Hur har kom du fram till att solpaneler INTE lönar sig?

Det är nog inte ett så stort problem, finns många nischade branscher som jobbar likvärdigt. :slightly_smiling_face:

Nä, det finns ju så klart mer effektiva sätt att subventionera fossilfri elproduktion och självklart kommer politikerna att agera utifrån det, förr eller senare.

Man bör inte heller bortse ifrån att politiker historiskt gärna beskattat energiproduktion, så på sikt kan det mycket väl komma någon typ av beskattning av solceller.

1 gillning

Håller helt med dig, bidraget för laddstolpar är också skevt, jag som bor i hyresrätt och vill köpa elbil får vackert vänta tills hyresvärden väljer att installera laddstolpar. Det har dom nyligen gjort hela 4 platser på 90 parkeringar.

Såhär är beräknad produktion fördelad på vår anläggning.

1 gillning

Med tanke på elpriserna så vill jag påstå att elbehovet är högt och kommer öka ännu mera i framtiden.
Ser man till det lilla, så kan ju ett kvarter med många anläggningar frigöra effekt i transformatorstationen som kan nyttjas av andra, samt skjuta till överproduktion vid sol.
Det gynnar ju utbyggnad lokalt samt klimatomställningar osv. Tillsammans producerar ju microproducenter en hel del totalt sett.
Lägg därtill den elförbrukning som inte nyttjas i nätet, utan används direkt hos dessa producenter.

Om jag får sticka ut hakan lite så gissar jag att det kommer skatteändringar redan med nästa regering.

SD har aldrig gillat solceller, eller elbilar för den delen, och deras satsningar behöver finansieras på något sätt.

Du menar att elen i din väggkontakt finns ju där ändå… :smiley:

Kanon. Kan du plotta intäkerna också?

Tänker man har olika kurvor baserat på ens årliga genomsnittsförbrukning. Då kan man optimera sin installation.

Man får nog använda en schablonförbrukningskurva som då matchas med produktionskurvan. Kan tänka mig man har lite olika schablonförbrukningar. Men misstänker att de flesta ligger runt 400-700kWh/månad när man har som högst produktion, det är skillnaden om man har ett Ohlin eller Bolmessonhus på vintern som drar olika mycket värme :slight_smile:

Ialla fall var det den låga egenanvändningen som gör att jag inte riktigt ser nyttan. Men det var förr, då elpriset var lågt sommartid. Jag har inte räknat med skatterabatten i kalkylerna fullt ut, den är politisk.

Men numera vette tusan, frågan är hur låga elpriser vi får sommartid med allt varmare klimat, lite vind och kärnkraft på sommaren?

Vi bytte tak i april och övervägde solpaneler samtidigt, men valde att inte göra det. Tyvärr, det hade varit en kul grej!
Men, vi kunde verkligen inte motivera ekonomin i det. Vi bor i S1 och har låg elförbrukning (fjärrvärme och ingen elbil). Vi hade köpt villan strax innan och betalade takbytet kontant, vilket redan var en dyr historia med stora ytor, vinklar och balkong. MYCKET pengar ut samtidigt alltså, och det var lättare att motivera att ha en buffert kvar än solpaneler. Kanske i framtiden!

Jo, jag förstår att den elen i mina uttag behöver komma nån stans ifrån. Men när jag behöver den på kvällen, morgonen och vintern då står ju grannarnas produktion nästan still… den elen de producerar har de ju sålt på dagen när jag är på jobbet.

Du har så rätt, jag hoppas dom ser nyttan med batterier då det hjälper att kapa effekttoppar ganska effektivt. Man kan inte få allt men det är i alla fall ett steg i rätt riktning. :slightly_smiling_face:

En solcellsanläggning är igång många timmar på ett dygn från tidig vår till sen höst, även vid kaffekokningen vid 07.00 och maten vid 18.00.

Vad har du för jobb som inte gör av med el? Den elen kan ju också komma från en solcellsanläggning i närheten. :smiley:

Vintern är det dock sämre med.

Är befintliga vattenmagasin för vattenkraft ett “batteri” för överproduktion av sol- och vindkraft? Alltså, kan man spara mer planerbar energi till den kallare årstiden, i form av vatten i magasinen, på soliga dagar tack vare produktion av solel?

Jag antar att det inte funkar så, eftersom jag inte hört det argumentet. Men är det någon som i så fall kan förklara varför?

Fungerar så men en viss mininivå på flödet så att vattenkraften inte torrlägga floder, antar att det har att göra med att man vill ha fisk i floderna.

Idag medför detta att vattenkraften får släppa förbli vatten utan att ta vara på energin under soliga och blåsiga dagar.

Blir också en förändring snart då den avgående regeringen har höjt kraven på minimumflöde så blir mer förlorad el.

Ok, ingen eller svindyr el dagtid då till sjukhus, pensionärer, barnfamiljer, sjukskrivna, arbetslösa, etc som är hemma dagtid och behöver el…? Med tillskott av solel från villaproducenter kan kraftbolagen spara vattenkraft och annan planerbar el så du och alla andra kan få billigare el kvällar och nätter. Men prio kanske är att hellre betala lite mer själv än att någon annan också får lite mer…? :thinking:

1 gillning

Ah, jag förstår. Ett underdimensionerat och långsamt läckande batteri, med andra ord. Inget som ensamt löser icke styrbar överproduktion. Tack för svar!

En icke oväsentlig utmaning är att det inte alltid blåser eller är soligt, men ändå behöver sjukhus, industrier och kaffebryggare el. Vattenkraften långt uppe i norr kan inte ensam kompensera för detta i södra Sverige. Inte heller batterier, vätgas eller fler kablar från norr.

Man behöver alltså någon annan kraftproduktion i syd som står beredd att ta hela energibehovet när vinden mojnar och molnen skuggar solen.

På kontinenten kompenserar man med gas och kol. I Sverige med kärnkraft och kraftvärme.

Det är dyrt att bygga dubbla system, där det ena ska stå på tomgång när det väderberoende systemet producerar.

2 gillningar

De flesta solenergi citat inkluderar diagram som denna

Jag tänkte på realistiska sådana, inte offertbaserade :slight_smile:

Det är anledning till att så många är intresserad av vätgas för energilagring.