Hur har ni tacklat de senaste årens prisökningar? / Är det inkomster, utgifter eller resultatet som har påverkats?

Förutom att kontinuerligt skala bort utgifter som inte behövs, eller jag inte vill ha längre, så har jag inte gjort så mycket mer. Har bra marginaler i ekonomin.

Har istället skaffat ett extra arbete, som höjer min redan okej sparkvot.

1 gillning

Helt rätt. Matlåda ftw! Det är för dyrt att äta ute.

Vi har blivit väldigt lite påverkade av senaste årens prisökningar… Visst har man sätt att matpriser har ökat på vissa produkter… Elpriserna har i stortsätt inte påverkat mer än att kostnaderna minskat, å allt beror på solcells paneler som instalerades innan elpriset steg… Med paneler blir de förtjänst ju högre elpris… Vi flyttade för flera år sen till ett nyare hus med väldigt låga boendekostnader å då slipper man även den dyra onödiga fastighetsavgiften i flera år… Drivmedels priser har ju gått både upp å ner, men vi kör inte bil varje dag så kostnaderna blir låga…
I stort sätt är de ingen skillnad alls…

1 gillning

Vi har först och främst skurit ned på utgifterna:

• Sålt vår andra bil - sparar ca 2 000 kr / månad snitt
  • Slutat dricka alkohol vanliga helger, middagsbjudningar är utdantag - sparar ca 1 500 kr / mån
  • Handlar mat med mer eftertanke och priskoll - sparar ca 2 000 kr / mån
  • “Sagt upp” abonnemang för att sänka månadspremien - sparat ca 500 kr/mån
  • Skaffat balanseringstjänst till vårt solcellsbatteri - tjänar ca 1200 kr / månad

Täcker inte riktigt räntehöjningen dock :frowning:

1 gillning

Det enda jag och sambon behövt tackla är att sova i ett annat rum under vintern så vi inte behövde värma upp vårt lilla hus lika mycket (vårt fasta billiga 3-åriga elavtal gick ut i november, vi har bara direkt-el) men det var ganska mysigt så kändes inte som någon stor uppoffring. Annars har vi kommit lindrigt undan :smiley: Knappt tänkt på det alls, hittills i alla fall!