Hur hanterar ni problematiska kollegor?

Hur hanterar ni kollegor som fungerar dåligt på er arbetsplats? Alltså har en negativ påverkan på det ni försöker skapa tillsammans.

Det finns ju olika sätt att fungera dåligt, men jag råkar ha en kollega som jag anser kraftigt underpresterar. Uppgifter tar lång tid att genomföra och med tveksam kvalitet. Personen har dessutom hög frånvaro så saker kan bli liggande.

Jag har kommit fram till att man som enskild person inte kan göra något. Klagar man öppet så anses man vara en mobbare. Klagar man hos chefen är det man själv som är besvärlig. Det enda jag känner att jag kan göra är att försöka undvika att mina egna uppgifter på något sätt blir beroende av något han gör.

Det har även varit lärorikt. Jag trodde inte att man kunde göra så här lite och fortfarande behålla jobbet på ett seriöst bolag.

14 gillningar

För att kanalisera min inre Denkmal så skulle jag säga att man borde välja chef före man väljer arbetsplats. Om inte chefen klarar av att ta feedback och hantera en problematisk kollega, då är det sannolikt fel arbetsplats. Det kommer inte bli bättre över tid.

28 gillningar

Jag har accepterat det fullt ut. Jag förväntar mig inte något. Särskilt inte av en grupp. Jag undviker i först personen och sedan arbetsplatsen/ situationen.

2 gillningar

Sant. I mitt fall är chefen en person som nästan helt fokuserar på de mjuka värdena. Trevlig stämning och harmoni i teamet är det han värdesätter. Min underpresterande kollega är trevlig och fungerar socialt. Att det stressar resten av teamet att han inte presterar något och att det, under ytan, skapar motsättningar som inte får yttras, verkar han inte förstå eller fästa stor vikt vid.

7 gillningar

Ok, nu är jag genuint nyfiken - keep in mind att jag aldrig har varit anställd - så jag har en helt sned syn av verkligheten.

• Är verkligen lösningen att “ge upp”?

Jag upplever att det blir ju som att vara i en pool där det faller ner löv och fågelskit så man flyttar sig lite, men till slut blir ju poolen full och man har bara ett litet hörn kvar att vara i.

Är det inte bättre att antingen försöka städa ut poolen eller byta pool?

Ping @tankespjarn, @JFB och ni andra, vad tänker ni?

3 gillningar

Helt crazy. Förlåt dum fråga, kan man inte gå till hens chef?

1 gillning

Nu har jag haft tur och har överlag bra kollegor, men då och då springer man på någon som man liksom märker är mer ivägen än till hjälp.
Jag har också turen att oftast vara den som blir tillfrågad om råd (ingår i min roll) så folk jag inte gillar… då hamnar deras mail längre bak i kedjan på folk jag ska hjälpa…
Om det skulle vara någon i ett närmare team som man liksom måste interagera med… ja då tänker ju jag att första steget är att prata med personen själv.

“Du jag märker att de där 3 uppgifterna verkar dra ut på tiden, är det något som är särskilt svårt där?, behöver du hjälp så kan vi fråga chefen om det, mend et är viktigt att de här grejjerna blir gjorda i tid.”
“Jag hör att du kommer med pikande kommentarer i projektet samtidigt som det känns som att du inte lägger in 100%. Är det något vi andra har gjort fel mot dig eller bara något du inte tänker på?..”

Alltså vi är alldeles för oroliga för att bara ta snack med folk i enrum. Men skriv INTE mail om sånt här. Ta det helst face to face, eller ring upp på teams med kameran på. Annars blir det lätt fel signaler.

Är det däremot så att personen presterar kasst, dvs inte ett attityd problem utan brist på förmåga, så blir det ju svårt, det går ju inte att att bara säga åt en person att typ “Get some skills”…

6 gillningar

Om det är en kollega på samma nivå och du inte har några formella befogenheter att bestämma över hen, och det inte är något rent kriminellt, så ja, det är bara att ge upp. Du gillar inte din kollega för att du tycker att kollegan är kass. Jaha, vad ska chefen säga?

Jag tror att man bara kommer framstå som besvärlig. Tänker att chefer är stressade nog som det är utan att någon med prestationsångest kommer och klagar på en kollega som tydligen inte är tillräckligt bra. Antingen vet cheferna redan att denna person inte är bra men pallar inte/vill inte/kan inte göra något åt det, eller så vet man inte och då exponerar du ju bara chefens egen okunskap om situationen. Jag tror chefer generellt vill ha duktiga och följsamma medarbetare, inte besvärliga jävlar som klagar på andra.

4 gillningar

Är chefen bra - prata med chefen.
Är chefen dålig - byt chef.
Är du inte redo att ta uppkommen konflikt - byt arbetsplats.

Alternativ 4: FIRE :wink:

23 gillningar

En person i min närhet är just nu inne i en sådan här sväng. Började nytt arbete i en serviceroll som hen har stor erfarenhet av och omtyckt i liknande roller, gillar utveckla osv, blev upplärd av en äldre kollega och ska samarbeta med två andra kollegor.

