Hur firade du din första miljon?

Jag tycker tvärtom att det krävs mer fantasi att göra de saker som vi vill utan att det kostar så mycket.

Jag är öppen för att vi alla tycker olika men om man “tvångssparar” mot sin vilja även om man inte behöver kan det vara lite tragiskt.

Men vi får väl nöja oss med att inse att vi roas av olika saker helt enkelt. Mina nöjen är svindyra. De går att ägna sig åt utan jättemycket pengar men blir enormt mycket trevligare ju mer pengar man slänger på dem. Framför allt är det tiden som saknas och där hjälper pengarna som bekant. Some day… :slight_smile:

Inte helt 100 på vad du menar är tragiskt men om du syftar på att man sparar utan mål eller mening med det kan jag väl hålla med om att det känns lite trist för den personen. Men om man genuint inte vet vad man ska göra av pengarna är det väl bättre att spara dem tills man tagit reda på det antar jag. :slight_smile:

1 gillning

Är inte ens där men om man når 1 miljon som “milstolpe” på avanza, fast portföljen tappar i värde eller att man gör uttag, ex 20 % så det går ner till 800 tusen, försvinner milstolpen?

@Kvarnis

Det gör den.

Jag flyttade nyligen ut mycket pengar där ifrån och förlorade alla milstolpar.

1 gillning

Ok… blev lite firande ändå…
Köpte en sadel till dottern (och hon har inte ens häst!!!)
Lyx för att hon ska slippa rida i ridskolans märkliga nybörjarsadlar och åka på tävling med ridskolans häst…
onödigt?? Absolut
kul?? Fantastiskt :star_struck:

3 gillningar

Jag missade visst att trycka på “svara” här häromdagen… därav fördröjningen.

Visst är nöjen olika. Vissa nöjen har ett konstant utflöde (golf?) och andra kräver en större investering initialt (segling?) för att sedan kosta betydligt mindre i drift. En tredje kategori är det som kostar indirekt i form av utebliven inkomst (trädgårdsskötsel?) då tiden är det som är värdefullt. Man måste ju värdera själv och inse i vilken kategori man ligger.

Tragiskt blir det väl om pengarna läggs på hög utan nå’n som helst anledning. Växlas de mot prylar regelbundet eller vid enstaka större tillfällen eller mot tid så kan det kvitta. Sedan kan ju själva placerandet vara ett nöje också, men då får väl nästa generation skörda istället s a s.

Det finns alltid ett skäl och det skälet behöver inte vara att pengarna ska användas. En del samlar på frimärken, tomtar och prylar i största allmänhet medan andra samlar på pengar och njuter av att se kapitalet växa. Det som ter sig meningslöst för somliga kan skänka mening med livet åt andra. Vi är alla olika. Det är inte tragiskt.

2 gillningar

Nu citerade du ju bara en del. Jag tyckte jag var tydlig med att man får göra vad man vill. Jag nämner precis investeringshobbyn på slutet. Den faller inte under det jag benämner tragiskt. Titta gärna igen.

1 gillning

Firade inte alls. Reagerade inte heller en månad senare när covid-19 hade sänkt portföljen med 300-400K….

3 gillningar

Drack champagne med familjen.

Köpte en samlarpryl jag velat ha i 20 år.

Sen tuffar på som vanligt. I min mening har det känts en liten aning konstigt att fira det.

Men nu har jag en sparad champagnekork med datumet på då jag för första gången blev miljonär.

6 gillningar

Efter lunch nåddes två miljoner, får se om det håller dagen ut (det är bara 0,2% marginal över)

4 gillningar

Det andra halvåret 2021 oscillerade mitt kapital kring en annan miljongräns. Ska man då fira varje gång man passerar och första siffran slår om? Det blir jäkligt mycket bubbel på en stökig marknad. :wink:

Nu verkar jag ha en marginal på 100k, så nu kanske man kan öppna chipspåsen. :slight_smile:

3 gillningar

Har insett över åren att samma sekund som jag når mitt mål (tex min första miljon för några år sedan) så tappar jag intresset och med det så firar jag helt enkelt inte utan firandet blir istället att sätta nästa mål.

Andra som känner igen sig i detta?

5 gillningar

Milstolpen försvinner - dock när du klickar på den så står det när du uppnådde milstolpen första gången, inte senaste.

1 gillning

Har en Volvo från 2004, vill minnas att jag släppte leasingbil och köpte den kring när aktiekontot passerade 1 miljon, tjänstepensionen passerade lite tidigare. Har ett hus som var orört sedan 60-talet innan jag köpte det 2016 ungefär då jag och min sambo hade ett värde-lån på tidigare fastighet som översteg 1 miljon. Nu har jag lånat upp på tidigare fastighet (som vi fortfarande äger) och renoverat in i nya huset så skulle bli förvånad om inte värde-lån är ännu större nu, inte orkat värdera. Mycket kvar att göra men får nog anses vara ett anspråkslöst hus i ett väldigt bra läge. Blev bjuden på fin restaurang i helgen men skulle inte fått för mig att gå dit annars, klädkostnader på ca 200 kr/månad. Var nog miljonär redan för 10 år sedan om jag räknar med onoterat innehav. Blir defensiv så fort jag passerar en milstolpe och tänker att mitt nya ATH är min framtida lägstanivå och skyddar den. Måste vara för att min sambo inte är snål som jag inte hunnit bli rik och inte myser inombords :wink: (Pengar är ungefär som verktygen jag använder till renoveringen, går mycket lättare om man har tillräckligt med verktyg men det är fortfarande bara verktyg… Firar inte ett nytt verktyg :grinning_face_with_smiling_eyes:)

Dyr bok :open_book::grin:

1 gillning

Hahaha… ja, i det korta perspektivet absolut. Men å andra sidan, skulle inte varit där jag är idag om jag inte hade varit med om det. :slightly_smiling_face:

Instämmer helt. Firade inte min första miljon, och inte de efterföljande heller. Har nog knappt noterat när de värdena på mitt sparande passerats.
Är kanske tråkig eller ovanlig men har aldrig förstått varför firande i tid och otid anses nödvändigt i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

12 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Investeringar man gjort, men i efterhand visat sig inte supersmarta

Jag räknade efter nu igår och kom fram till att jag nått målet i nu torsdags!
Firade med Cava och räkmacka!

13 gillningar