Hur fort gick det för er att uppnå FIRE jämfört mot vad ni trodde?

Var ligger golvet i spannet? Räknar lågt och säger 15K. Det är 4,5 miljoner mindre i eget kapital som behövs för att täcka upp för den inkomstströmmen med snabb 4%-regelmatte.

För egen del är 4,5 miljoner en betydande siffra, och jag har därför med detta i min prognos/kalkyl.

Behöver ju inte vara ett partner/barnfritt liv. Fundera bara på hur mycket DU behöver för att täcka DIN del. Kan vara hela kostnaden för partner och barn om du är den enda som drar in deg. lr totala behovet minus vad din partner drar in. Osv.

1 gillning

Jag tycker det enda rätta är att räkna med pensioner när de kommer, oavsett storlek och tid. Pengar är pengar. Helt onödigt att leva snålare än man behöver för att man vägrar ta med vissa inkomster i beräkningen.

5 gillningar

Instämmer. Men man kan ju alltid räkna lite mer konservativt på dessa om det känns bättre. Just för att vara på den säkra sidan.

1 gillning

Sant, det kan finnas en nivå av osäkerhet när det gäller pensioner.

Samtidigt, om man tittar på premiebaserade tjänstepensioner som ligger i fonder så är de lika ”pålitliga” som fonder i en ISK/depå, bara det att man skattar annorlunda.

3 gillningar

Jag räknar bara med att pengarna ska räcka tills jag börjar ta ut min pension. Jag räknar ändå med en miljon kvar när jag blir pensionär för att kompensera för att min pension blir lägre om jag slutar arbeta tidigare.

1 gillning

Ja, varför inte? Pensionen (möjligen exkl. PPM & den premiebestämda delen av Tjp?) borde väl vara minst lika säker eller kanske tom mer mer safe än eget sparande på marknaden?

@Fonzie Så länge det inte sker några politiska omsvängningar så borde pensionen vara något av det tryggaste att räkna med.

Med det sagt så räknar jag själv med att jag vill uppnå mina 25 årsutgifter på mitt privata sparande plus tjp innan jag kan se mig som FI. För min del handlar det om en psykologisk faktor att jag vill ha kontrollen på pengarna själv.
Räknar med en rätt hög skatt, 35%, på min tjp vid 55.

Ren FIRE är inte inkluderad i ovan siffror. Rätt säker på att någon friare typ av företagande kommer vara aktuell.