Hur går man upp ur sängen som en aktiv förvaltare när man vet att det inte fungerar?

Något hänger inte ihop här… @nhb

1 gillning

Det konstiga är att somliga inte kan acceptera att jag gör som jag gör, trots att jag inte har delgett några detaljer. Jag har kört så i mer än 10 år och är nöjd med resultatet.

Egentligen handlar det inte om mig utan mer om bristen på acceptans att det skulle kunna finnas mer än ett sätt att placera.

1 gillning

Ok, alla accepterar det. Kan vi gå vidare nu? Eller har vi fler anekdoter att älta?

Förlåt men det här är ett helt absurt påstående och har ingen som helst koppling till vad vi har diskuterat här.

Klart att månen är gjord av ost!!
Vad skulle annars gubben i månen äta??? :older_man::first_quarter_moon_with_face::cheese:
Ergo verum est

2 gillningar

Folk som producerar BS har också ofta imponerande faktaresistens…

Bara för att inte dra alla över en kam eller kalla folk berättelser BS, jag tror inte att alla ämnar det som sådant. Men för oss andra är det rätt meningslöst att tjafsa om man kan slå index eller baserat på anekdoten “jag gör det faktiskt, har klara det i x antal år nu!”

Såklart finns det. Problemet är att ingen vill presentera vad de gör före de gör det så att säga, i realtid, vilket såklart motverkar trovärdigheten.

När man frågar (inte NHB då främst utan andra proponenter) hur det egentligen går till, beslutsregler, nuvarande innehav etc, så bemöts man bara av nedlåtande tillmälen att det krävs en viss begåvning (åtminstone var det så för ett tag sedan) och att var och en får väl göra på sitt sätt.

Anekdoter utan något som helst bevis på sitt påstående blir väldigt tröttsamt, speciellt efter flera år.

2 gillningar

Jag tycker att det finns något oerhört vackert i att det har gått bra att få långsiktigt god avkastning genom månadssparande i globala indexfonder utan någon som helst kunskap eller nedlagd tid.
Samma sak för alla som inte har gjort något val i PPM och hamnat i AP7-Såfa.

5 gillningar

Precis min poäng. Dessutom är det ju fullt naturligt att det finns ett antal individer som på ren tur klarar sig riktigt bra. Men jag kan inte ta en taktik som bygger på känsla eller ständigt uppdaterad metod på allvar. Anledningen är att den best aktiemarknaden är lånar sig dåligt för att lära sig bli bra på genom ren erfarenhet. Jag är tämligen övertygad om att man måste göra större dataanalys för att dra några som helst slutsatser, och lämna känslor hemma.

1 gillning

Ingen vad jag har sett kritiserar att du placerar som du gör. Däremot dina påståenden om förväntade resultat om man skulle placera som du (påstådd repeterbarhet) och även dina påståenden om orsak till dina resultat.

Alltså det är inte att du placerar som du gör som kritiseras utan att du påstår att det är specifka bakomliggande orsaker och att andra själva ska kunna lära sig göra likadant.

Du får helt enkelt börja leva med att dina anekdotiska berättelser inte accepteras som stöd för dessa påståenden av en del andra och att dessa personer kommer kritisera dig för att du gör dessa påståenden i den kontext du gör.

Om du inte brydde dig om att folk tror dig, ja då spelar det ju ingen roll.

2 gillningar

Det här är också rätt intressant. Ett bättre sätt att placera som ger högre förväntad avkastning är ju det precis ALLA letar efter. Kan man påvisa det skulle man revolutionera investeringsmarknaden. Låter väldigt likt snackat kring alternativmedicin och hur den vedertagna läkekonsten inte accepterar diverse otroliga resultat. Som om vetenskapligt baserad medicin inte utvecklas och tar till sig nya ideer som går att visa fungerar

4 gillningar

Det här är en viktig synpunkt. Vem lägger vi fram dom olika påståendena för?
Det är långt ifrån bara nybörjare på forumet.
Råd till en nybörjare eller en som hållit på i 30år? Råden är ju olika beroende på vad som efterfrågas.

Ett exempel som utspelades på forumet häromdagen.

En trådskapare ville ha inspiration samt frågade om aktier.
Personen i fråga hade handlat med aktier för många år sedan samt fonder som nu skulle säljas till förmån för aktier igen.

