Hur firade du din första miljon?

Det verkar som att de flesta i tråden liknar det man säger i statistiken om rika människor.
En person som håller i ekonomin, som är ekonomisk, med en partner som är snål. Kör en halvgammal, pålitlig bil. Anspråkslöst hus, kläder. Aldrig extravaganser med resor eller besök på dyra restauranger.
Det syns inte på utsidan om människor har mycket pengar. Alla går väl och myser inombords eller gudförbjude har existentiell ångest för att förlora pengarna eller inte ha tillräckligt.

7 gillningar

Drack en fin flaska champagne och firade med min sambo. Jag räknar inte med mitt boende (lägenhet), inte pension heller, utan mitt mål är enbart sparande från lönen till mitt avanzakonto.
Självklart har jag min personliga balansräkning i en excel-fil inräknat boende osv. :wink:
Om man äger en lägenhet i sthlm i 5 år så är ju nästan alla miljonärer, så för mig blir det mer konkret att endast räkna på mitt eget fond/aktie-sparande. Men alla är vi ju olika. :slight_smile:

5 gillningar

Jag lagade till en festmåltid och bjöd min sambo, mina systrar, mina föräldrar och min morfar på. Det kändes passande att anordna en finmiddag själv eftersom det är billigare än att gå på restaurang.

1 gillning

Oj vilken stark utveckling ni har på ert investerande kapital om ni nådde en miljon kronor i höstas och räknar med att nå två miljoner i år!

Är det högriskinvesteringar då? Eller breda aktieindexfonder?

1 gillning

I höstas (?) nja det var nog mer i augusti, men med ett stort nysparande och 70% i enskilda aktier och 30% i indexfonder fördelade på olika tillgångsslag (taktisk tillgångsallokering) så passerade det nu 1,75milj så det finns en möjlighet att nå nr2 i år. Inget jag räknar med men hoppas på.

1 gillning

Helt ärligt så kände jag inte till när vi fick vår första miljon…

När vi väl räknade ihop vårt totala kapitalet låg det på över 5 msek…

Bostadsprishöjningarna har helt förstört min glädje i sparande.

Firade min första miljon med min fru och lyxade till det med en princesstårta från bageri!

5 gillningar

När jag sålde bostaden som jag hade bott i i Sverige låg det plötsligt ett par millar på kontot. Men det var inget jag firade. Jag var mest glad att försäljningsprocessen var avslutad.

Däremot känner jag att Avanzas nya “Milstolpar”-feature gör mig orimligt sugen på att flytta över mer pengar dit när jag ser hur nära nästa milstolpe är. Så vi får se om det blir något firande när den uppnås.

11 gillningar

Champagne och hemkörd 4-rätters med frugan.

Jag är kund hos både Nordnet och Avanza och de har ju liknande utbud (bortsett från NN större ETF utbud och möjlighet till månadssparande i ETF:er), men måste säga att det suger i tarmen att konsolidera mer hos Avanza tack vare dessa nya funktioner. Hade redan innan de släppte “Milstolpar” börjat flytta över mer till Avanza pga funktionerna med att gruppera konton under kategorier. Det här ökade viljan ytterligare. Det bästa sparandet är ju det som blir av och om de här funktionerna kan öka på lusten att förverkliga ens sparmål så är ju det positivt.

Samtidigt är det ju positivt. Med kapital utspritt så ligger jag ändå topp 5% av Avanzianerna så är ju sporrande att se hur högt man kan komma om man konsoliderar mer. :slight_smile: Tror dock inte att jag kan nå 1%, där är mitt kapital alltför blygsamt. :wink:

1 gillning

Var ser du det? Jag kan bara se att nästa milstolpe (4M) är 1%.

1 gillning

Har haft koll i takt med att jag har flyttat över kapital. Topp 5 percentilen var >1,5 msek. Har för mig att topp 10% var 750 ksek.

edit: Förtydligande, man kan som sagt bara se percentilen för nästa “milstolpe” i appen. För mig som har flyttat över värdepapper och pengar från andra banker och institut så har jag kunnat se flera milstolpar på en relativt kort tid. Kommer i takt med att placeringar löper ut flytta ut ytterligare kapital men om 4msek är topp 1% så kommer jag inte att nå dit förrän om några år, fyller på med 250 - 500 kkr om året.

3 gillningar

Om det vore sant skulle man ha långt kvar :sweat_smile:.

Annars om man vill läsa texten kring varje sparmål så går det att gömma konton och på sånt sätt ”sänka” sitt kapital för att se sparmål tidigare i listan

3 gillningar

Lol, well spotted och bra tips!

2 gillningar

Visste att jag närmade mig, men när jag fick reda på det blev jag lite förvånad. Jag blåste ut en serpentin/girlang-sak på matbordet. Därefter satt jag och njöt i två minuter innan jag tröttnade satte mig vid datorn för att spela.

14 gillningar

Är det bara jag som inte tror att det är nyttigt att vara så känslosamt attached i sitt investerande att man firar milstolpar? Man ska ju inte glömma att vi är i en onormalt lång bulltrend. Och den enda kraschen som de flesta här har varit med om varade i 3 veckor. Jag tror inte att vi kommer se unlimited quantitative easing hur länge som helst. Så om jag öppnar en champagne varje gång jag når en milstolpe, vad gör jag när jag ser mitt kapital gå ner i ner i värde, en milstolpe i taget? Kommer jag vara kvar i marknaden om kontot visat rött i 3-5 år? Tveksamt om jag är så attached att jag loggar in flera gånger per vecka och tittar på utvecklingen. Tror det är större sannolikhet att man sitter kvar i båten genom turbulens om jag helt enkelt ber frugan byta mitt lösenord, och att jag sen inte loggar in förrän man är ~60 år och ska förtidspensionera sig.

Är jag ensam om denna tanke? Känner spontant bara att många är för attached till sitt sparande och kommer sälja vid djupa nergångar.

9 gillningar

Helt enig, största anledningen till flytten av min passiva hink från Avanza till Lysa för min del var just på grund av det.

1 gillning

Man sörjer med en flaska Kosken? Sedan får man ta fram bubblet igen för samma nivåer på väg upp igen om 5 eller 15 år.

6 gillningar

För mig är jag nog snarare attached på ett sådant sätt att jag har svårt att sälja både vid upp och nedgångar! Jag har ändå blivit bättre på det eftersom jag har sålt av en del för att säkra förra årets stora uppgång i vissa aktier!

1 gillning

Kan bara tala för mig själv. Jag har varit med om flera krascher. Jag kan hantera dem. Det gäller att ha olika perspektiv och förväntningar på de olika sparanden man har.

Alla är väl olika men jag tror att man missar mycket om man inte beaktar både uppnådda såväl som missade delmål.

Om man räds en krasch så har man förmodligen en risknivå och diversifieringsgrad som Inte stämmer överens.

1 gillning