Hur firade du din första miljon?

Jag tänker att det verkar långsökt att dra så långtgående slutsatser utifrån huruvida folk firar privatekonomiska milstolpar.

6 gillningar

Jag minns det knappt. Dels för att det skedde hyfsat passivt och dels för att det just då var lite berg- och dalbana på börsen så att jag oscillerade runt miljongränsen under två veckor eller så, dvs 997-1002-993-1001-999-1008 etc. Då skulle man ju bli alkis om man korkade upp varje gång. :upside_down_face:

Jag får väl skåla när jag når mina FIRE-siffror istället. :slight_smile:

4 gillningar

Väldigt svårt att veta när det hände vad som ska räknas in.

Bostad, bil, båt, konst guld, ISK, buffert, skog, tjänstepension, onoterade bolag, vin m.m

2 gillningar

Räknar man bostaden så har nog många räknat in sin första miljon det senaste halvåret bara på värdeökningen. Sådant brukar inte gälla fordon däremot, även om man brukar få tillbaka pengarna om man kör en Morgan. :slight_smile:

Haha… jepp… bra när det finns lite gamification-element med också. Jag var tvungen att sälja av lite från Nordnet och flytta över till Avanza för att få upp statistiken lite! :slight_smile:

3 gillningar

Att vara ”pensionsmiljonär” med tjänstepension och PPM är inte svårt. De flesta som ägt sin bostad i fem/tio år och INTE fallit i fällan att belåna upp den är bostadsmiljonärer. Känslan av miljonär kommer från direkt realiserbara tillgångar. Övrigt är tillgångsmassor….

1 gillning

Jag började investera i fonder 1995/96 någon gång med små summor. År 2000 ökade jag månadssparandest kraftigt, men vi vet alla vad som hände då på vårkanten. Men jag har aldrig sparat så mkt procentuellt av lönen som jag gjorde 2000-2003 vilket möjliggjorde en bra kapitaltillväxt när det tog fart igen. Efter det har jag hållit i det beteendet och sparat mer i krascher….

1 gillning

Förra året såg jag min första 100 000 och i år min första 500 000. Jag känner mig lite generad över att jag har haft ett Avanza-konto och regelbundna insättningar sedan året jag kom till Sverige, men tog det aldrig på allvar att verkligen spara förrän i fjol. I nuvarande takt verkar den första miljoner inom räckhåll, men jag är inte säker på hur jag skulle fira. Jag tror att jag borde gå ut och äta en god måltid. Jag skulle vilja fira med min pojkvän, men jag tycker att det känns för konstigt att ens berätta för honom om det. Dessutom gillar jag att resa och äta ute själv och det känns som att det borde vara en mycket privat fest för en privat milstolpe.

9 gillningar

Känner lika. Kan tänka mig ett gott restaurangbesök med sambon men kanske köper en god flaska whisky åt mig själv eller liknande också, för att kunna fira mig själv lite grann… :blush:

3 gillningar

Tjänstepensionmiljonär sedan dagar tillbaka. Känns inte lönt att fira då jag som många andra här i forumet går och väntar på sättningen😉 samt att det inte är realiserbart förrän om 20-30 år. Ändå glädjande och det ska bli kul att se den föröka sig.

4 gillningar

Sålde precis båten… vips så var vi över millionen när jag ser fondkonton+Buffertkonto.

Då räknar jag inte med barnspar eller pension.

Najs… trodde det skulle ske till nyår men gick ju lite fortare när båten såldes. Ytterligare plus är ju att båtens 3.000kr/mnd nu kan tuffa rakt in på fondkontot.

Men blir nog inget firande… firar när jag har första miljonen på Lysa :wink:

3 gillningar

Jag hade tjänat min första miljon vid relativ ung ålder (21 år) och har nog aldrig firat den. I år har jag sålt av ett stort innehav för 5+ miljoner och har inte firat det heller.

Det är något jag borde tänka på och fira på något sett - det är lätt att det blir det nya normala och att jag glömmer av att uppmärksamma och fira. Är strax över 30 och med fantastiska förutsättningar för framtiden men har inte riktigt fastnat känslomässigt.

4 gillningar

Ja du borde fira @Westcoast :wink:
Man kan ju dö imorgon som det heter.

2 gillningar

Vår första miljon (i rent sparande, exklusive hus, bil pension osv) infaller ungefär samtidigt som min frus 50-årsdag om 7% och sparkvot håller i sig. Då blir det återbesök till Maldiverna där vi var på vår bröllopsresa. Avskyr normalt att resa till solen men det var något alldeles extra.

Everyday millionaire i all ära men vi stretar och gnetar varenda dag och någon gång måste man fasen unna sig något. Jag brukar för det mesta leva rätt anspråkslöst och unnandet består mest i något gott kaffe eller god belgisk öl men känner att det är viktigt att använda i alla fall lite av kapitalet medan man har hälsan till något som ger energi.

6 gillningar

Håller helt och hållet med. Har mycket diskussioner med min mamma att hon ska spendera sitt kapital nu när hon är pensionär istället för att vi ska få det i arv.

10 gillningar

Ja jösses. Det hoppas jag att hon gör. Vad är poängen med allt gnet om det bara är nästa generation som ska skörda frukterna? Är väl en sak om man har nån släktgård men om det är ens egna slit som ligger till grund för tillgångarna har kommande generationer noll rätt till dem anser jag.

Mina föräldrar har dock ärvt en del själva och detta arv (från deras föräldrar och andra släktingar) anser jag väl att vi barn har lite större moralisk rätt till men det de själva jobbat ihop till innan arvet ska vi hålla våra giriga tassar ifrån.

2 gillningar

Vi firade med en flaska champagne och god middag.

2 gillningar

Att unna sig är inte synonymt med att använda pengar. Somliga “lider” mer av att spendera pengar än att samla på dem. Det måste man ha förståelse för. Jag är själv lagd lite åt det hållet.

Att spendera pengar skulle vara kopplat till positiva känslor är ett amerikanskt ideal som vi anammat. Kopplingen kan förstås finnas men det är inte självklart.

4 gillningar

Jag passerade precis en till. Lite gött känns det, men eftersom jag har ISK på två ställen får jag parera med räknaren manuellt för att se när det sker.

Avanza kör ju med sina delmål och Länsförsäkringar är mycket torrare och har inte en massa fancy grafer och mål att specificera. Lite trist ibland när det bara är siffror.

2 gillningar

Det där låter mer som brist på fantasi än något annat. Eller så är det en medveten feltolkning av det jag skrev. Ingen har hävdat att spenderandet av pengar i sig skulle skänka någon lycka. Snarare är det väl så att det mesta jag (och jag tror knappast att jag är unik) vill göra på ett eller annat sätt kostar pengar. Hade fritt disponibel tid, en splitter ny LC 300 (när den nu släpps), 1500ha jaktmark och en Purdeybössa varit gratis hade jag inte heller sett någon vits med att spendera pengar.

1 gillning