Det låter som om du redan har skalat av en del tidstjuvar. Kan det vara så enkelt att du måste ta mer hjälp? Vad har du för stödsystem och avlastning runt dig? Har du tillgång till barnvakter/släktingar? Annars skulle jag föreslå att du sparar mindre under en period och i stället lägger lite pengar på barnvakt eller annan service, städ tex. Det gagnar ingen att man lider sig igenom småbarnsåren.
Har ett bra knep för kläder. Allt i samma färg och kan tvättas i 60.
Hängtorka på ställning. Ta kläder från ställningen. Tar 2 dagar att torka så tvätt ca var 5e dag räcker för kläderna med ca 8 outfits. Har lite fin- och specialplagg. Använder dock oftast samma. Enkelt liv.
En annan sak jag gjort för att förenkla mitt liv var att sälja/ge bort alla mina kläder som inte var svarta, vita eller grå. På det sättet behöver jag inte tänka vad jag har på mig. Allting matchar alltid. Vinner massa tid. Dessutom går tvätten så otroligt mycket snabbare.
I vilken omfattning jobbar du? Även om det är tight, skulle du klara av att gå ner tex 10% I tjänst? Det ger 4h ledig tid, antingen en halvdag eller kortare dagar…
Jag har bara ett litet barn, men det absolut bästa har varit att jobba deltid, det ger en tid att få ihop vardagen och andas emellanåt…
Fruktansvärt att skynda till jobb, stressa på jobb, köra som en galning för att hämta en unge som är trött och hungrig… Fixa fram käk…göra iordning barn, läggdags… Sen är kl 19.30 i bästa fall och ungen somnar i tid… Sen händer det att man somnar med själv…
Är man två kan man ju dela på vissa grejer, men det är ändå mycket. Ge dig själv tid att göra det eller fixa/be om hjälp.
Djärvt med så många färger! Funderat på att skippa vitt helt, och kunna köra allt i färgtvätt?
En underskattad vardagslyx som småbarnsförälder är att bo i ett generationsboende med sina föräldrar/svärföräldrar.
Håller med om hus. Tänk om det funnits någon som kunde guida en i allt underhåll, stort som smått.
Då gäller det att ha rätt föräldrar/svärföräldrar…
Just den ser jag som något som skulle försvåra livet avsevärt faktiskt.
De i särklass viktigaste sakerna som påverkat mig och min man mest (vi har två små barn, varav ett med en del särskilda behov) var att flytta från storstan till ett billigare boende på landet, skala ner alla utgifter så mycket som möjligt och sedan börja jobba mycket mindre.
Min man jobbar ca 60 % och är föräldraledig resten. Jag frilansar ca 30-40 % hemifrån. Vi tar all föräldrapenning vi kan på maken eftersom jag har så kass lön och får ut så lite, och vi planerar att fortsätta dryga ut föräldrapenningen tills den tar slut. Därefter kommer han att fortsätta jobba 75 % och jag 30-40 % som vanligt.
För att spara pengar gör vi inga dyra semestrar utomlands (bilar mest i Sverige, fjällvandrar och liknande), har bara en bil som vi använder så lite som möjligt (cyklar t.ex. lådcykel till förskolan, affären, busshållplatsen), bunkrar alltid billig mat när det finns att köpa, odlar en del egen mat, köper begagnade kläder och prylar till barnen, renoverar och lagar saker själva m.m. Att ha hus och trädgård kan ju vara en utmaning, men med mera tid i vardagen har vi fått mer energi och inspiration att lära oss hur man gör saker själv.
Att spara så mycket pengar vi önskar är en utmaning ibland, men hela familjen mår så mycket bättre av att ha ett lugnt vardagstempo där vi får så mycket tid som möjligt tillsammans - så vi har aldrig ångrat oss. Vi förstår att vår modell inte passar alla men att bara gå ner t.ex. 10 %, som någon skrev, kan nog göra jättestor skillnad bara det.
