Fortfarande tar du lån på 2 msek utan amortering så halveras lånebördan på 40 år.
Till detta är 2% värdeökning högre än räntan så man går plus på att bo idagens lågränteklimat.
Fortfarande tar du lån på 2 msek utan amortering så halveras lånebördan på 40 år.
Till detta är 2% värdeökning högre än räntan så man går plus på att bo idagens lågränteklimat.
Så är det, men ens sparpengar kommer med all sannolikhet ha vuxit snabbare, och vidare torde drift och underhåll kosta ca 2% per år (killgissning). Så om vi ser framför oss 2 % värdeökning på boende så tror jag inte att boende kommer vara en toppeninvestering framåt, därav min analys i första inlägget om att den som hoppar på idag inte kommer göra en nämnvärd bostadskarriär.
Förhoppningsvis (för min del) har jag fel. Dock har jag, till stor del tack vare denna tråd, accepterat detta, d.v.s. att “tåget delvis gått” för vår del, men vi ska ändå hitta något som fungerar för oss och leva gott där 
Det är väl rätt naturligt att bostadspriser och löner utvecklas på liknande sätt. Räntan är förstås en ytterligare väsentlig parameter men det är ju också det hela.
Den ytterligare faktor som påverkar är olika områdens utveckling över tid. I vissa områden är turism en stor och viktig grej. I andra områden byggs ny infrastruktur. I vissa områden byggs vindkraftverk på varje kvadratmeter. På andra håll fylls fallfärdiga hus upp med personer med svag förankring på arbetsmarknaden.
Faktorerna ovan kan man nog hyggligt väl hålla koll på och förstå. Sedan finns en mer diffus utveckling kopplad till in- och utflyttning, demografi osv. Vissa områden var tidigare trestjärniga men rör sig uppåt. Andra trestjärninga områden rör sig nedåt. Det här har stor betydelse för prisökningarna över tid.
Om man nu vill öka chansen att “hänga med” tror jag att en gedigen analys av sådana här förhållanden, parat med en flexibel inställning till val av bostadsområde, kan ge ett bra resultat över tid.
Så är det, och om det är så springer inte bostadsmarknaden ifrån de som är utanför den, såvida man inte konsumerar upp all sin lön, utan sparar till insats. Dock har senaste 10-15 årsperioden inte fungerat så, varpå tillgångsekonomin har sprungit ifrån löneekonomin.
Visst, och det beror ju på sjunkande räntor i första hand. Dessutom har ju antalet rika personer ökat i samhället. Antalet bostäder i ett visst antal etablerat “fina” områden ökar inte så mycket och då ökar priserna istället.
Det är ju inte alls givet att den här utvecklingen ska fortsätta. Att vi får ett prisfall och ett påföljande antal år av stagnation är inte alls otänkbart. Det framstår inte som något märkligt att det skulle bli så.