För mig var det när jag sålde min första bostad. Firade med restaurangbesök.
Lite oklart hur man ska räkna och intressant att se folks perspektiv på när man har en miljon. Känns som att många här är miljönärer utan att se sig som miljonärer.
@janbolmeson du får gärna bryta ut den här frågan som en ny tråd ”När är man miljonär?” ifall du tycker det ska diskuteras på annan plats.
Är det när ens totala formögenhet når en miljon inkl bostäder, företag och privat pension (låst kapital)
Är det när man har 1 mille på banken via sparkonto, aktier och fonder (olåst kapital)
För mig har man sparat ihop en miljon även om det är genom värdeökning på bostadsmarknaden. Ser ingen skillnad på det och aktiemarknaden. Du är investerad i båda fallen.
Att inte tycka man är miljonär med ex en bostad på 5 mille utan belåning och en buffert på 100 tusen tycker jag känns lite sorgligt.
Sälj och hyr en bostad så är du miljonär direkt.
Samma sak om man äger företag värderat 10 mille. Kan man inte räkna in det för att man inte tänkt sälja.
Det tycker jag att man får bestämma själv! Det finns väl inget rätt eller fel?
För mig är det aktier+fonder+kontanter. Hade jag haft guldtackor hade jag säkert räknat in det också men inte guldsmycken som används som smycken och inte som investering.
Helt okej att andra räknar in bostad eller bil men jag gör det inte.
Frågan var hur vi firade våran första miljon, inte vad vi räknar in i miljonen.
Absolut ändå en intressant fråga till en annan tråd.
Jag blev miljonär för första och enda gången för ca 25 år sedan, firade inte något speciellt vad jag minns utan det var bara ett konstaterande.
För egen del tror jag att man ska beräkna “Netto förmögenheten” annars blir det inte särskilt jämförbart då en massa val man gjort i livet påverkar beräkningen.
Exempelvis om man valt att bo i villa/bostadsrätt eller i hyresrätt. I ena fallet är mycket kapital bundet i bostaden i det andra fallet så är inget kapital bundet i bostaden. Räknas inte bostaden in i förmögenheten så blir det väldigt “skev” jämförelse att bo i hyrd bostad respektive ägd bostad. Lite samma sak blir det med bilar, äger man den eller privat leasar man?
Eller hur man valt att spara, exempelvis så var IPS (Individuellt Pensions Sparande) populärt av skatteskäl förra århundradet, ska pensionen räknas in i netto förmögenheten? För egen del har jag ett IPS konto med ett saldo på flera miljoner, hade IPS inte funnits på 90-talet så hade dessa pengar idag legat i något annat “skal” exempelvis ISK, då hade alla tyckt att det skulle räknas in i förmögenheten.
En viktig parameter är att justera för skatteeffekter, exempelvis så måste IPS:en ovan minskas med skatten som kommer att lyftas när pengarna betalas ut, exempelvis kan man använda en 30% reduktion om man tror att pensionen blir lägre än nivån för statlig skatt. Det blir lite som JEK (Justerat Eget Kapital) som man beräknar på företag med periodiseringsfonder genom att minska periodiseringsfondens belopp med företagsskatten.
För övrigt så är pension en slags periodisering av inkomsterna, dvs man tjänar in dom när man jobbar men får pengarna utbetalt när man gått i pension. Har man inte ett jobb med avsättningar till pension så blir hela ersättningen för arbetet direkt utbetalt och skattat och tillförs då till nettoförmögenheten, varför ska inte pensionskapitalet räknas med i nettoförmögenheten?
Hur kan man beräkna nettoförmögenheten?
Tillgångar
Finansiella tillgångar:
Bankkonto
Aktier och värdepappersfonder (minskat med eventuell latent vinstskatt)
Investeringsmetaller
Pensionstillgångar (normalt så beskattas dessa som lön vid utbetalning)
Statlig pension, värdet på den allmänna pensionen minskat med 30%
Tjänstepension, värdet på den allmänna pensionen minskat med 30%
Privat pensionssparande, Här får man minska med eventuell skatt vid utbetalning, exempelvis så är det 30% skatt på IPS utbetalningarna
Ägda fastigheter
bostaden/fritidshus, här skulle jag använda taxeringsvärdet delat med 0,75.
Skog skulle jag räkna in om jag hade, men har inte koll på hur detta värderas idag.
