta som har hög lön också jobbar låååångt över 40 timmar/vecka. Dessutom oftast har svårt att “släpp/koppla bort” jobbet på fritiden och sällan har möjlighet att ta lång sammanhängande semester.
Så bryter man ner det i kr/arbetad timme ihop med hur mycket man är bunden till sitt jobb så kanske lönen inte längre känns lika lockande. Väger man dessutom in lön EFTER skatt i ovanstående så är det många (ofta egenföretagare) som tjänar lika mycket eller mer efter skatt tack vare utdelning mm.
En lön på 100 000kr/mån innebär ungefär 60 000kr/mån efter skatt där jag bor. Med lön upp till brytpunkten och utdelning enligt huvudregeln i eget AB på det så skulle jag få ut 53 000kr/mån. Vilket innebär att jag då behöver dra in ungefär 1,1 miljoner + övriga omkostnader. (53 000kr efter skatt skulle vara ungefär 86 000kr före skatt)
Sen är det så klart olika pensionsavsättningar och andra saker som skiljer också men min poäng är att 100 000kr/månad låter enormt mycket och en drömnivå för många.
Tänker man däremot på det som att man skulle kunna bli enmanskonsult eller liknande och omsätta 1,3-1,5 miljoner/år så känns det nog betydligt mer uppnåeligt och vanligare om jag skulle uttrycka det så. Tänker man dessutom ett företag med ett par anställda så är det inte alls ovanligt.
Precis så är det. Med uppdrag på drygt 80% så landar jag åtminstone på dessa siffror och har då stor frihet vad jag gör de resterande 20%. Förr lade jag nog ofta mellanskillnaden på admin men med nuvarande ekonomisystem så är det drygt 30 min i månaden och då gör jag allt själv.
Det passar inte alla att vara egna dock. För min egen del så skulle det nog vara svårt att bli vanlig anställd igen
Klart det är. Jag ställde väl frågan lite fel. Det jag egentligen undrade var: vilket typ av arbete har de anställda som har en månadslön på över 100 000 kr? Eller kanske snarare, vad gör de vars arbetsgivare tycker att de tillför ett värde som motiverar en lön på över 100 000 kr/mån.
I grundlön givetvis, inte inkl jourersättning eller liknande.
Och egentligen menar jag för 40 h/v men den typen av jobb finns kanske inte, det begriper jag ju själv också.