Några saker jag kommer på:
- Har sänkt nivån på städning rejält, lite dammråttor har ingen dött av. Städar extra i samband med besök. Givet det ser jag ingen vinst med robotdammsugare, det stora jobbet är mer att plocka undan, inte själva dammsugningen. Manuell dammsugning är även bra vardagsmotion de få dagar detta sker…
- Dito gräsklippning, klipp bara när det absolut behövs, därmed ser jag heller ingen vinst med robotgräsklippare. Även här är gräsklippningen bra vardagsmotion.
- Jag ser robotgräsklippare och robotdammsugare som dyra inne/status-prylar som jag aktivt valt bort. De är dyra och helt onödiga givet att man ändå måste hantera dem på olika sätt och givet låg användningsfrekvens och behov av vardagsmotion är min bedömning att de är helt onödiga för mina behov.
- Småhandlar istället för att storhandla. Då handlar jag det jag behöver löpande och slipper få problem med att matvaror blir gamla, ingen mat ska kastas! Bättre koll helt enkelt. Handlar enkelt när jag cyklar hem från jobbet, skulle jag storhandla måste jag krångla med med bil och det tar totalt längre tid och är sämre för miljön. Inte sällan har jag andra ärenden som att hämta paket, lämna något till återvinningen etc. som kan kombineras. I mån av plats i cykelväskan (och extra påsen jag har med mig) köper jag förstås flera av sådant jag vet kommer att gå åt.
- Jag storhandlar i sällsynta fall men då bara om jag ändå måste använda bilen för att jag ska köpa något skrymmande, köpa extra mycket etc. I sådana lägen kompletterar jag ofta med toapapper och hushållspapper som kan vara lite bökigt att ta på cykel om man vill ta storförpackningar.
- Småtvättar aldrig utan samlar ihop till fulla maskiner av resp. sort.
- Strumpor har jag rationaliserat genom att ha olika omgångar med samma sort/storlek i plastlådor. Använder en sådan omgång i taget som sedan tvättas och då behöver man inte hålla på och sortera och para ihop strumpor utan när de är torra läggs de i egen låda och under tiden är nästa låda påbörjad. Har funderat mycket på “strumpproblemet”. Man kan ha olika färger/sorter för olika familjemedlemmar för att förenkla om man behöver tvätta dessa ihop.
- Autogiro där detta går, e-faktura annars. Minimalt med räkningar som behöver hanteras manuellt
- Sparar undan överskottet på lönekontot någon dag innan lönen kommer, då vet jag hur mycket jag kan föra över till andra konton/ISK etc. Att ha en fast summa varje månad krånglar till det då det inte är samma utgifter varje månad.
- Mat till matlådor gör jag så det räcker till flera dagar, ibland flera veckor och jag fryser in.
- Bröd köper jag oftast när det är extrapris på sorter jag gillar och fryser in, då är det enkelt att ta upp en påse på kvällen när det börjar ta slut. Då är det alltid färskt utan att jag behöver handla bröd så ofta. Ibland fryser jag in i mindre portioner än originalpåsen just för att det inte ska ligga framme för många dagar och bli torrt.
- Cyklar till jobbet året runt för att slippa krångla med bil och sparar pengar/miljö. Vissa dagar springer jag till eller från jobbet, man ska ju ändå få sin motion så det går att kombinera med transport.
- Huvudmotion som inte är ren vardagsmotion är löpning. Ta på sig, öppna dörren, spring. Inget krångel. Kör även Friskis & Svettis några gånger i veckan, cyklar dit eller springer dit/hem för att kombinera riktad motion med vardagsmotion/transport. Aldrig bil för att ta sig någonstans för att motionera!
- Klipper mig 2-3 gånger per år, dvs när det börjar kännas lite för obehagligt långt. Känns helt onödigt att klippa sig oftare.
- Försöker hålla mig till ett språk i taget för att inte tramsa med onödiga engelska uttryck blandat med svenska, ser även obegåvat ut om man inte kan uttrycka sig 100% på modersmålet…
Jag tror att många drömmer att ha ett sånt liv men många vågar inte (van vid att få stora summor i banken).
