Hur hanterar man känslan av att inte hänga med?

Först och främst, grattis till det här. Det är en ENORM prestation. Det kommer alltid finnas någon som är rikare. Eller som någon skrev, om Bill Gates hade vaknat upp en morgon och haft Oprah Winfreys förmögenhet så hade han hoppat ut genom ett fönster. Om du ska jämföra dig, jämför dig med siffrorna här:

Forumet är EXTREMT snedvridet. Det är inte det normala, inte ens nära. Mitt genuina tips är att du tar lite pengar och firar med din sambo för ni har gjort något som fler än 9 av 10 aldrig har gjort eller kommer att göra. Verkligen, fira det! :clinking_glasses:

Ja, det är klart att jag känner igen det här. För mig var det till och med avundsjuka i vissa fall, särskilt med kompsiar som hade ärvt pengar eller företag från sina föräldrar. Jag kände att hur jag än skulle göra så skulle jag aldrig komma ifatt och jag kände till och med att det var orättvist.

Lösningen för mig kom mycket med hjälp av @MoaD och den coachning jag fick av henne och några andra goda vänner. För mig handlade det om att identifiera att vi inte spelar samma spel. Min ena kompis (som har mål att bli miljardär och är på god väg) brukar alltid skoja med mig - när jag säger att jag snart har alla pengar jag behöver - att jag bara har dålig fantasi. De ska köpa en sådan här eldriven yacht för 50 Mkr inom kort.

För mig handlade det således om att hitta vad som är viktigt för mig och att sikta på att nå det målet. För oss handlade om att ha en bra vardag, att kunna ha vissa områden (t.ex. ICA, vardag, träning) där vi inte behöver tänka på vad saker kostar, att Caroline inte ska behöva jobba, att jag ska kunna ägna mig åt olika projekt, att vi ska kunna resa lite med barnen under uppväxten och så vidare.

Sedan anser jag att det i princip bara är två saker som är värda att spara till i Sverige:

1. Boende
  2. Pension

Allt annat är mer eller mindre bonus. Med det sagt, så tömde vi mer eller mindre vårt sparande (tömde t.ex. barnens sparande) när vi 2016 köpte vårt hus. Vi köpte dessutom ett dyrt hus med Malmö-mått mätt (ca 7.5 Mkr) och det var tufft. Men vi resonerade som så, vad kommer vi ha för glädje av att ha X miljoner på kontot om vi inte omsätter det i något som ger oss lycka, energi, glädje och en mängd andra saker. Visst, vi räknade på det och gjorde det ansvarigt, men i princip det enda som var viktigt för mig var att vi inte sabbade vårt framtida liv som pensionärer.

Därav så brukar min rekommendation vara till folk, köp boendet under ansvariga former. Låt det kosta, för vad ska du annars lägga pengarna på? På samma sätt som använd bufferten i situationer där det behövs, det är ju det bufferten är till för (hade en kompis som nästan vägrade använda bufferten under Corona när hans företag tappade typ alla omsättning). Se till att ha en plan för din pension, ha en plan för oförutsedda händelser (sjukdom, dödsfall, arbetslöshet etc) och om alla de boxarna är ikryssade kör på. Sikta på att på 10 år och då kan man dessutom skita i om det är dyrt eller billigt just nu.

Ja, det är mitt lilla måndagsrant. :slightly_smiling_face:

27 gillningar