Den ena kollegan är mest energitjuv och gnäller på hur dåliga cheferna är, men det går att hantera. Den andra är dock mer extrem, skäller ut kunder, är totalt ostrukturerad, skäller på kollegorna att de gör fel trots att de gör som de blivit upplärda, får stora känsloutbrott och stormar ut, smäller med dörrar, kastar papper omkring sig, är extremt närgången osv osv.

Detta har tagits upp med chefer, fack, skyddsombud, HR. Många i omgivningen verkar förstå att den extrema kollegan inte är bra, men ändå verkar de skydda hen. Arbetsgivaren antyder att personen i min närhet är problemet istället. Eftersom ingen tar tag i det har personen i min närhet nu blivit sjukskriven pga stress, då det verkar vara det enda som biter på arbetsgivaren.

Jag vill ge råd men har svårt, då jag inte ens kan sätta mig in i hur det kan få gå till så på en arbetsplats och hur enkelt det egentligen skulle vara att få det lite bättre genom små förändringar och samtal, bara viljan från arbetsgivaren finns.

4 gillningar

Vissa är väldigt knepiga, antingen av känslomässiga, sociala eller politiska skäl.

En del vill bara gnälla och de vill inte att det ska bli bättre, de gillar att vara principiellt sura på ledningen/makten. En del är inte överens om de mest grundläggande värderingarna, tex att det skrivit på ett avtal om att de ska jobba mot betalning… Dessa kan fly sina arbetsuppgifter. Sedan finns det de som älskar att skapa intriger och påhittade motsättningar. Ytterligare en sort är den som blir aggressiv och obehagligt dominant.

Tror faktiskt aldrig att jag varit med om att en problematisk kollega har skärpt sig på ett vuxet vis. Bästa är att omplacera. Att hoppas på att några samtal ska förändra saken är att hoppas på alldeles för mycket.

6 gillningar

Har en kollega som jobbat nåt år mer än mig på arbetsplatsen, under mina 3 år så har hen aldrig jobbat över, aldrig jobbat en full arbetsdag. Alltid 10min extra förmiddags- och eftermiddagsrast. Alltid långa luncher. Sitter 1h varje dag på toan. Skriver aldrig komptid när hen går till frisören/massage 1h.

Nu har hen kommit 30 min efter mig och gått 15min före senaste året så tröttnade och frågade chefen ifall personen gått ner i arbetstid och om vi inte behöver registrera komptid :sweat_smile:. Han lyssnade men behövde egna bevis samt tyckte att jag spionerade/läggde näsan i blöt.

Känns spontant svårt då jag inte tror att chefen kommer göra något då det gått några månader o personen fortsätter som vanligt (nej jag vill inte byta jobb).

2 gillningar

Möjligen finns det någon form av problematik (diagnos/beroende) med i bilden som cheferna inte informerar om. Då blir de ju rätt bakbundna. Det kan vara svårt att tolka vad som händer om man inte har full insyn.

3 gillningar

Känner mig mer och mer trygg i mitt val att bara ignorera situationen :slightly_smiling_face:

9 gillningar

Glad man blir ändå att vi inte är den enda arbetsplatsen där 20 % av de anställda gör 80 % av jobbet :-). De positiva som jag ser det är nog att jag blivit inspirerad att börja plugga igen!

9 gillningar

En lösning är att inte bry sig om andra maskar eller är kassa. I det andra fallet kan du alltid ge råd och tips för att få de att prestera bättre om de själva vill. Glöm inte heller bort att allting är relativt. Om 80% av personalen maskar tycker de förmodligen att det är det tempot som gäller då de flesta andra håller samma tempo.

Dålig attityd till kunder, arbetsplats etc. bör du självklart ta upp med chefen.

Om du inte står ut är oftast det enda som hjälper att byta jobb själv, men kom ihåg att gräset oftast inte är grönare på andra sidan heller.

3 gillningar

Det här har jag svårt att fatta, varför bryr man sig om andra på arbetsplatsen är kassa? Om du inte är chef är det ju inte ditt ansvar. Det är alltså en genuin fråga. Jag har många gånger jobbat med folk som inte kan undvika att irritera sig på folk som inte ser tillräckligt stressade ut till och med. Men problemet ligger ju hos den som stör sig primärt. Fokusera på jobbet, man har betalt för att producera.

2 gillningar

Personen har troligtvis i princip samma lönenivå, hur kul är det att vara den som tänder och släcker varje dag medan den andre jobbar ca 2-4 veckor mindre per år om man räknar ihop allt tidsfuskande?

5 gillningar

Fast, producerar du i grupp med folk som inte gör sin del, då får du dra större del av lasset.
Jämför med ”grupparbetet” om Rumänien som gjordes i femman. Håkan gungade på stolen och kastade suddgummin och Martin retade tjejerna och suckade. Ditt eget arbete gav er alla godkänt.
Jag har mött flera Håkan och Martin under mitt yrkesliv.

(Och ja, självklart, det handlar också om hur arbetet och arbetsplatsen är organiserad. Har det inte grupparbeteskaraktär så spelar det mindre roll.)

5 gillningar