Hur har kom du fram till att solpaneler INTE lönar sig?

Realiteter eller hur @Jonteluring m.fl.
P.s, läs även regeringskansliets protokoll hur det röstats om nedläggningen av befintlig kärnkraft sedan 2014. Eller förslaget att utöka med Ringhals 5 och 6 och vad det hade betytt för minskningen av fossila utsläpp fram till 2045…

Jag fick ett leasing förslag från wasa kredit pga av bankman som helst sysslar med botten lån .
Offert 329 000kr + moms och leasing med 429 000kr på 10 år och då är inte momsen räknad för jag bedriver lantbruk . Och anläggningen ska producera 25 000 kWh och jag förbrukar den mängden ca /år . Men jag förbrukar det på vintern och inte på sommaren som jag förbrukar ca 1000kwh ,jag är rädd att många hoppa på det här med solceller utan att ha räknat riktigt.

Vi har beställt solpaneler som kommer att installeras i kommande veckan, lite synd att vi pga leveransproblem inte fick dem i juni.
I kalkylen räknade vi på att det antagligen har något lägre avkastning än indexfonder, om man då inte räknar med glädjekalkyl eller att dagens elpriser består långsiktigt.
Men trots detta känns det fördelaktigt av olika anledningar.
1 Vi har redan mer pengar i indexfonder än solcellerna kostar, och solceller ger en form av diversifiering enligt mig, dvs solceller och indexfonder har olika risker och avkastningen kan variera men det känns inte stark korrelerat att växelrikataren går sönder och att börsen kraschar.
Inte heller börsens avkastning och elpriset känns som att det är positivt korrelerat, möjligtvis negativt korrelerat?
2 Något form av inflations-skydd, man betalar solcellerna med dagens pengar och elen med framtida pengar, kanske tänkt fel här ?

3 gillningar

En potentiell kostnad som jag börjat ta med i beräkningar är att solcellsanläggningar som är en del av det allmänna elnätet med all sannolikhet kommer att behöva bekosta den ökade instabilitet de tillför det allmänna elnätet. Para det med borttagna subsidier och slopade gratis elcertifikat så innebär det att solceller som inte är på en egen sluten krets i framtiden med all sannolikhet inte kommer att vara lika lönsamma.

Då är frågan om lagstiftare kommer vara sugna på att låta sådana förändringar slå retroaktivt eller inte.

Jag har läst delar av diskussionstrådar på forumet avseende om det lönar sig med solpaneler eller inte.
Jag har dock inte läst om följande resonemang. Kommentera gärna om jag tänker rätt eller fel.

Låt oss säga att solpanelerna kostar 200 tkr. Då är det en initial kostnad/investering på 200 tkr. Fördelaktiga kalkyler för solpaneler uppvisar en återbetalningstid på 10 år.

Ett alternativ till att skaffa solpaneler är att investera pengar på börsen, i någon/några indexfonder som rekommenderas här på forumet. Enligt forskning fördubblar man det investerade kapitalet i genomsnitt efter 10 år.

Efter 10 år: Solpaneler ±0 kr. Börsen +200 tkr.

Tänker jag rätt eller fel?

Mvh…

Du måste väl betala elen du skulle fått från panelerna om du satte pengarna på börsen istället?

Varje år tjänar du in pengar från dina paneler eftersom du slipper köpa el och tjänar på att sälja, -200tkr börjar du med. Sen går du mot noll - efter 10 år i bra case.

1 gillning

Varför är det optimalt att solkraft är decentraliserat, när vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, kolkraft, oljekraft osv är centraliserat ?
Det borde finnas skalfördelar med större solanläggningar jämfört med små solfångare på villatak.

Ja, och i det andra fallet, där du sätter in 200k på börsen, var får du pengarna att betala elräkningen ifrån?
Du kan tänka fallen som att du antingen betalar 200k i elräkningar i förskott, eller utspritt över 10år.

Låt pengarna vara kvar på börsen och fundera om de pengarna du skulle betalt elräkningar med räcker för att betala ett lån som du köper solpaneler för plus den el du fortsatt behöver köpa. Gör det inte det har du ingen affär och vice versa.

1 gillning

Självklart finns det skalfördelar.

Småskalig solkraft är nästan tre gånger så dyr som storskalig kraftproduktion av andra slag, såsom vind, vatten och kärnkraft.

Förr eller senare kommer politikerna inse att pengar som idag läggs på subventioner kan göra bättre nytta på andra områden.

Det är nog inte riktigt så enkelt, det är nog bra med både och.
Jag får betala ca 1 krona i nätavgifter i för min el varav ca 70öre är rörligt, det finns idag kapacitetsbrist i näten och elnät är inte gratis. För varje hemmaproducerad kwh minskar belastningen på nätet vilket är värt en del.

2 gillningar

Har @janbolmeson 's tillfrågade experter för fem år sen sagt att elpriset i SE4 under 2022 skulle snitta 1,60 kr per kWh (±20 öre)? Vad är annars den expertens chansning om 50-90 öre värd?

1 gillning

Välkommen till forumet!

Den aspekten brukar vi beakta när vi räknar. Ta en titt på inlägg 155-163 i denna tråd där jag och @AimHigher tuggar argument och kastar siffror på varandra :grinning:. Återigen bör jag nämna att min anläggning köptes “billigt” för två år sedan.

Kortfattat: om man lånar till panelerna, och investerar intäkterna på börsen (vilket är den rimliga jämförelsen om alternativet är att investera investeringskostnaden), blir kalkylen rätt intressant.

Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

3 gillningar