Hur har kom du fram till att solpaneler INTE lönar sig?

Ja, fast jag inser nu att avdragssystemet här premierar mindre installationer mer än i Sverige, eftersom avdrag endast görs på arbete och inte material.

Bor du i Finland Esko? Jag skulle inte bli förvånad.
Jag är avundsjuk ni gör allt så enkelt och konkret hela tiden. Helt rätt att göra så, snart kommer ni subventionera batterier också då ni inser fördelen. Vänta du bara.

Medans i Sverige ska det vändas runt sjuttioelva gånger och resultat är fyra gånger sämre än förslaget.

1 gillning

Försäljningen var inte värd så mycket mindre än egenförbrukat för mig i Augusti (som är min första månad som solfarmare).

Den sålda elen betingar ett högre värde än snittpriset över månaden eftersom elen oftast är billigast på natten när solcellerna inte producerar. Det tillsammans med skattereduktionen gör att såld el inte är så mycket mindre värd än egenförbrukad.

Värde egenanvänt var 476 öre/kWh, värde såld el 448 öre/kWh.

Snittpriset på endast elen (exkl moms) var 323 öre för köp och 383 öre för sälj.

2 gillningar

40 % egenanvändning är väldigt optimistiskt utan batteri. 25-30 % är mer realistiskt.

Sen får du en bättre kalkyl tack vare ett relativt högt bundet elpris. Kanske rimligt, men värt att tänka på när du jämför med andras kalkyler.

Jag tror många av oss som redan har anläggningar inte riktigt tagit in hur dyrt det har blivit att sätta upp nu. Vår anläggning är två år gammal och kostade 97.000 kr för 11.7 kWp, ca 8.200 kr/kWp. Det kan man ju bara drömma om idag.

Om jag stod inför valet paneler/börsen idag hade jag valt börsen. Min känsla är att börsen är billig och solpaneler alldeles för dyra i dagsläget. Min gissning (som mest sannolikt är fel, men vem vet) är att det omvända kommer gälla om 3-4 år. Panelerna har historiskt sett sjunkit i pris med tiden, men nu är det någon slags glitch i systemet.

3 gillningar

Kommer ihåg kalkylen i offerten man fick va någe man inte trodde på för fem öre… Bara en glädje kalkyl me fantasi siffror… Jag titta på ens egna förbrukningar i kwh sommar som vinter å vi har bara typ dubbel förbrukning på vintern mot sommaren tack vara att uppvärmning sker men vedpanna… I kalkylen räknades de att skiljaden skulle vara 1 till 5… Dvs 5 gånger så stor förbrukning på vintern mot sommaren… Nu när man haft solceller över 1,5 år så vet man hur mycke de produseras, säljs samt egen förbrukning…
Vi produserar över 12.000 kwh om året, köper 7.000 å använder 3.000 av de produserade å säljer 9.000… Tack vara de höga kwh priset så kommer troligen årets elräkning vata totalt för året i närheten av noll kr…
Allt de hade blivit någe helt annat om man haft en bergvärmepump eller annan uppvärmning… Troligen en större anläggning me solceller å framförallt gått åt mer förbrukning av el på vinter halvåret är solen lyser me sin frånvaro… Me andra ord sämre lönsamhet…

Eftersom panelerna inte ger energin när den behövs i en villa (fel årstid och fel tid på dygnet) så är ju paneler inte främst en investering i en energikälla. Du kommer få sälja merparten av elen på en marknad. Och köpa merparten av din el på samma marknad vid en annan tidpunkt. (Vintern o kväll/morgon)

Dvs. paneler är då främst en spekulation i framtida elpriser.
Då tycker jag det verkar onödigt att köpa värdepapper som ska skruvas upp på taket… bättre ha sina värdepapper i en app. Tex Avanza.

Har man däremot en fastighet(kontor, industri etc.) som kan förbruka den producerade elen på sommarhalvåret dagtid är det ju att betrakta som en energikälla för huset.

:thinking:

2 gillningar

Jag valde att betala av bolånen istället, känns som en bättre sänkning av månadskostnaden än solceller :innocent:

1 gillning

Absolut, det kan det ju verkligen vara.

Fel årstid håller jag med om, men fel tid på dygnet vet jag inte om jag håller med om, i alla fall inte om man jobbar på distans en del av tiden.

Men man får väl ändå säga att man allra helst hade sett full effekt på panelerna under vinterhalvårets kyligaste dagar, om man fick välja. :slight_smile:

Jo, absolut, fel årstid håller jag utan tvekan med om.

Jag tror inte att det är osannolikt att vi alla ganska snart tvingas in i tim- eller rent av 15-minuterskontrakt, drivet både av leverantörer och lagstiftning.

Med explosionen av solcellsinstallationer som händer nu (och som är bra!), kan utfallet bara bli att elpriserna går ner signifikant på soliga dagar när ’alla’ har överskott från sina anläggningar (ceteris paribus). Vi har faktiskt ändrat oss tack vare inläggen i den här och andra liknande trådar (tack!) och avvaktar att köpa våra solceller tills läget är klarare, och/eller priserna på lagring går ner.

1 gillning

Ni som har solceller installerat hur mycket skiljer produktionen mellan vintern och sommaren?

Säg nov-mars och april-augusti?

Jag tänker att merparten använder sina stora förbrukare på morgonen/kväll. Jag jobbar hemifrån ibland, men då är det mest dator, lite belysning o kaffekokaren som går.

Med batteri så blir ju saken en annan. Men de verkar dyra och gör förmodligen pay-off tiden länge.
Batterier är ju inte bra för miljön heller

Detta.

Eftersom merparten av producerad el kommer att säljas på en öppen marknad är installation av solceller de facto en investering i en produktionsanläggning.

Således dags att damma av de gamla kursböckerna i industriell ekonomi för den som vill fördjupa sig i kalkylering av maskininvesteringar.

Den late kan istället räkna ut förväntad produktionskostnad per kWh, och så jämföra denna med prognostiserat försäljningspris.

Slutligen kan man (retoriskt) fråga sig om det inte finns bättre investeringsmöjligheter i elproduktionsanläggningar än i just småskalig solelsproduktion?

1 gillning

December typ 60 kwh… Juni, juli runt 2.000 kwh i månaden…

1 gillning

11.5% har min gett i år i avkastning.
Förra året var det knappt 5%.

Staten ger bidrag och skattereduktion för att installera paneler på villor som vars huvudsakliga syfte blir att sälja el på marknaden. Dessutom måste den säljas de tider då elbehovet är lågt totalt sett. En mindre andel kan egenförbrukas.

Borde motsvarande bidrag o skattelättnad tillfalla den som köper aktier i bolag som håller på med miljöteknik?

Får inte ihop tanken om att vi med gemensamma skattemedel ska bekosta solcellsanläggningar hos folk som inte i första hand ska producera el till sig själva utan producera pengar??

1 gillning

Jag tycker just småskaligheten är en stor nackdel.

Nu ska tusentals olika entreprenörer åka runt och installera tusentals micro-anläggningar.
Etablera arbetsplats, fallskydd etc, avetablera 2 dagar senare och börja om i nästa hus.
För att sätta upp 30 paneler… fruktansvärt ineffektivt.

Om solenergi är framtiden borde vi göra storskaliga solcellsparker. Vi har ju redan ett distributionsnät för el. Då borde kostnaden per anslutet hushåll bli avsevärt lägre.
Vad är anledningen till att inte det görs??

4 gillningar

Jag trodde det var mer, tack för ditt svar.