Hur går era 2022 löneförhandlingar?

Jo precis, men vad jag menar är att det i huvudsak beror på regionernas lönepolitik.

Det bästa man kan göra för högre lön eller högre konsultarvode är att tydligt peka på hur ens egen arbetsinsats har resulterat i bättre resultat för arbetsgivaren/företaget.

Helst ska detta visas genom en graf, diagram, eller sätt att visualisera siffror, då de flesta personer har svårt att tolka abstrakt information utan bilder.

Det är alltså mycket effektivare att komma till ett möte med en eller flera utskrivna bilder som visar på mervärdet av ens arbete, än att gå dit och bara prata.

Sen när det kommer till själva löneökningen, blir det viktigt med förhandling. Men det är jag inte så bra på och försöker lära mig mer om.

1 gillning

Hmm, om det bara fanns något man själv kunde göra för att påverka sin lön eller situation. :nerd_face:

2 gillningar

Byta jobb oftare? Absolut, det är en möjlighet.

Det är en myt att man måste byta jobb för att höja sin lön. Utöka sitt ansvar, absolut, men inte nödvändigtvis röra på sig.

1 gillning

Det förutsätter iofs att den som har makt att sätta lönen vet vad man gör, förstår vad man gör och bryr sig om vad som görs.

2 gillningar

Peters princip

Om man har minsta ambition att trivas på jobbet, göra karriär eller bara i största allmänhet ta ansvar för sitt eget liv så är det väl lämpligt att börja i den änden - har man en lönesättande chef som inte vet, förstår eller bryr sig så kan man ju visserligen fladdra med offerkoftan i ett helt yrkesliv, men personligen skulle jag göra något annat.

3 gillningar

Skulle inte hävda att jag fladdrat med någon offerkofta och skulle klassa mig som ambitiös vad gäller utförandet av mitt arbete, sett till att jag trivs på mitt jobb och ser till att karriären går framåt, så inget du behöver oroa sig över. Delar dock upplevelsen och håller med om att det inte finns något betydande samband mellan arbetsinsats och lön (avseende samma arbetstitel) inom regionen (av anledningarna ovan) utan att det får man förhandla sig till i samband med ny tjänst (nytt arbete eller karriärssteg). Min frustration över det (som kanske tolkades som en offerkofta) handlar snarare att jag upplever att inkompetensen hos lönesättarna leder till resursslöseri och ineffektivitet, vilket jag då tycker är dåligt för organisationen.

1 gillning

Hur gör du?

1 gillning

Läser man mellan raderna så byter han nog chef…

1 gillning

Exakt så. Om det krävs så byter jag arbetsgivare, men det har jag inte behövt göra så många gånger.

Tror stenhårt på att lägga mer krut på att välja chef än att välja jobb.

6 gillningar

Tanken har slagit mig.
Dessvärre kommer jag inte på något bra sätt att både vara egen och samtidigt slippa befatta mig med såna där, vahetterenu, kundjävlar.

Tror dessutom att du skulle få en jäkla jobbig chef …

4 gillningar

Jobb kan betyda lite olika saker men eftersom jag antar att du inte syftar på att du försöker få chefen sparkad, vill du förtydliga vad du menar med jobb i detta fall.

Om vi för resonemangets skull förutsätter att man är anställd på ett lite större bolag eller organisation, och inte ett litet familjeföretag.
Vidare antar vi att det finns ett flertal nivåer över en i hierarkin och kanske även ett flertal funktioner vid sidan.
Om man då är missnöjd med sin lönesättande chef så går det ju faktiskt att:

1. Prestera så överjävligt bra att man blir uppflyttad ett pinnhål. (Har provat, rekommenderas varmt)
  2. Uttrycka sin vilja att ta ett kliv i sidled och därmed byta chef.
    (Har provat, funkar också)
    Man behöver ju inte direkt röka jazztobak för att kläcka dessa kreativa idéer.
6 gillningar

Absolut. Det är svinjobbigt att arbeta för någon som alltid har rätt.

4 gillningar

Bra, då pratar vi om samma sak.

1. Håller med om att det fungerar att öka lönen genom att klättra i heirarkin, men det är ganska mycket styrt av tid snarare än arbetsinsats (AT 18-21 mån och ST 5 år). Därefter är det ofta så pass stor brist att det inte är några svårigheter.

2. Problemet med sidledes är att det fortfarande är samma HR-organisation som endast verkar bry sig om lönenivån (rimligen eftersom det verkar vara dess primära uppgift, inte hur eller om arbetet utförs). Via sidledes inom samma region kan man via chefsbyte på verka arbetssätt, arbetsmiljö mm vilket är bra och att rekommendera om man inte trivs men eftersom HR inte vill riskera att en lön ska stiga genom att olika chefer bjuder över varandra även om det är inom ramen för respektives budget (dvs att arbetskraft omfördelas dit den gör mer nytta) får man behålla sin gamla lön vid ett sådant byte, iaf där jag arbetar. HR arbetar sedan även för att det ska vara en sammanpressad lönebild för att inte riskera att någon drar iväg så att andra börjar begärs mer i lön, det hindrar närmsta chefen att från att fördela sin lönepott fritt (vid de tillfällen de är kompetenta nog att bedöma arbetet som utförs). Min bild är att man försöker utnyttja sin monopolliknande ställning till att pressa ner lönekostnaderna men utan att ta hänsyn till att det leder till arbetskraftsbrist, ineffektivitet och slöseri på skattepengar (som ju ändå kommer in trots att man inte har tillräcklig bemanning för att utföra sitt uppdrag inom vissa områden, varför det kan fortgå tillskillnad från privat sektor. Därmed inte sagt att jag tycker att vården ska finansieras privat (tvärtom), men jag menar att nuvarande styrning och maktstruktur behöver förändras.

2 gillningar

Om du sköter dig borde du kunna få 1000-1500 spänn mer i månaden.

/H

Absolut, om man är på fel ställe.
Personligen har jag stor respekt för hur mycket ansträngning som följer med ett byte av arbetsplats, att snabbt komma in i den nya rollen och att göra ett avtryck som en stabil resurs.
Jag har varit några år inom samma koncern nu, och även om jag bytt tjänst flera gånger så har jag mycket gratis och dessutom ett track record och ett nätverk som skulle ta mig mycket energi att bygga upp på ett nytt ställe.