Hur går era 2022 löneförhandlingar?

Ganska bra nu!

Förra året fick jag en någorlunda stor ökning.
i år skulle jag få 200 SEK, vilket kändes helt fantastiskt dåligt i jämförelse med vad jag presterat och lagt ner tid, blod, svett, tårar och personlig hälsa för att få ett projekt att gå hem.

Sökte annat jobb till följd av detta, nuvarande arbetsgivaren förstod att jag var seriös först när det kom att jag skulle skriva kontrakt med den nya. Gamla arbetsgivaren kom med ett riktigt bra motbud i form av ny tjänst & högre lön, vilket jag accepterade.

Så totalt upp 14% på två revisioner :slight_smile:

3 gillningar

Fick runt 2,2% som var potten. Men kommer få löneökning i höst på 8,3% är det “lovat”.

Blev 12% ökning

1 gillning

Viktigt att man förstår att lönen inte beror på arbetsprestation utan på helt andra saker ofta.

På min arbetsplats är de som är bra på att sälja in sig själva, ofta bytt jobb och har lite ledningsuppgifter som har hög lön. De som är lojala, plikttrogna och har kunskaper som är extremt viktiga för företaget tjänar sämst.

Och ja, jag tjänar själv bra, mycket pga att jag bytt jobb eller ”hotat” med att byta.

När jag var ny trodde jag att de som är duktiga och jobbar hårt får högst löneförhöjning men efter ett tag knäckte jag ”koden”.

Sen finns det många, ofta kvinnor, som kanske inte bryr sig så mycket om lönen heller.

2 gillningar

Exakt! När jag var ny trodde jag med att man skulle ”visa framfötterna” och vara plikttrogen för att få högre lön. Inget kunde vara mer fel. Det viktiga är att byta arbetsplats.

Tänk alla resurser som går åt till att lära upp nya människor!

Anledningen tlll att det funkar så är väl att många är bekväma och inte vågar byta jobb, därför man kan hålla ner lönerna för trotjänarna.

3 gillningar

Sådär, då var även vi klara!
2,4 % som statligt anställd, ”potten” var 2,2 %.
Jaja… fick tillägget att jag gör ett fantastiskt jobb men att det helt enkelt inte finns mer.

6 gillningar

Hej, inom vilken specialitet arbetar du?

Radiologi.

~3,7% blev det till sist.

Anställd som IT-konsult på litet svenskt bolag. Min lön är redan “up there” så jag hoppas mest på någon indexjustering nuförtiden. Att byta inom Sverige skulle inte boosta min lön gissar jag.

1 gillning

Det blev 11% ökning för min del. Låg på ganska hårt att jag tyckte jag kom in i företaget på för låg lön.

1 gillning

Kom överens om 7% på grundlön och att jag fr o m nu får 10% årsbonus, vilket ska även gäller retroaktivt för hela 2022. Var bara möjligt för att jag har en fantastisk chef som verkligen kämpade för mig efter jag berättade tydlig att jag absolut inte var nöjd med de ursprungliga 3,8% jag fick via lönepott.

4 gillningar

Lärare, fick MER ÄN 2%! Typ, 2.05 eller något, mer än förväntat. Bättre än förra året vill jag minnas. (kollade nu, 1.65% förra året)

1 gillning

Blir att höja upp till brytgränsen nästa år så strax över 7% blir det för min del.

1 gillning

6zfe9a

Genomsnittsliga arbetsgivaren.

11 gillningar

Bytte jobb. Jämfört med gamla jobbet fick jag upp lönen 10%, +5 semesterdagar och numer övertidsersättning. Samma sektor, industri, stad och uppdrag som tidigare.

3 gillningar

Hota inte chefen vid löneförhandling, så är du avskrivit och han ser dig redan som en som har lämnat. Det får du inte mer i lön av. Bättre att upprepa vad du gör bra (de positiva områden han själv nämnde), visa statistiken och motivera varför du tycker att du har förtjänt en högre lön. Så är det inte säkert att det ger dig mer, och det är inte säkert att chefen är i en position så han kan ge dig mer. Så vet du och kan leta annat jobb. Försök altid att lämna som en trevlig medarbetar och bränn ingen broar….

Bör väl kanske främst vara intressant med hur många procent du höjt din timpeng? Är det 7%?

Den höjde jag i våras med 7.5%. Dock nytt kontrakt efter jul, får se vad det går att få.

1 gillning

Uppdatering: befodringen kom som utlovat från och med 1:a nov - +12% från tidigare ordinarie höjning på 3,3% - så totalt +15,5% jämfört med lönen i December 2021. Total löneökning nu +70% under sex år på jobbet, så en CAGR på 9,3% :slight_smile:

1 gillning

Löneprocessen för 2023 är inte klar än men runt 1,6% har nämnts ( Myndighet)