Det var uppenbart att personen investerat många år bedömningen +35-40år.

Ändå dyker det upp i kommentarerna att fonder är bäst, tänk på risk, ta inga investeringstips från nätet osv.
Hur tänker man då? Det är ju som att idiotförklara människor.
Jag är övertygad att man inte behöver snacka nybörjarsnack med personer som uppenbarligen varit på börsen längre än dom flesta.

Det i sej är viktigt att förstå, att alla har olika erfarenheter och investeringserfarenhet.
Eller är forumet avsett bara för nybörjare? Då får man ju i praktiken inget utbyte av att bara hänga här efter ett antal år.

Det är absolut ett problem ibland att man inte håller sig till trådämnet. Det är nog något som genrellt behöver snäppas upp här på forumet.

Det svåra kan dock vara svårt att avgöra erfarenhetsnivån. Inte alltid det är så tydligt.

Sen har jag också sett trådar med uppenbara newbees som får allehanda hårresande ”råd” där det kan hjälpa en medmänniska att tex hänvisa till RT sajten eller avsnitt 99 under devisen börja i rätt ända så att personen inte bränner sig och skyr investerande. Det hade ju varit riktigt skadligt.

1 gillning

Håller med, och jag är inte ett dugg bättre än andra.

1 gillning

Undrar vilka råd man kan ge till någon annan som investerat 35 år på börsen? Hur lätt är det att ge råd vilka rena aktier är bästa att köpa ? Eller hur lätt är det rek någon en dyr aktiv fond långsiktigt? Erfarna sparare på börsen kan knappast få bättre råd av någon annan på ett forum :person_tipping_hand: . Ingen vet om framtiden då kan man lika väl välja aktier själv :+1::grin: . Likadant hur trovärdigt är att få råd från någon som har köpt rena aktier i 35 år ?

Vad kallas alternativmedicin som fungerar?
…“Medicin”

5 gillningar

Det ska väl inte du ha synpunkter om eller? Frågar trådskaparen om tips råd om aktier, och du inte har några föreslår jag att du inte skriver alls.
Förstår faktiskt inte syftet.

Fråga?

Vilken färg på bil ska jag välja? Grön eller Blå?

Ahhh köp Gul köp Gul.

Ger inte ett skit i diskussionen med sådant svar……

1 gillning

Lite svårt jämföra färg på bilen med om det är bra köpa Axfood aktie till dagens pris ! :joy::joy:. Tycker du verkligen att man får goda råd ang aktie köp på ett forum ? Vem kan du lita på angående något som ingen vet något om morgondagen ? :thinking::wink: .
BS Börssnack DI är sådan mötes plats där man får alla möjliga råd om aktie köp att man blir nästan mörkrädd. Speleberoendet i högsta grad :joy:

Jag delar inte din uppfattning och jag tycker din liknelse haltar ordentligt.

Först och främst, frågar man på ett öppet forum och får svar gratis. Då får man inte svar på den fråga man ställer, man får de svar som besvararen anser hjälper personen mest. Går man till en rådgivare och betalar för hjälpen, då får man svar på det man specifikt frågar. Då kan man äver förvänta sig att få svar på den fråga man ställer.

Eftersom man får svar gratis från någon annan så är det besvararen som står för att ge det svar som den personen hjälper mest. Det som den besvararen kan få ut glädje av att uppleva att de hjälper den som frågar.

Fundamentalt annorlunda relativt att betala en rådgivare som besvarar dina frågor.

Sen haltar ditt exempel eftersom det inte besvaras med “gul”. Utan istället du bör välja detta och detta före du väljer färg, då finns varken färgerna grön eller blå tillgängliga så du behöver välja mellan gul, röd eller svart. Det är grundpremissen (val av färg) som är fel enligt de som svarar. Eftersom den svarar gör det gratis är det upp till den personen perspektiv som svaret kommer vara, inte den personen som ställer frågan. Vill man ha hjälp som stryker medhårs, betala någon för det…

2 gillningar

Så då påstår du alltså att man inte ska fråga på forumet om man vill ha svar på frågorna man har?
Betala, så får du svar på dina frågor.
Helt ärligt, det låter helt tokigt det du påstår.