Nu har jag inte tjänat lika bra som din tjej men jag var välbetald inom mitt yrke och visste att det skulle bli svårt att få lika hög lön om jag bytte arbetsgivare. Trivdes inte på jobbet och bytte tillslut till ett där jag fick gå ner närmare 40% i lön, med tanken om att mitt mående och hälsa är mer värt än en högre lön. Med facit i hand var det ett riktigt dåligt val. Den här arbetsgivaren är inte bättre än den förra, snarare sämre och ännu högre arbetsbelastning och krav på att lösa akuta saker på kvällar och helger. Jag ångrar verkligen att jag inte stannade på mitt förra jobb för då hade jag åtminstone haft en bra lön som kompensation för att jag inte trivdes. Således är gräset inte alltid grönare.
Det rent logiska hade varit att din tjej stannar och står ut fram tills ni skaffar barn. Hon ser till att spara så mycket som möjligt fram tills dess och sen lyfter hon en bra föräldrapenning under föräldraledigheten. Under föräldraledigheten söker hon nytt jobb. Om hon byter jobb nu till ett med betydligt sämre lön så kommer det göra stor skillnad på vad hon får ut under föräldraledigheten, vilket också är något hon bör ta i beaktande. Frågan hon måste besvara är om hon är villig att gå ner 40% i lön för ett jobb som kanske är lika dåligt eller sämre än det hon har nu?
Du frågade efter boktips och jag läser just nu Självmedkänsla på jobbet, och det låter som att den hade passat även hennes situation.