Dyrare kapitalvaror
Bilar
Båtar
Konst
Smycken
Dessa är svårare att värdera och jag själv “orkar” inte bry mig om dessa.
Skulder
Summera:
Bolån
Blancolån
Kreditkortslån
Billån
CSN (här är jag inte riktigt säker på att den ska vara med då lånets konstruktion skiljer sig väldigt mycket från andra lån, Detta har diskuterats i tråden “Skulder och Soliditet”
mm Alla andra skulder ska räknas med.
Slutligen så blir nettoförmögenheten skillnaden mellan tillgångarna och skulderna ovan.
Första miljonen måste ha varit ett nettovärde bostaden som vi säkert inte tänkte på förrän flera år senare.
Första miljonen i finansiellt kapital var i höstas och firades inte alls. Miljon nr 2 kommer möjligtvis senare igår och då ska det firas lite mer med ett restaurangbesök eller en enkel weekendresa.
Det verkar som att den första miljonen ska firas på samma sätt som vi firar nationaldagen. Det vill säga helst inte alls. Och om man firar ska det ske med reservation för hur jävla betydelselöst det är, hur dåligt allt är i största allmänhet och att det finns andra saker som är viktigare.
Jag egotrippade och tillät mig i alla fall att känna en viss inre tillfredsställelse.
Jag skulle kunna flytta in i en husvagn och ha en massa miljoner på kontot, men jag tycker det blir märkligt att räkna med dem i en förmögenhet innan jag faktiskt gjort det.
”Jag har ett hus som är dyrt” betalar inga guldklosetter.
Nu blev det osvensk stämning, för att citera bob hund.
För att bidra till tråden så firade jag nog inte riktigt min första miljon. Den låg till stor del utspridd på olika sparkonton. Ung och dum som man var, men uppenbarligen lite sparsam. Hade inget riktigt mål med pengarna än “för framtiden” så tyckte väl inte det var så speciellt.
Restaurangbesök, god mat och varsitt glas vin tillsammans med en härlig stämning över att tillsammans ha uppnått en milstolpe. Tillräckligt för att vara en utmärkande händelse i vardagen eftersom vi sällan går ut och unnar oss på det viset
Jag håller med, vi har passerat en miljon med bostaden (värde minus lån) inräknad, och börjar närma oss utan bostaden inräknad. Dock vet vi att vi inom något år kommer sälja lägenheten för att köpa hus, varpå miljonen som ligger i portföljerna kommer försvinna, så knappt värt att fira om man tänker så
Wow, tack för det tankesättet. Jag satte upp en kalkyl men tog faktiskt inte med pension, och då är vi ändå miljonärer sedan december i fjol Får se hur vi firar det.
Jag förstår verkligen känslan som många er beskriver, att det inte är något speciellt att passera miljonen. Jag känner samma sak om våra pengar och vårt sparande. Det är för framtiden och inget jag själv disponerar. Dessutom är det uppdelat på flera konton och banker så man ser inte totalsumman när man loggar in.
Däremot är jag väldigt nära att passera 100tkr i mitt egna sparande och jag är sjukt stolt över mig själv och har bestämt sedan länge att fira med en hotellövernattning (för poäng ) med familjen.
Jag har inte klarat av att spara tidigare, men min fru har hjälpt mig och det är jag väldigt tacksam över.
Oj, det var längesedan jag drog in min första miljon. Men jag minns att jag och min sambo drog iväg till Barbados i Karibiska övärlden och tog in på ett beachresort ända ner på sandstranden och sedan köpte vi på oss några hg superbra marijuana och bara låg och rökte och åt supergod mat i ett par månader. För att avsluta firandet med att åka över till Los Angeles och köpa en gammal 50-tals Cadillac som vi vi körde upp till NYC/New Jersey och frakta hem till Sverige.
Härliga tider… underbara tider. Som tyvärr aldrig lär komma åter.
Märkliga tider egentligen. Förr kämpade man för att bi rik och ekonomiskt oberoende. Idag är man rik och ekonomiskt oberoende men idag kämpar man för att förbli frisk och inte dö av ett virus som sägs härstamma från en fladdermus???
Man räknar såsom att man har en miljon på aktie, fond eller sparkontot - är 100% skuldfri exklusive lån på huset som är okej eftersom det är ekonomiskt fördelaktigt inom rimliga gränser. Själv har jag inte nåt min första miljon än, men skulle vi sälja huset skulle vi bli mångmiljonärer, men tycker inte det räknas. Det ska vara rena pengar/värdepapper.