Hur hantera tillfälliga likviditetsdippar?

Hej,

Har en fråga som gäller min frus aktiebolag som hon haft sedan 5 år. Hon har just startat upp igen efter ett års mammaledighet och har då etablerat nytt kontrakt på arrende hos den klinik där hon jobbar som konsult. Hon börjar med lite halvskralt konto. Första tiden är såklart förknippad med en viss tröghet då hon måste bygga upp en patientstock. Utöver detta så skickar kliniken en samlingsfaktura på 3 månadshyror, vilket uppgår till 68 000kr.

Nu kommer vi lösa detta genom att hon inte tar ut någon lön, men jag tycker det känns felaktigt ur någon slags företagsekonomisk synpunkt. Hon kommer ju att få sämre SGI och pensionsavsättningar osv och denna likviditetsdipp är högst tillfällig. Borde man inte kunna nyttja någon form av kredit för att bara täcka den här stora utgiften tills fakturorna rullar in om två månader?

Hur hade ni gjort? Ni vet alltså redan hur inkomstsidan ser ut över tid, det är bara att uppstarten med tomt konto och 3-månaders hyra är en tuff “Welcome back”.

Tack på förhand.

BR
Jimmy

Defintivt ingen expert men kan ni inte låna pengar till bolaget då?

1 gillning

Så hade jag också tänkt. Om ni har pengarna privat, låna ut dem till företaget för en ränta på säg t.ex. 6 procent. Alternativt har ni inte dem privat, se om ni kan låna privat och sedan låna ut dem till företaget.

Sedan vill jag även peka på att du kan ta ut lön för att bibehålla SGI, pensionsavsättning etc och INTE betala ut den. Det vill säga att man rent tekniskt för upp lönen som en skuld som företaget har till din fru. Då betalar man “bara” arbetsgivaravgift och skatt, men själva nettolönen betalas inte ut, utan förs upp som en skuld (och kan tas ränta på). Räntan betalar du sedan en privat skatt på 30 % året efter.

Sedan när likviditet finns, så kan man betala ut den på ett bräde.

6 gillningar

Stort tack för två goda råd Jan.

När det gäller första punkten. Vi har medlen privat, så det ska vi absolut kolla upp!
Andra punkten. Genialiskt ju! Vilket guldkorn!

2 gillningar

Jag hade faktiskt inte ens en tanke på detta. Tack Peter för ingången.

1 gillning

Jag hade i första läge försökt förhandla om att tillfälligt få delat upp klinikkostnaden för hyra månadsvis nu tillfälligt tills hon kommit igång. Borde vara av intresse för alla parter.

1 gillning

Med en skuld både till kliniken och till henne själv som anställd, se upp så att bolaget inte förbrukar halva aktiekapitalet med allt vad det innebär.

Jag hade tagit ut nära noll i lön ett par månader för att sedan ta igen det på årsbasis när intäkterna börjat rulla in. Detta förutsatt så klart att det finns en buffert i privatekonomin.

1 gillning

Vi pratar lite om KBR i denna tråden:

1 gillning

Tack @kristian5. Vi håller koll på balansräkningen.