Det är materiella tillgångar som ingår i den miljonen. Jag trivs bra i min hyresrätt så jag jag har svårt att se när ett köp av bostad kan vara aktuell. Bor i en tillräckligt stor lght för att det inte ska vara några problem den dagen man träffar en och skaffar barn. Men låt säga minst 5 år.
Vad menar du med pension 107% och 7% belåning. Skummande snabbt igenom Avanza auto, och det verkar vara typ som Lysa om jag har förstått det rätt. Varför har man pengarna på Avanza och inte på Lysa och väljer man själv hur många procent som ska läggas på vartdera?
Belåning är när man lånar pengar för att köpa fondandelar. Så för varje 100-lapp jag köper fondandelar för så lånar jag 7 SEK och köper fondandelar även för dessa pengar. Så länge räntan är lägre än förväntade avkastningen så kan man tjäna lite extra på detta sättet.
Avanza Auto är likvärdigt Lysa, jag har valt Avanza för att jag gillar att samla allt mitt sparande på samma ställe samt att det är enkelt att använda belåning.
Vad menar du med “väljer man själv hur många procent som ska läggas på vartdera?”
Om du däremot siktar på att köpa bostad om +5 år kanske en andel räntefonder kan vara att rekommendera. Då kan man köra Lysa eller Avanza Auto som @ErikG nämner som har sex nivåer (Avanza Auto 1 - Avanza Auto 6).
Jaha ditt upplägg låter väldigt genomtänkt. Även spännande att man lånar pengar för att maximera investeringen.
När man fyller i uppgifter kring ens sparande på Lysa och hur länge man man troligtvis kommer att spara så väljer den vilka preferenser som passar in bäst. I mitt fall visar den 81% aktier och 18% räntor. Är det likadant med Avanza?
Är egentligen mest intresserad av om man ska välja den förvalda rekommendation eller välja själv. Är rätt så grön därav mina frågor.
Vore trevligt att hitta den rekommendationen du skriver om. De verkar även rekommendera Lysa.
Om jag har förstått det rätt så väljer du själv hur många procent av ditt sparande du väljer lägga på respektive fond men hos Lysa stoppar man in den pengen man väljer att spara och därefter förvaltar den ens pengar efter det man har valt, som i mitt fall 81/19?
Fondrobot är ju smidigt men jag gillar att köpa fonderna själv, men det är ju en smaksak.
Här är några fina länkar från Rika tillsammans med exempel på fonder och fördelning:
Finns många nischbanker som erbjuder sparkonto med fin ränta, fria uttag och insättningsgaranti:
Fördelning mellan aktiefonder och räntefonder är ju väldigt individuellt. Jag är 38 år, gift, inga barn, bor i betald bostadsrätt. Jag kör en buffert på 50 000 kr på sparkonto med ränta och resten på aktiefonder.
Precis så. På Avanza kan man ställa in ett månadssparande på x kronor och även ställa in vad man vill köpa för de pengarna. Detta anger man i procent så då köps dessa fonder automatiskt varje månad. Med Lysa är det precis som du säger något de sköter åt dig.
Tusen tack! Detta var till jättestor hjälp. Helglektyren är räddad. Funderar att köra på passiva hinken med 100 aktier då detta är långsiktigt. Är redan i ”stay rich” fasen och vore trevligt med ”get rich” om typ 20 år.
Är det dumt att använda sig både av Avanza och Lysa samtidigt? Är Lysa 100% likadan som nedan?
Jag sjölv sparar i lysa och enkilda fonder samt etfer.
Lysa gör nig minst motiverad till sparandet om jag ska vara ärlig varför?
Jo när jag köper vanliga fonder så blir det mer tydligt ofta vad man äger man kan ex på på länsförsäkringar global indexnära vilka de fonder som står för 30 procent av portföljen är.
Så när man har 100k i fonden så blir drt inte enbart en siffra man kan då se att oj nu äger jag 6000 kr i apple, 4000 kr i det bolaget etc.
Samt kan man även se att nu äger jag jag såhär många fondandelar vilket kan göra mycket för motviationen nör man köper diverse fonder.
För mig när jag loggar in på lysa så får man mer en känsla av att jsg enbart ser beloppet jag har där o utvecklingen men känns mer “opersonligt”
Men det kanske bara är jag som tönker såhär.
Det sparandet som gjort mig mest motiverad är dock utdelandet etf indexfonder jäklar där blir man verkligen motiverad o spara och jag fattar att man lika gärna kan ta ut pengar från en vanlig återinvesterande fond men min hjärna gillar när det klirrar till i kassan varje kvartal så kommande år är det det jag kommer satsa mycket på
Tack för att du delar och intressant vinkel att se det på. Skulle nog säga att allt har sin charm. Spontant tänker jag det vore kanske bäst att ha pengarna på en och samma portfölj, så som i mitt fall ev Lysa. Ju mer pengar jag har på ett och samma ställe ju mer avkast ger det ju, ränta på ränta.
Mycket nytt för mig men verkar vara jätteintressant. Ju mer man läser ju roligare blir det. Ser verkligen fram emot detta.
Jag kanske missförstår dig men ränta på ränta effekten blir ju er mer för att man har allt i samma fond.
Säg att jsg sätter in 10k i en fond som ger mig 7ggr pengarna efter 25 år är slutsumman 70k
Säg att jag splittar upp det i två indexfonder som ger samma avkastning alltså 5k i vardera fond slutsumman landar ju på 35k i varje fond vilket blir samma summa som första
Eller du kanske menar att det ser ut rent psykoligiskt som atg pengarna växer mer?
Du menar nog att du är i “get rich” fasen och vill komma till “stay rich” men förstår vad du menar
Jag personligen föredrar att ha mitt sparande samlat på ett ställe. Det beror främst på att jag gillar att se totalsumman direkt.
Det spelar igen roll annars enligt mig.
Jo precis, portföljerna som @janbolmeson byggt ihop här ska motsvara 100% Lysa portfölj, sen skiljer ju säkert innehaven av aktier då jag tror Lysa placerar i andra fonder. Men riskmässigt är det snarlikt skulle jag tro:
Sen kan du ju kombinera ovan portföljer/Lysa med sparkonto med ränta. Räntefonder har inte gett någon säker avkastning senaste åren men det lär väl ändra sig nu med ränteläget. Men jag föredrar en säker avkastning på räntedelen i form av sparkonto med ränta.
Blev 200 tkr på Lysa med 100% bred och 100 tkr enligt rika tillsammans portföljen.
Jättetaggad och ska bli spännande att följa utcheckningen.
Fick lite panik när jag skulle sätta in pengar på Avanza då jag inte viste vad jag skulle välja, AF eller ISK men efter lite reacher så blev det ISK som flesta rekommenderade.
Blev också lite konfunderad om jag skulle köra klumpsumma eller sprida ut det på längre tid. Lyssnade till @janbolmeson rekommendationer och så fick jag det till klumpsumma. Den emotionella biten får jag leva med
Kul och lycka till! Tips på vägen: stirra dig inte blind på de dagliga kursutvecklingarna. Att det går ner några dagar/veckor betyder inget i det stora hela. Tänk på att detta är en lååångsiktig sparplan.
Jag startade också sparande hos Lysa nu veckan, ett 60/40 ISK.
Är ju grymt smidigt! Alla dessa fonder/aktier/räntor som man investerar i helt automatiskt
Majoriteten av mitt månadssparande kommer även fortsättningsvis gå in till mitt ISK på Swedbank i Access fonderna. Lysa ska jag enbart ha till en Mellanrisk-portfölj med ett mindre månadssparande.