Hur har kom du fram till att solpaneler INTE lönar sig?

Där räknade du ju precis upp var panelerna ska sitta Fonzie! Sjukhus, äldrebonden, företag etc. Där de gör av med strömmen dagtid. Inte hemma hos Warren H som är på förrättning o kommer hem efter 18:00.

Eller hade vi dem centraliserat i stor skala och skickar strömmen dit den behöv via elnätet :thinking:

I praktiken är det inte många som är intresserade av vätgas på kommersiella grunder (alltså utan subventioner). Det är dessvärre ingen lösning på kort eller medellång sikt.

• Verkningsgraden är runt 30%. Om man tänker sig ersätta planerbar kraft med vätgas som kombineras med sol och vind så skulle det krävas enorma mängder med nya produktionsanläggningar.

• Tekniken är inte färdigutvecklad. Det finns ännu inga storskaliga anläggningar i kommersiell drift.

Javisst, det finns flera projekt i USA där dom bygger konstgjorda dammar för att pumpa upp vatten med solel sen släppa på till turbiner när man behöver elen. Det fungerar som helt vanlig vattenkraft, energi är konstant så vindkraft hade nästan varit ett bättre alternativ då det kan generera mer effekt under kortare tid.

Dvs, typ lika effektiva som en bensinmotor :innocent:

Om vi använder vätgastillverkning vid fjärrvärmeverk så kan man nå markant mycket högre verkningsgrad då vi även tar till vara på restvärmen.

Jepp, men applikation att använda vätgas som energibärare finns redan i fordon.

Det som saknar är som du säger att skala upp tekniken och göra det i större skala. Men det finns iaf mycket pengar för att försöka lyckas med detta…

I praktiken är det ju inte jätte svårt, ta rent vatten tillsätt två elektroder slå på spänning och sen säkerställa att gasen från anod och katod inte når varandra…

1 gillning

Det är ju nu inte något specifikt för just USA, finns över hela världen.

1 gillning

Räknade litegrann och ett vattenkraftverk med 40 meters fallhöjd har en kapacitet om 1 kWh per 10 kubik ( enligt SMHI). I en normal 50 metersbassäng så skulle mängden vara 2500 kubik dvs 250 kWh ca 3 månaders elförbrukning för mig som bor i lägenhet, om då uppvärmning sker med fjärrvärme och är exkluderad i kalkylen.

Verkningsgraden är dock 0%. :slight_smile:

Mitt intryck är att den kommersiella utvecklingen av vätgasteknologi drivs av behovet att ersätta fossila bränslen i industriella processer och i transportsektorn. Där tror jag vi kommer att se stora framsteg kommande år.

Men, jag har mycket svårt att se att samma teknologi ska kunna användas för storskalig balansering av elsystemet, att basera ett helt kraftsystem på sol, vind och vätgaslager funkar ännu inte.

1 gillning

Ja du har helt rätt, i dom bästa av världar så tar varje kommun sitt ansvar att kraftbalansera sitt elnät efter bästa förmåga men det tror jag aldrig kommer att hända utan nu är det kärnkraft som gäller för hela slanten. Tyvärr lite tråkigt för jag tror det hade skapat nya jobb och uppmuntrat unga till att studera mer inom området.

Pumpkraft är bra, men kräver ordentliga höjdskillnader och stora reservoarer. De förutsättningarna finns inte i södra Sverige, tyvärr.

I norr används det redan till viss del, men möjligheterna att bygga ut är begränsade.

1 gillning

Då får man helt enkelt bygga konstgjorda dammar i södra Sverige om man skulle sätta priset i kontext mot hur mycket kärnkraften kostar och kommar att kosta så vore det intressant att jämföra pris per MWh rakt av.

2 gillningar

Det hade varit väldigt intressant att se en kalkyl på det!

1 gillning

Frågan vad som kommer gå snabbast, lösa vätgaslagring eller små modulära kärnkraftsverk. Jag anser vi måste satsa på båda teknikerna då jag personligen är osäker vilken av teknologierna som har framtiden för sig.

Personligen tror jag att båda teknikerna ligger typ 10 år bort och sen kommer vi få fissionskraft om typ 30 år som medför att energi via vätgas vinner :joy:.

Eller så satsar man vidare på det som fungerat finfint i Sverige de senaste 50 åren.

Varför leta efter ny teknologi när det finns beprövad sådan?

Eftersom vi pratar om att vi behöver fördubbla vår elproduktion inom närmaste 20 åren, svårt att göra det om vi inte förnyar oss.

Om elproduktion faktiskt ska fördubblas inom 20 år och samtidigt vara fossilfri så finns det inte mycket att välja på.

Dessutom kan man fundera över den politiska aspekten. Vad händer om Europa får en hård vinter?

Det krävs nog inte speciellt många bortkopplingar innan opinionen är redo för en återgång till rysk gas och/eller utbyggd kärnkraft.

Hur ska politiken i sådant läge kunna gå en annan väg?

Feldheim i Tyskland har varit självförsörjande i över 20 år, en by på 130 invånare.

Vi har två val modulära kärnkraftsverk eller vätgaslagring :man_shrugging:

Jodå, håller med men eftersom det inte räcker till då? Pensionärer, barnfamiljer, sjukskrivna, arbetslösa och alla andra som kan bidra till vår gemensamma elprodukttion?
Verkar som att den svenska avundsjukan håller ett hårt grepp om saker som ändå skulle gynna oss alla i det stora!

1 gillning

Intressant krönika kring gröna energislag,