Grattis att ni förverkligar er dröm.
Börja veckohandla med hemkörning från Willys.
Det kostar 150 kr men det är snabbt intjänat på att man köper mindre varor som bara ligger o skräpar.
Sparar bensinkostnad och minst 3 timmar i veckan från den tid man har minst av.
Hitta på saker med barnen hemma. Tidseffektivt, billigt och tillgängligt. En limpistol och lite kottar, kapsyler och gamla kartonger kan ge en hel förmiddag av härligt pysslande.
Gått ner till att jobba 6-timmarsdagar, har dessutom ingen pendlingstid eftersom jag jobbar hemifrån. Är egenkonsult och väljer uppdrag utifrån ovanstående kriterier, kommer aldrig vilja gå ifrån det trots att det innebär att jag missar roliga och/eller lukrativa uppdrag.
Att vara klar med jobbet 15:00 och ha tid och energi att ta hand om hus, barn och sig själv är guld värt.
Kör du med manuell gräsklippare samt sopborste?
Personlig byte jag till robotgräsklippare ihop med att den gamla bensindrivna gav upp. Var inte så stor skillnad i inköpspris mellan ny bensindriven samt robotgräsklippare…
Städa däremot så använder vi främst vanlig sopborste dagligen för att ta det löpande samt dammsugare typ en gång i månaden.
När det gäller kostnaden håller jag med men att bilen skulle innebära mycket trubbel håller jag absolut inte med om.
Vårat beslut att köpa en ny bil för ungefär tio år sedan har helt klart förenklat våra liv. Det kostar absolut ganska mycket men förenklar våra liv och möjliggjorde för mig att söka jobb i en annan kommun, vilket gjorde att jag fick upp min lön 30% så bilen betalar sig själv.
Jaa, alla är vi väl olika. För mig var bil “nice to have”, inte “need”. Sen jag gjorde mig av med bilen sparar jag massa tid och trubbel för bilrelaterade aktiviteter som hitta parkering, däckbyte, tvätt, besiktning, reparationer, städdagar, snöskottning, etc. Bil var för mig mer börda än förenkling. Dessutom dyr börda.
Nej eldriven gräsklippare med lång sladd. Orkar bra, det går fort och blir ett bra resultat. Har vant mig vid att använda sladd så det är inget besvär.
Vanlig dammsugare, går fort och blir bra resultat. Sopborste använder jag sällan men det händer. Har även en handdammsugare på laddningsbart batteri som jag kan ta om det blir en massa smulor eller liknande.
Sopborsten är underskattad. Tar liten plats, fungerar alltid och kan snabbt plockas fram. Och så är det roligt att sopa, jag gillar det verkligen. Samma känsla som att spela ishockey faktiskt, fast med betydligt mindre skaderisk. Men nu är jag ingen sportmänniska.
Robotgräsklippare är statusmarkörer och saknar existensberättigande. Men så vet jag någon som flyttade från lägenhet till 2.000 kvm gräsmatta. Helt plötsligt framstår robotgräsklipparen som 2000-talets uppfinning. Den kostar knappast mer än en fossil klippare, är billig i drift och gör ett bra jobb. Perfekt för sommarstugan. Håller mördarsniglarna borta.
Dammsuga och klippa gräset är bland det tråkigaste jag och min fru vet så för oss var det en enorm skillnad med robotar för båda. Det är alltid dammsuget och klippt gott nog vilket är en stor mental avlastning. Om något av det blev stulet skulle jag åka och köpa en ny samma dag.
Jag tjänar två timmar varje arbetsdag på att kunna åka bil istället för buss till jobbet så om jag ska ha det jobb jag har nu är bilen en väldigt stor tidsbesparing. Utan bil skulle jag inte ha det jobbet och skulle då istället tjäna mindre pengar.
Letar parkering gör jag aldrig, byter däck gör man två gånger om året, besiktigar gör man inte alls de första åren och förhoppningsvis inte reparerar heller.
För mig förenklar bilen helt klart vardagen men jag förstår att det inte är lika för alla.